Fra begyndelsen har jeg hele tiden omtalt at en evt. mail, ville indeholde en undersøgelse og her er hvad forbrugerrådet siger om det, hvilket jeg fandt i dag. Er udsendelse af spørgeskemaer og markedsundersøgelse omfattet af spamreglerne? "Mails og sms’er med et link til markedsundersøgelser, kundetilfredshedsanalyser eller lignende er som udgangspunkt ikke omfattet af spamreglerne. Det betyder, at det er tilladt at sende den type mails uden forudgående tilladelse (samtykke) fra modtagerne. Men hvis analysen mv. har til formål at ”brande” (fremme kendskabet til) en virksomhed eller reklamere for en virksomheds produkter, vil henvendelsen være spam og ulovlig, hvis modtageren ikke har givet tilladelse til det. " Selve min konkrete tænkte undersøgelse har kun det formål at skaffe viden og intet andet og sådan er de fleste undersøgelser jo. Senere bliver viden fra alle typer undersøgelser jo omsat / brugt til andet formål ellers giver det jo ingen mening at lave en undersøgelse. Så det jeg har forsøgt at få klarhed over er tydeligvis lovligt, til trods for at du og andre på Amino, mener det generelt er ulovligt at sende mails ud, så findes der undtagelser. / Henrik |
Birte Andersen:Jeg forstår, at du lægger vægt på, at du ikke vil sælge noget, men for mig lyder det alligevel, som om du har gang i noget kommercielt. Altså at du (eller andre) på en eller anden måde kan tjene noget på kort eller lang sigt.
At hvad jeg vil på langt sigt, bringer loven ikke et forhold til. Loven er om det konkrete nu og her... og ikke hvad der kan ske om et år.
I mit forrige indlæg før dette viser jeg at min tanke ved at undersøge ikke er ulovligt... som ombudsmanden påpeger,.
Jeg er nødt til at lave en undersøgelse... for at vide mere... og netop en konkret og neutral undersøgelse er ikke ulovlig..
Enig med dig i at telesleskaber og andet er forstyrrende og der spares kr. 45 - men jeg er ude i en målgruppe som afhængig af deres forbrug kan sparer omkring kr. 10.000 til mere end kr. 50.000 årligt.
Hvis forbrugeren ikke kan spare mindst kr. 8.000 årligt, vil jeg slet ikke bruge yderligere tid med det...da jeg mener at forbrugeren har en rimelig aftlale p.t.
/ Henrik