Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Parallelimport af golfudstyr fra USA. Lovligt eller ej?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte en butik, hvor jeg vil sælge golfudstyr.

Nu er jeg imidlertid kommet i tvivl om reglerne på området.

USA er ikke med i EØS-samarbejdet, og som der står på nedenstående link, så må man ikke parallelimportere.

http://epn.dk/teknologi/it/article1177291.ece

Men kan det virkeligt passe?

Der bliver da importeret alt muligt forskelligt fra USA? Biler osv.

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 21:19
Jeg forstår ikke at du linker til en artikel om piratkopiering, det hænger da ikke sammen med dit spørgsmål. vedr parallelimport er det sådan i min branche at hvis du finder en vare uden for EU/EØS der er 100% identisk med den i EU/EØS markedsførte/solgte vare er det ok at parallelimportere. Men det kræver altså at varen, varenummer, emballage osv er 100% identisk. Ellers kommer de store "etter dæ" Og hvis det er sådan nogle som Callaway, Taylormade, Titleitst osv så vil jeg tro at de danske rettighedshavere fyrer op af stolen og sætter advokat på med det vuns. De har jo en sjællænder-lækkervogn-mitfedejob-jaderskalviheniweekenden-huskkærekunde:dufårhvaddubetalerfor - avance at beskytte. Men det du har gang i er spændende, især med den lave USD. Jeg har selv gennem de sidste par år måttet bide mig selv hårdt i armen fordi jeg måtte hoppe parallel import af nogle varer over pga ovenstående. Men min advokat har sagt nej. Men ærgeligt for US sejler jo i mærkevare partivarer til priser der er helt ufattelige. Hver evig eneste dag. Men vigtigst af alt: Find en god advokat. Det er absolut nødvendigt at du bliver rådgivet af en der sætter sig ind i dine ideer, ønsker og aktuelle tilbud. Det kan godt være det koster lidt her og nu, men det sparer dig for en hulens masse tid, bekymringer og måske en personlig konkurs. Håber det lykkes for dig. vh/ Jan
Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 21:23

Det er fuldstændig korrekt, parallelimport er kun tilladt indenfor EU.
Den samme diskussion foregår under - Import og Eksport - Import af Apple fra Kina,
der er faktisk nævnt paragrafer i EU lovgivning som omhandle denne emne,der er også link
til artikler som er handler om parallelimport.

mvh.
sam50

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:30
Hov, ja det var sgu lige det forkerte link der kom med...
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12

Hmm.

Men golfudstyret er jo også 100% identisk med det, som sælges i europa.

Hva' med de bil-importører, som parallel-importerer specielle amerikanske biler fx Hummer mm. Det er da meget officielt at de gør det.

Har i en ide til en officiel kilde, der kan be- eller afkrafte jeg må tage det hjem?

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 16:56

Jaidee:
Hva' med de bil-importører, som parallel-importerer specielle amerikanske biler fx Hummer mm. Det er da meget officielt at de gør det.

Hvis du har rettighederne fra hovedselskabet er det vel ikke parallet-import og det er jeg nu rimelig sikker på, at bil importørerne har i orden.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:07

Mit eksempel med biler drejer sig sig ikke om importørerne. Men almindelige forhandlere, der har købt specielle modeller hjem.

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 17:49

Hvis du vil have et sort/hvidt svar, så er det at du ikke på parallelimportere fra lande udenfor EU/EØS. Det er der masser af links til på nettet, bla. dette http://www.startvaekst.dk/Parallelimport Men det har du nok fundet i din søgen.

Alt andet med biler osv. må du selv rode med og om parallelimport af bestemte mærker krænker rettighedshaver i DK. Men jeg er rimelig overbevist om at du får en lille hilsen i kuvertform hvis du prøver at videresælge 100 stk spritnye BMW.

Måske er det ikke relevant i denne sag, men hvorfra ved du at det golfudstyr, for hver enkelt dels vedkommende, bærer det samme varenummer som det der sælges i DK?

vh/ Jan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26

Hehe det var heller ikke 100 stk Beemers. Måske 5-10 af nogle typer... Never mind.

Jeg ved heller ikke om det er samme varenummer osv. Men produkterne er jo helt ens.

Ingen der har en officiel kilde til noget?

Eller hvem skal jeg gå til. En advokat med speciale i det?

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:37

Prøv at læse denne tråd især det om Sebago dommen. At varerne er identiske er ikke nok

http://www.amino.dk/forums/p/26772/182222.aspx
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)