Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino, nu ommøbleret

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

lidt input fra mig i forbindelse med Aminos besøgsdemografi og definitionen af iværksætter og selvstændig:

Først om Aminos besøgende. Amino har været et godt springbrædt for mig, men efterhånden som jeg bevæger mig længere og længere væk fra "begynderniveau", så virker Amino mindre og mindre relevant for mig. Der er mange debatter, som ikke længere fanger min interesse, og samtidig bliver mange emner taget op igen og igen. Og med fokus på nystartede (definition af nystartet længere nede i indlægget), så er det jo helt perfekt. Men nu ser det ud til, at du gerne vil holde fast på folk, også efter at de er blevet drevne forretningsfolk i deres branche. Og så skal der jo ske noget helt nyt på siden.

Debat er altid en god idé, uanset folks erfarings- og interessegrundlag. Jeg savner blot at debatten differentieres mere. Jeg ville gerne have, at der var debatkategorier dedikeret til de "garvede". Ikke for at nedgøre de nystartede, men folk har ofte brug for at snakke med andre på sit eget niveau.

Dette indlæg er lidt svært at skrive, fordi mange af de "lette ord" hurtigt farves. Lad være med at lægge værdi i mine tillægsord - de indeholder så mange flere facetter, end de umiddelbart lader syne. Vi må dog sande, at ligesom i enhver anden sammenhæng, så er livet en lang udvikling. Det gælder også iværksætteri. Folk, der har gode forudsætninger og erfaring er på et andet niveau end de, der ikke har forusætninger og erfaring.

Jeg oplever, at størstedelen af debatter på Amino ligger indenfor følgende grundoverskrifter:

* Hvordan skal jeg [skatte- eller regnskabsteknisk spørgsmål her]?

* Hvad synes du om min idé - og hvordan gør jeg den bedre?

* Må jeg [indsæt juridisk spørgsmål her]?

* Hvordan reklamerer jeg (gratis) for min virksomhed?

* Hvor kan jeg købe (gratis) ting? (brevpapir/visitkort/varelager/skilte/etc)

* Hvad synes du om min hjemmeside?

Ovenstående emner ligger allesammen under kategorien "begynder". Efter lidt tid som iværksætter/selvstændig opdager man, at det er spild af tid at sætte sig ind i skattereglerne eller lovgivningen, og at man sparer mange penge ved at lade fagfolk klare den slags. Man finder ud af, at gratis reklame kun er effektiv indtil i vis grænse. Og der er ingen seriøse spillere på markedet, der vil sælge varelager/driftsmidler til under markedspriserne.

INTET ONDT ORD OM OVENSTÅENDE EMNER! Jeg har da også selv stillet spørgsmål i ovenstående kategori. Men på et tidspunkt begynder det at blive træls at køre rundt i de samme 5-7 spørgsmål. Og de lidt mere "garvede" spørgsmål er også svære at finde på listen, når man skal sortere de andre spørgsmål fra først.

Jeg hænger stadig ud her på Amino. Men mit aktivitetsniveau i forhold til at skrive indlæg er dalet meget. Jeg savner noget modspil - flere garvede, og kategorier specielt til disse!

Nu til definitionen af iværksætter/selvstændig: Enhver ikke-offentlig virksomhed har minimum 1 selvstændig erhvervsdrivende bag sig. Vedkommende har på et givent tidspunkt i forløbet været iværksætter.

Iværk-sætter : person, der sætter iværk. Det er altså muligt at beholde sin iværksætterstatus så længe man sætter ting iværk. Iværksætterstatus ophører i samme øjeblik, man læner sig tilbage og lader "skibet sejle" og en anden er kaptajn. Så længe du bestemmer - og bestemmer noget nyt - så er du iværksætter.

Selvstændig erhvervsdrivende: At have en virksomhed med aktivitet. Ganske simpelt. At være selvstændig udelukker ikke at være iværksætter.

Nystartet: Selvom man har kørt virksomhed i mange år, så kan man sagtens være nystartet. Hvis du for eksempel starter en ny virksomhed indenfor en branche, du ikke har opereret i før, så er du igen nystartet. Du er dog ikke våd bag ørerne, hvad angår almindelig virksomhedsdrift, men nystartet dette til trods.

