Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvad skal min virksomhed koste

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 28. May 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere.

Jeg håber at jeg er i det rigtige forum til disse spørgsmål ellers må i meget gerne fortælle mig hvor det rigtige er.

Jeg startede et ejendomsservice firma i 2002 det er vokset til en rigtig god og sund forretning.

Men jeg vil gerne prøve noget andet nu, og er begyndt at tænke på at sælge firmaet her på Amino.

Mit spørgsmål er.

Er der en tommel finger regl for hvad sådan et firma skal koste?

Hvordan foregår det almindeligvis?

Skal man have advokat på?

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen smed

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05

Hej!

Der må kunne laves nogle bereginger udfra de historiske tal.

Der skal nok nærmere en revisor på.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 12:10

Der ligger faktisk en side omkring dette på Amino Virksomhedsbørs. Se her http://www.amino.dk/virksomhedsbors/vaerdiberegning.aspx. Søger du via Google får du også flere hints. Alt dette er godt at starte med at blive lidt klog på, men i sidste ende, skal du - for din egen skyld - have en revisor med på råd.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 12:16

Er noget uenig i den værdiberegningsmodel der ligger på amino, men må indrømme det kan være lidt svært at udregne en fair pris.

Du skal beregne overskudet såfremt du ansætter en til dit arbejde, dvs når du kun får en løn på 10000 vil de fleste sætte penge til på at arbejde måske 60 timer om ugen, så i aminos eks skal du være glad for hver en øre du får.

Jeg er mere henne i at hvis du hæver en løn på 50000, kan køber tjene 20000 i forhold til en gennemsnitsløn på 30000, dvs køber kan tjene 240000 før skat eller 120000 efter. Hvad det så er værd er jo forskelligt fra person til person men jeg ville gætte på en handelsværdi på PE=3 plus aktiver. Der skal jo også være en gevinst for køber.

Skulle jeg sælge en ejendomsservice virksomhed ville jeg høre hvad ISS kunne tilbyde, da de er børsnoteret handles de til højere PE værdi, og værdien af din virksomhed er derfor mere værd for dem end for andre.(vil jeg tro)

Jeg er enig med Amino i at virksomheder med et regnskab der viser fremgang, handles til højere PE.

Tilmeldt 28. May 07
Skrevet kl. 13:16

I ejendomsservice branchen er omsætningen næsten overskuddet der er måske 10-15% omkostninger og hvis jeg skulle sælge på bagrund af mit overskud ville jeg få en meget høj pris, jeg ville næsten sige at det ville være urimeligt overfor en køber, jeg ville nok ikke selv betale en såddan pris.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 14:38

Hvormange kunder har du? Det er dine kunder der er værdien i dit selskab. Så du kan jo bare sælge dine kunder til et andet ejendomsselskab evt.

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:01

Hej

Jeg ville lade SAM give en vurdering.

Det koster sikkert ikke noget

mvh

ugle

ugle 

Tilmeldt 28. May 07
Skrevet kl. 19:42

Jeg har 11 faste og rimelige store kunder, de løse er måske 20 stk, jeg har sorteret de mindre fra løbende som de store er kommet ind.

Hvordan beregner du værdien af en enkelt kunde?

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 20:10

Jeg kunne forestille mig at du har lavet en form for serviceaftale med dine kunder. Værdien af kunden er så det den kontrakt er værd. Nu skal jeg ikke negligere din virksomhed. Men skulle jeg overtage din virksomed ville jeg måle det mod hvad det ville koste mig at starte fra bunden. Jeg skal låne penge til bil og værksøj, og så skal der ellers ringes og canvasses. Det vil i sidste ende give en mase kunder, for de kunder du har i det marked du oprerer, er ikke mere loyale end kommer der et nyt firma med bedre priser eller vilkår, så tager de det. Det men yder i et ejendomsselskab er ikke noget der er opfundet i går, og det er ikke raketvidenskab... Alle kan gøre det. Derfor skal din pris afspejle dette. Kræver du 100K pr kunde får du det nok ikke solgt. Vil du have en halv million for hele selskabet får du det nok heller ikke solgt. Man kan lease mange biler og værktøj og booke et telemarketingsfirma til at ringe alle større ejendomme og firmaer igennem i et defineret område for den slags penge...

Hvis jeg drev et ejendomsselskab, størrelse ligegyldig, og der kom en og ville sælge mig hans 11 store aftaler og 20 mindre aftaler, ville jeg da lytte meget interesseret på hvad han havde at sige og tilbyde. For nogle kunne det jo betyde en fordobling af kundemasse og omsætning.

Iøvrigt vil jeg mene at de virksomhedsprisregnestykker/estimater der er her på amino og andre steder er baseret på ældgamle traditioner og oftest lavet af folk der enten aldrig har handlet virksomhed eller af folk der har købt en virksomhed baseret på netop disse estimater:-)

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:33

Weltström:
Iøvrigt vil jeg mene at de virksomhedsprisregnestykker/estimater der er her på amino og andre steder er baseret på ældgamle traditioner og oftest lavet af folk der enten aldrig har handlet virksomhed eller af folk der har købt en virksomhed baseret på netop disse estimater:-)

Fint at være kritisk. Har du nogle konstruktive forslag til bedre metoder? Hvordan værdisætter du selv en virksomhed?

/Jesper

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)