Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google så skete det

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:07

Såvidt jeg ved er de ikke dømt endnu - der er tale om en såkaldt "preliminary injunction" hvilket blot betyder at dommerne har fundet sagen værdig til videre retslig behandling.

Men jeg giver dig ret - de burde dømmes i denne sag.

Tilmeldt 10. Jan 06
Skrevet kl. 12:19
Ahh ok - heheh ja ok det er vel så bare typisk comon journalistik
at skrive ''er dømt''.

Men det er da helt klart en sag jeg vil følge lidt nærmere. (måske ikke lige via comon *G*)

Ja jeg må nok indrømme, at jeg er lidt harm over deres google/pictures arkiv.
En ting er smart business som vi har været inde på før mht. google - men
den feature er direkte i strid med lovgivning omkring copyright.

Mener så heller ikke at den holder med en forklaring om, at så kan man jo bare sætte en bestemt
meta kode på sit site der beder om ikke at gemme billeder. Det er lidt i stil med den frække sælger, som sender dig et brev hvori der står ''med mindre du ikke vil have tilsendt hundefoder til et halvt år - bedes du sende os et ''nej tak'' brev.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:23
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:34

Jeg er ikke helt opdateret på billedsøgningens anatomi - finder den ikke kun billeder, som man selv har lagt til offentligt skue?

Jeg ved at ungerne bruger den til at finde illustrationer til skoleopgaver m.v. Og til det brug er de meget velkomne til at bruge de billeder, som google måtte finde på min hjemmeside.

Omvendt kan jeg godt se, at de krænker min ophavsret, og hvis det viser sig, at jeg kan få en milliard fordi de har et billede liggende af mig - hvilket de har - så vil jeg da ikke afvise, at jeg sender en regning.

mhv Hans
Tilmeldt 10. Jan 06
Skrevet kl. 13:55

Hans - du har helt ret i, at det da er en herlig og brugbar feature.
Netop som du siger - er det bekvemt og nemt at browse billeder - og bliver sikkert
også flittigt brugt som tag selv bord.

Problemet er netop - ophavsret - og mener bestemt ikke fordi man hedder google og
er et stort fortagende, at man er fritaget for gængse regler og love.
Google tjener indirekte på denne service (og som i linket) - ovenikøbet skader andre
forretninger. Om det så er playboys billeder de udstiller eller om det er hr. hansens
barnebarn - så er det i strid med ophavsret lovgivning.

Jo det er billeder fra hjemmesider - nøjagtigt som de grabber information til generering af links på google er det her så en billede grabber. hehe Hans og fordi man har lagt sine billeder op på sin hjemmeside til offentlig skue er jo ikke ensbetydende med, at du er interesseret i at div. hjemmesider napper dine billeder og udstiller dem på deres egen hjemmeside.

Tilmeldt 10. Jan 06
Skrevet kl. 13:57
Og mikkel - tak for link.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:50

> Jeg er ikke helt opdateret på billedsøgningens anatomi - finder den ikke kun billeder, som man selv har lagt til offentligt skue?

Ja, som alt andet søgemaskinerne indekserer skal der normalt være almindelig offentlig adgang (bortset fra nogle enkeltstående eksempler der ikke er relevante i denne sammenhæng).

Det der bla.a gør Google''s Image search særlig slem er det faktum at folk ofte anvender billederne direkte fra Google. Med almindelig websearch er der normalt den, trods alt, "fair trade" at Google på den ene side "stjæler" vores indhold - men på den anden side sender leads til os. Google påstår at det de viser er "thumbnails" men faktum er at det er meget langt fra det som alle andre normalt opfatter som et "thumbnails" - f.eks. er billederne på Google tit i fuld størelse og opløsning og altid meget langt fra de ganske små og meget lavopløslige "gennemsyns-kopier" thumbnails normalt er. Google visere brugbare ulovlige kopier.

En af Googles forsvar i sagen har så været: Jamen, billederne ligger på vores server!
jeg forstår dog ikke helt dette argument - betyder det så også at hvis jeg sælger stjålne videomaskiner fra min garage er det OK - bare det sker fra MIN garage? Nej, vel? :)

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 18:19
Men hvis de bliver dømt, kan vi så ALLESAMMEN komme efter dem med en lille regning, pga. krænkelse af ophavsrettigheder? Det ville da ruinere det stakkels lille selskab. LOL

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:24
Jeg synes ikke man kan kalde dem hverken stakkels eller små - men i princippet har du ret: Hvis de taber denne sag er der i vert fald mange der kan kræve penge efterfølgende. Det er vel også defor de kæmper :)
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)