Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Telefonsalg - en dødssejler?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en virksomhed der sælger kurser på en varighed af 1-5 dage. Målgruppen er håndværkere i installationsvirksomheder. I de mindre virksomheder er det som oftest mester selv der varetager disse kursusydelser hvor det i de større virksomheder er en HR-afdeling.

Da man jo altid skal udvide butikken (eller lukke...) skal der laves noget opsøgende arbejde og i den forbindelse har jeg tænkt en del over telefonsalg. Dvs. jeg ringer op til virksomheden i håb om at lokalisere nøglepersonen for derefter at præsentere produktet. 

Min anke ligger da på at jeg selv gør en dyd ud af at smide røret på så hurtigt som overhovedet muligt i samme sekund jeg selv støder på en telefonsælger. Er det fordi jeg selv bliver overfaldet af, typisk aviser, der vil sælge abonnementer eller er det fordi jeg bliver ringet op i privaten? Jeg kan ikke helt blive klog på situationen.

Så for kort at summere op; er der fremtid i telefonsalg eller skal jeg finde en anden indgangsvinkel?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:29

Steinway-> Selvom telefonsalg i lovens forstand ikke klassificeres som spam, så er det i min verden det mest irriterende, der eksisterer. Spam-email bliver trods alt næsten automatisk sorteret fra. Jeg har aldrig købt noget af et firma, der har forsøgt at sælge mig noget via telefonsalg. Uanset hvor godt tilbuddet er, så har jeg råbt dem adskildelige eder og forbandeler i røret, når de efter et stykke tid afslører deres ærinde. Hvis jeg tilfældigvis står og mangler et produkt, så springer jeg over de firmaer, jeg kan huske har generet mig over telefonen før i tiden.

Ganske enkelt. Sådan er jeg. Og jeg tror ikke, at jeg er ene om det.

Grunden til at telefonsalg får mit pis sådan i kog er, at jeg bliver afbrudt i mit arbejde. Det gør jeg naturligvis gerne for mine kunder, men en sælger skal have pli nok til at vente til sin tur - og det er altså først sælgerens tur, når jeg henvender mig selv til forretningen.

Når det så er sagt, så findes der jo utallige andre måder at komme frem på. Et acceptabelt alternativ til telefonsalg er direct mail, der ikke i samme omfang ses rødt på.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 574
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 23:39

Hhhm, ja... der er flere svar på dit spørgsmål...
På den ene side, sååårh vil jeg nok mene at du ikke selv skal gøre det - såfremt du aldrig personligt ønsker at tale med en sælger. Men du sælger til gengæld et produkt der ligger så tæt på dine kunders kompetence område som man nok overhoved kan komme.
Jeg kunne forestille mig at folk er mere venlig stemte overfor tilbud i fag de kan "forstå"... ikke dermed sagt at folk der arbejder med EL er dumme, men det er oplagt at de ikke kan lide at snakke med sælgere på områder, hvor sandsynligheden for at blive taget ved røven er så meget større. De kan nok lette gennemskue dine produkter, og du vil nok have mulighed for at få en del mere konstruktiv kritik fra dine kunder.

En god idé ville også være at henvende dig til alle de EL-relaterede fagblade der findes og få lavet nogle artikler og noget annonce stof.

- - - Min personlige indstilling.. jeg lader altid en sælger tale ud... man ved ikke om det kunne være relevante produkter.. og uanset hvad, så bliver man det klogere på udbuddet - når man senere skal se efter lignende produkter.

Venlig hilsen Emil Larsen
Vild med brætspil? - Sun Tzu Games

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:05

Du ringer ikke til kunden for at sælge et kursus.

Du ringer til kunden for at gøre dem opmærksom på en mulighed for at uddanne sine ansatte.  

Derefter kan kunden jo så selv afgøre om det er noget der er værd at gå videre med.

Den første kontakt til en ny potentiel kunde skal ikke handle om at lave et salg. Det skal handle om ikke at få et nej.

Prøv at planlægge hele processen og gør dig nogle tanker inden du går igang. Det vigtigste er at du identificerer hvor værdien er for kunden. Det er ikke altid det samme som man selv tror.

Jeg kan anbefale en let læst bog (og billig) der hedder The Complete Idiot's Guide To Cold Calling - du finder den her:

Hilsen Morten

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 10:07

Telefonsalg kan være en svær en. Men ringer man og præsenterer sig sobert og fornuftigt og kort forklarer hvad man vil og giver lytteren mulighed for at komme ud af det. Så er det en god måde at nå mange kunder. Jeg har altid haft succes med telefonsalg, eller rettere, møde booking via telefonen. De sidste mange år af min salgskarriere ringede jeg ikke til nye emner for at sælge, men for at booke et personligt møde. Jeg har brugt telefonen som et salgsværktøj i 15 år. Og det virker skal jeg hilse at sige. men det er noget møg, det er ikke mange sælgere der bryder sig om at canvasse på telefonen. Med det sagt og med din egen anke in mente, så vil jeg anbefale dig at tale med et telemarketing bureau. Evt. dem jeg nævner herunder. Jeg har fået dem anbefalet af flere, og jeg skal selv benytte dem senere på året. Tag en snak med dem om hvad du ønsker at få ud af dette, om det skal være et møde, et salg eller blot få lov at sende dine emner en brochure. Hvis du allerede selv er negativ stemt mod telesalg og telesælgere så skal du ikke ringe ud selv.

