Hej Martin, lidt input fra mig i forbindelse med Aminos besøgsdemografi og definitionen af iværksætter og selvstændig: Først om Aminos besøgende. Amino har været et godt springbrædt for mig, men efterhånden som jeg bevæger mig længere og længere væk fra "begynderniveau", så virker Amino mindre og mindre relevant for mig. Der er mange debatter, som ikke længere fanger min interesse, og samtidig bliver mange emner taget op igen og igen. Og med fokus på nystartede (definition af nystartet længere nede i indlægget), så er det jo helt perfekt. Men nu ser det ud til, at du gerne vil holde fast på folk, også efter at de er blevet drevne forretningsfolk i deres branche. Og så skal der jo ske noget helt nyt på siden. Debat er altid en god idé, uanset folks erfarings- og interessegrundlag. Jeg savner blot at debatten differentieres mere. Jeg ville gerne have, at der var debatkategorier dedikeret til de "garvede". Ikke for at nedgøre de nystartede, men folk har ofte brug for at snakke med andre på sit eget niveau. Dette indlæg er lidt svært at skrive, fordi mange af de "lette ord" hurtigt farves. Lad være med at lægge værdi i mine tillægsord - de indeholder så mange flere facetter, end de umiddelbart lader syne. Vi må dog sande, at ligesom i enhver anden sammenhæng, så er livet en lang udvikling. Det gælder også iværksætteri. Folk, der har gode forudsætninger og erfaring er på et andet niveau end de, der ikke har forusætninger og erfaring. Jeg oplever, at størstedelen af debatter på Amino ligger indenfor følgende grundoverskrifter: * Hvordan skal jeg [skatte- eller regnskabsteknisk spørgsmål her]? * Hvad synes du om min idé - og hvordan gør jeg den bedre? * Må jeg [indsæt juridisk spørgsmål her]? * Hvordan reklamerer jeg (gratis) for min virksomhed? * Hvor kan jeg købe (gratis) ting? (brevpapir/visitkort/varelager/skilte/etc) * Hvad synes du om min hjemmeside? Ovenstående emner ligger allesammen under kategorien "begynder". Efter lidt tid som iværksætter/selvstændig opdager man, at det er spild af tid at sætte sig ind i skattereglerne eller lovgivningen, og at man sparer mange penge ved at lade fagfolk klare den slags. Man finder ud af, at gratis reklame kun er effektiv indtil i vis grænse. Og der er ingen seriøse spillere på markedet, der vil sælge varelager/driftsmidler til under markedspriserne. INTET ONDT ORD OM OVENSTÅENDE EMNER! Jeg har da også selv stillet spørgsmål i ovenstående kategori. Men på et tidspunkt begynder det at blive træls at køre rundt i de samme 5-7 spørgsmål. Og de lidt mere "garvede" spørgsmål er også svære at finde på listen, når man skal sortere de andre spørgsmål fra først. Jeg hænger stadig ud her på Amino. Men mit aktivitetsniveau i forhold til at skrive indlæg er dalet meget. Jeg savner noget modspil - flere garvede, og kategorier specielt til disse! Nu til definitionen af iværksætter/selvstændig: Enhver ikke-offentlig virksomhed har minimum 1 selvstændig erhvervsdrivende bag sig. Vedkommende har på et givent tidspunkt i forløbet været iværksætter. Iværk-sætter : person, der sætter iværk. Det er altså muligt at beholde sin iværksætterstatus så længe man sætter ting iværk. Iværksætterstatus ophører i samme øjeblik, man læner sig tilbage og lader "skibet sejle" og en anden er kaptajn. Så længe du bestemmer - og bestemmer noget nyt - så er du iværksætter. Selvstændig erhvervsdrivende: At have en virksomhed med aktivitet. Ganske simpelt. At være selvstændig udelukker ikke at være iværksætter. Nystartet: Selvom man har kørt virksomhed i mange år, så kan man sagtens være nystartet. Hvis du for eksempel starter en ny virksomhed indenfor en branche, du ikke har opereret i før, så er du igen nystartet. Du er dog ikke våd bag ørerne, hvad angår almindelig virksomhedsdrift, men nystartet dette til trods. Jeg håber, at mit indlæg gav brugbar mening - og at både du, Martin, og andre læsere af denne tråd finder det relevant. Vh Peter |
Supergodt indlæg Peter! *thumbs up*
Der er ingen formuleringer som virker nedladende i min verden og jeg kan godt se hvad du mener - og jeg opdagede ved at læse dit indlæg at jeg selv ikke har noget særligt aktivitetsniveau på Amino som jeg havde i starten - der læste jeg alle tråde hver daag, nu sorterer jeg og der er måske 3-4 tråde der slipper igennem "nåleøjet" - nogen jeg gerne vil hjælpe eller noget der er relevant for mig.
Der mangler måske noget for "viderekomne", men helt ærligt så er det jeg helst vil have et RL netværk af selvstændige.
Til det formål har jeg fundet Nordjysk Netværk, Morgenfruerne og Amino Nord (som ganske vidst kører på meget lavt blus), jeg er nemlig kommet dertil hvor det hele ikke er business, men også godt må være hyggesnak over et glas vin i selskab med nogen der ved hvad jeg snakker om :-)
Og faktisk tror jeg ikke at jeg ville bruge et forum i de foreninger...men det må jo komme an på en prøve :-)
Jeg købte for et stykke tid siden en url til samme formål fordi jeg synes der manglede noget heroppe i Nordjylland, men behovet har ikke været der sådan som behovet for Amino var da jeg startede :-)
Mette