Jeg har en virksomhed der sælger kurser på en varighed af 1-5 dage. Målgruppen er håndværkere i installationsvirksomheder. I de mindre virksomheder er det som oftest mester selv der varetager disse kursusydelser hvor det i de større virksomheder er en HR-afdeling. Da man jo altid skal udvide butikken (eller lukke...) skal der laves noget opsøgende arbejde og i den forbindelse har jeg tænkt en del over telefonsalg. Dvs. jeg ringer op til virksomheden i håb om at lokalisere nøglepersonen for derefter at præsentere produktet. Min anke ligger da på at jeg selv gør en dyd ud af at smide røret på så hurtigt som overhovedet muligt i samme sekund jeg selv støder på en telefonsælger. Er det fordi jeg selv bliver overfaldet af, typisk aviser, der vil sælge abonnementer eller er det fordi jeg bliver ringet op i privaten? Jeg kan ikke helt blive klog på situationen. Så for kort at summere op; er der fremtid i telefonsalg eller skal jeg finde en anden indgangsvinkel? |
Steinway-> Selvom telefonsalg i lovens forstand ikke klassificeres som spam, så er det i min verden det mest irriterende, der eksisterer. Spam-email bliver trods alt næsten automatisk sorteret fra. Jeg har aldrig købt noget af et firma, der har forsøgt at sælge mig noget via telefonsalg. Uanset hvor godt tilbuddet er, så har jeg råbt dem adskildelige eder og forbandeler i røret, når de efter et stykke tid afslører deres ærinde. Hvis jeg tilfældigvis står og mangler et produkt, så springer jeg over de firmaer, jeg kan huske har generet mig over telefonen før i tiden.
Ganske enkelt. Sådan er jeg. Og jeg tror ikke, at jeg er ene om det.
Grunden til at telefonsalg får mit pis sådan i kog er, at jeg bliver afbrudt i mit arbejde. Det gør jeg naturligvis gerne for mine kunder, men en sælger skal have pli nok til at vente til sin tur - og det er altså først sælgerens tur, når jeg henvender mig selv til forretningen.
Når det så er sagt, så findes der jo utallige andre måder at komme frem på. Et acceptabelt alternativ til telefonsalg er direct mail, der ikke i samme omfang ses rødt på.
Vh
Peter