Euromarketing
Dannebrogsgade 1
5000 Odense C

t.:88 13 10 80 (jan direkte)
t.:88 13 10 25 (Hovednummer)

Mvh
Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Oct 06
Indlæg ialt: 507
Skrevet kl. 10:59

steinway:

Jeg har en virksomhed der sælger kurser på en varighed af 1-5 dage. Målgruppen er håndværkere i installationsvirksomheder. I de mindre virksomheder er det som oftest mester selv der varetager disse kursusydelser hvor det i de større virksomheder er en HR-afdeling.

Da man jo altid skal udvide butikken (eller lukke...) skal der laves noget opsøgende arbejde og i den forbindelse har jeg tænkt en del over telefonsalg. Dvs. jeg ringer op til virksomheden i håb om at lokalisere nøglepersonen for derefter at præsentere produktet. 

Min anke ligger da på at jeg selv gør en dyd ud af at smide røret på så hurtigt som overhovedet muligt i samme sekund jeg selv støder på en telefonsælger. Er det fordi jeg selv bliver overfaldet af, typisk aviser, der vil sælge abonnementer eller er det fordi jeg bliver ringet op i privaten? Jeg kan ikke helt blive klog på situationen.

Så for kort at summere op; er der fremtid i telefonsalg eller skal jeg finde en anden indgangsvinkel?

Hejsa

Jeg mener selvfølgelig, af gode grunde, at telesalg/mødebooking er en god approach til nye kunder.

Du kunne evt. kontakte mig her i Nordjysk Marketing, vi har en del erfaring med salg og mødebooking til håndværksbranchen.

Du kan fange mig direkte på 69606300
eller på info@nordjysk-marketing.dk

Mvh
Christian

Mobil Massage Aalborg - Massage når DU har tid.

Fra Vejrup
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:49
Jeg har været inde på dit website. Jeg har ikke indblik i det du udbyder, men går ud fra at du er ekspert på området. Det er nemlig udgangspunktet i dit salg. Hvis du er kendt som ekspert og dit produkt er nødvendigt, kan det sælges over telefonen, men hvis dine kunder ikke på forhånd ved, at de behøver kurset, er det lidt mere kompliceret. Men selvfølgelig stadigt muligt. Jeg har bla. en virksomhed der sælger kurser. Og dem kan du ikke sælge via telefon med mindre du er meget kendt eller trænnet i det. Til gengæld er det en rigtig god ide at booke møder, og sælge kurserne på møder efterfølgende. Det kan være svært nok i sig selv at booke møderne, så der skal du overveje om du vil få andre til. Der er både for og imod, men det vil jeg ikke kommentere. Du kan også sammenholde nogle af de ovenstående. Indryk en lille annonce og ring så op samtidig med at du ved den er aktuel. Det gør dig mere kendt, da de måske har set annoncen. Men telefonsalg er ikke en dødssejler. Jeg bruger det selv :-) Peter http://8ballteorien.wordpress.com
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 13:17

Jeg må dog nok indrømme, at jeg netop har modtaget et opkald fra en telefonsælger, jeg ikke med det samme skældte ud Stick out tongue  :

Firmaet startede samtalen således: "Jeg ringer for at tilbyde dig en gratis test af søgeord på google - uden binding, uden forpligtigelser og med automatisk opsigelse, med mindre du mener at vi skal fortsætte..."

OK.. Det fangede mig. Sorry - det er åbenbart ikke hver gang :)

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 14:31

Vi bruger også telefonsalg i vores firma. Nogle gange sælger vi kun via telefonen, andre gange booker vi et møde som vi så tager ud til bagefter. Det vigtige er at præsentere sig ordenligt og være høflig over for kunden, så kan telefonsalg sagtens virke. Nu må jeg jo så dog sige at mange af vores kunder er vant til telefonsælgere, så det gør det jo lidt nemmere at de ikke bare smider på med det samme :)

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 14:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Min erfaring med telefonsalg er, at ringer vi for at sige "Goddag, må jeg tale med den emballage ansvarlige vedr. jeres indkøb af boblekuverter", så virker det altså ikke.. Boblekuverter er ikke så interessante, at man gider diskutere det med en sælger i telefonen og bruge tid på det..

Men ringer vi til fx en pladebutik for at sige "Goddag, må jeg have lov til at sende dig en gratis prøve af vores nyudviklede emballage til forsendelse af LP'er", så siger de straks ja, da det er noget man ikke kan få ret mange steder og da vores er bedre end de andre på markedet Big Smile
Og så får vi som regel en ordre bag efter..

Så min mening er, at det kommer an på, hvor relevant produktet er for virksomheden og jeg tror da absolut, at dit produkt vil være relevant for dem du ringer til..

Men der er da håndværkere nok, så prøv da at ringe til et par stykker, så kan du se hvad der sker :-)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)