Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføringsloven / konflikt

Side 1 ud af 8 (80 indlæg)
Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminioer

Under udarbejdelse af et koncept og strategi herfor er jeg kommet lidt i tvivl om det konflikter med markedsføringsloven.

Tanken er at kontakte en bestemt gruppe ( mail eller telefonisk ), som jeg på forhånd ved tilkøber sig et produkt, flere gange om året. Gruppen vil normalt være moms fritaget.

Henvendelsen går på at tilbyde disse grupper at undersøge markedet for om deres køb kan gøres markant billigere andetsteds.

Henvendelsen er en 100 % gratis service og der vil aldrig komme økonomi mellem dem og jeg, uanset om de vælger at skifte leverendør, hvor de typisk vil spare et sted mellem 20 % til 35 %, flere gange om året.

Dette er ikke salg, men gratis undersøgelse og information og det konflikter vel ikke med noget, tænker jeg.

Jeg læser også at markedsføringsloven er rettet mod erhvervsdrivende. Derfor tænker jeg at hvis projektet og ´kontakten startes ud med / udføres af en frivillig person, som ikke har et CVR eller er ansat, så kan det vel heller ikke konflikte med noget tænker jeg.

Eller tænker jeg helt forkert. ?

Hilsen Henrik

 

Tilmeldt 12. May 17
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Din henvendelse til potentielle kunder er af erhvervsmæssig karakter. Også selv om din ydelse er gratis. Emails vil derfor være spam og ulovligt.

(om du har registreret en virksomhed eller ej har ingen betydning i denne sammenhæng.)

Hvis gruppen er momsfritaget er de erhvervsdrivende og så du må gerne ringe til dem.

(hvis der havde været tale om private forbrugere, må du som udgangspunkt heller ikke ringe til dem.)

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten og tak for det skrevne

Inden jeg skrev min tråd, havde jeg kigget mig omkring og kunne ikke finde modstrid i det jeg læste, men jeg kunne have tolket forkert så derfor min tråd,

Markedsføringsloven § 6 sider : § 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et au-tomatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Dertil kommer at Eu-rettens krav er : For at kunne betragtes som selvstændig erhvervsdrivende i Danmark efter EU-retten skal du som minimum være registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR)

I min tråd nævner jeg at personen der kontakter målgrupper ikke har CVR, Undersøgelsen er gratis for målgruppen og der vil ingen penge være mellem målgruppen og jeg.

Det hele svarer til at jeg er i Irma og for at handle og pludselig ser jeg en jeg kender navnet på handle mælk ind.

Senere når jeg kommer hjem finder jeg enten hendes mailadr. eller telefon nummer og tager kontakt.

Jeg oplyser at mælk er meget dyrt i Irma, men jeg vil godt undersøge for hende om hvor i byen, hun kan få den billigste mælk. Jeg oplyser også at min service er gratis.

Der er ingen forskel på mit oplyste i min tråd og det som sker i Irma eksemplet.

Hilsen Henrik

Fra Ølgod
Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 92
Fra  Astina.dk A/S Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du med de er momsfritaget? Altså forbrugerne? Det kræver vel et moms nummer?

Du må ikke kontakte almindelige forbrugere som erhverv, du prøver at gradbøje det udenom, sorry 😵

astina.dk alt i styling unikt biludstyr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke skygge af tvivl. Du må aldrig erhvervsmæssigt/kommercielt henvende dig til nogen som helst per e-mail - uanset CVR eller ikke - der er ingen som helst undtagelse af nogen art
Telefon må du B2B hvis ikke du har deres telefon via CVR og de er reklamebeskyttede

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hr. Henrik Hansen:

Markedsføringsloven § 6 sider : § 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et au-tomatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Dertil kommer at Eu-rettens krav er : For at kunne betragtes som selvstændig erhvervsdrivende i Danmark efter EU-retten skal du som minimum være registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR)

I min tråd nævner jeg at personen der kontakter målgrupper ikke har CVR, Undersøgelsen er gratis for målgruppen og der vil ingen penge være mellem målgruppen og jeg.

Det hele svarer til at jeg er i Irma og for at handle og pludselig ser jeg en jeg kender navnet på handle mælk ind.

Senere når jeg kommer hjem finder jeg enten hendes mailadr. eller telefon nummer og tager kontakt.

Jeg oplyser at mælk er meget dyrt i Irma, men jeg vil godt undersøge for hende om hvor i byen, hun kan få den billigste mælk. Jeg oplyser også at min service er gratis.

Der er ingen forskel på mit oplyste i min tråd og det som sker i Irma eksemplet.

Du får vel en betaling fra det firma, som du skaffer kunden til? Du gør vel ikke dette af din egen fri vilje?

I såfald er du erhversdrivende med kommercielle interesser, og det skal du iøvrigt oplyse dine "kunder" om. Ellers er dette også en overtrædelse af markedsføringsloven!

Iøvrigt må du ikke kontakte hverken B2B eller B2C via mail uden tilladelse, eller hvis du har haft en relation tidligere i B2B segmentet, f.eks fået et visitkort, mødtes, handlet sammen eller lignende.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Iøvrigt må du ikke kontakte hverken B2B eller B2C via mail uden tilladelse, eller hvis du har haft en relation tidligere i B2B segmentet, f.eks fået et visitkort, mødtes, handlet sammen eller lignende.

jeg synes du går alt for langt her Morten. Der er da ikke nok at have "mødtes" eller fået et visit kort - til at man kontakter via e-mail. Der skal være givet helt positivt tilsagn til at at blive kontaktet via email kommercielt. Ellers har trådstarter da netop "mødtes" og det gør det absolut ikke lovligt med e-mail kontakt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:
Iøvrigt må du ikke kontakte hverken B2B eller B2C via mail uden tilladelse, eller hvis du har haft en relation tidligere i B2B segmentet, f.eks fået et visitkort, mødtes, handlet sammen eller lignende.

jeg synes du går alt for langt her Morten. Der er da ikke nok at have "mødtes" eller fået et visit kort - til at man kontakter via e-mail. Der skal være givet helt positivt tilsagn til at at blive kontaktet via email kommercielt. Ellers har trådstarter da netop "mødtes" og det gør det absolut ikke lovligt med e-mail kontakt

B2B er det nok jævnfør den nye markedsføringslov, du må dog ikke gøre dette B2C :)

Og du skal kunne dokumentere og redegøre for dette, såfremt der bliver en sag ud af det. Så det er ikke nok at påstå, at man har mødtes, man skal have haft en dialog og den vej have fået en relation :) 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Der er ikke skygge af tvivl. Du må aldrig erhvervsmæssigt/kommercielt henvende dig til nogen som helst per e-mail - uanset CVR eller ikke - der er ingen som helst undtagelse af nogen art

Hej John

Markedsføringsloven taler om erhvervsdrivende og EU-retten har defineret, at for at blive betragtet som erhvervsdrivende, skal man som minimum have et CVR. 

I mit koncept er der på kontakt tidspunktet intet CVR, der er intet salg  og der tilbydes alene en gratis undersøgelse, som forbrugeren kan vælge at bruge eller undlade. Vælger forbrugeren at benytte sig af undersøgelsen, så gør forbrugeren det på egen hånd og uden mit vidende.

Du bruger ordet kommercielt og det ord  kan jeg ikke se at markedsføringsloven bruger omkring privat personers henvendelser og jeg kan heller ikke se at markedsføringsloven, har sat regler op for privat personers måder at henvende sig på. 

Det du egentlig fortæller vedr. den kommercielle del, er at man som privat person ikke må sende f.eks. en mail med en uopfordret jobansøgning. At søge job er jo med henblik på en fortjeneste og dermed også kommercielt.

Nåh men pyt nu med det. At bruge telefonen er også helt Ok i mit koncept.

/ Henrik

/

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:
Iøvrigt må du ikke kontakte hverken B2B eller B2C via mail uden tilladelse, eller hvis du har haft en relation tidligere i B2B segmentet, f.eks fået et visitkort, mødtes, handlet sammen eller lignende.

jeg synes du går alt for langt her Morten. Der er da ikke nok at have "mødtes" eller fået et visit kort - til at man kontakter via e-mail. Der skal være givet helt positivt tilsagn til at at blive kontaktet via email kommercielt. Ellers har trådstarter da netop "mødtes" og det gør det absolut ikke lovligt med e-mail kontakt

B2B er det nok jævnfør den nye markedsføringslov, du må dog ikke gøre dette B2C :)

Og du skal kunne dokumentere og redegøre for dette, såfremt der bliver en sag ud af det. Så det er ikke nok at påstå, at man har mødtes, man skal have haft en dialog og den vej have fået en relation :) 

UHA UHA UHA!

Det oprindelige forslag til ny markedsføringslov indeholdt væsentlige lempelser af spamreglen, både i forhold til b-t-c og b-t-b. Begge disse lempelser er imidlertid UDGÅET af lovforslaget under lovforslagets behandling i Folketinget. Spambestemmelsen er derfor uændret i forhold til den gældende markedsføringslovs § 6 om spam. 

Side 1 ud af 8 (80 indlæg)