Jeg håber, at mit indlæg gav brugbar mening - og at både du, Martin, og andre læsere af denne tråd finder det relevant.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 12:46

Supergodt indlæg Peter! *thumbs up*

Der er ingen formuleringer som virker nedladende i min verden og jeg kan godt se hvad du mener - og jeg opdagede ved at læse dit indlæg at jeg selv ikke har noget særligt aktivitetsniveau på Amino som jeg havde i starten - der læste jeg alle tråde hver daag, nu sorterer jeg og der er måske 3-4 tråde der slipper igennem "nåleøjet" - nogen jeg gerne vil hjælpe eller noget der er relevant for mig.

Der mangler måske noget for "viderekomne", men helt ærligt så er det jeg helst vil have et RL netværk af selvstændige.

Til det formål har jeg fundet Nordjysk Netværk, Morgenfruerne og Amino Nord (som ganske vidst kører på meget lavt blus), jeg er nemlig kommet dertil hvor det hele ikke er business, men også godt må være hyggesnak over et glas vin i selskab med nogen der ved hvad jeg snakker om :-)
Og faktisk tror jeg ikke at jeg ville bruge et forum i de foreninger...men det må jo komme an på en prøve :-)

Jeg købte for et stykke tid siden en url til samme formål fordi jeg synes der manglede noget heroppe i Nordjylland, men behovet har ikke været der sådan som behovet for Amino var da jeg startede :-)

Mette

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 12:52

Super godt indlæg, Peter.

Til jer begge: Hvad er det for nogle spørgsmål I vil stille i sådan et forum for 'viderekommende'?

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:15

Jeg tror ikke så meget på, at en "klassedeling" vil komme til at fungere - for det er netop dynamikken mellem de forskellige typer og niveauer der gør en online debat brugbar. Dem der så ikke kan lide det, ja de skal nok bare søge andre veje end online debatten. For hvis dem der er mest erfarne ikke gider, at "nedlade" sig til at svare mindre erfarne, ja så tiltrækkes de slet ikke af debatten , for det er jo ikke svar fra nogle der er ligeså uerfarne som dem selv, de har brug for. Og for de mere erfarne er der bestemt også noget at hente, derved at uerfarne ofte kan se ting i et nyt lys, som mere erfarne er for cementerede til at få øje på.

Med andre ord, tror jeg at Amino skal satse på dem der faktisk gider at debatere på tværs af niveauer. Dem der ikke gider det hører efter min mening slet ikke hjemme på et forum som Amino. Og det er jo fint nok. Jeg tror ikke på at Amino skal være fedt for alle - men det skal være fedt for dem der gider det.

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 148
Fra  Swingcar.dk - Drøn sjovt legetøj til børn Skrevet kl. 14:43
Godt sagt Peter! m.fl.Og er noget af det du siger ikke også et udtryk for at Amino (måske) er lige lovlig succesfuld! ?(Ja undskyld formuleringen, men hvordan udtrykker man på en ordentlig måde at der er så megen aktivitet (>150.000 indlæg) at det bliver svært eller uoverskueligt (læs (for)vanskeligt) at finde det der er relevant for én selv, og så kan interessen godt dale lidt. Eller rettere, man er nødt til at prioritere sin tid på Amino lidt (tvunget af omstændigheder – ikke et spørgsmål om at gide eller ikke gide) medens man kigger efter guldkorn, tip og tricks og fornuftige udtalelser om dette og hint. Denne tråd fik jeg fx kun øje på fordi den er postet i et forum hvor jeg får e-mails fra. Det trick kan man selvfølgelig også bruge på enkelt tråde. Men at holde sig (vel)orienteret hele tiden syntes jeg simpelt hen ikke der er tid til, og det ærgrer mig, for dermed går der en masse god information forbi ens næse. Et ”system” der kunne hjælpe på det ville være dejligt, jeg har dok ikke rigtig nogen forslag ud over det der allerede er gjort.)Så stor thumbs up til alle de Aminoer der tålmodigt følger med og bliver ved med at svare på spørgsmål igen og igen – der er flot syntes jeg.

Det bedste ved Amino er netop at ny og erfaren kan mødes og lære. Men det skal også være udbytterigt for begge parter for at holde, tror jeg.

Mvh/Kjeld

Har du set den nye alu løbecykel fra Puky?

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 148
Fra  Swingcar.dk - Drøn sjovt legetøj til børn Skrevet kl. 14:45

hvor blev linieskiftene af?

Mvh/Kjeld

Har du set den nye alu løbecykel fra Puky?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 16:45

Mikkel-> har du for nyligt fået det forkerte ben ud af sengen først, og endnu ikke kommet over det? Jeg synes at mange af dine seneste indlæg på Amino er meget negativt ladede og tangerer personangreb. Det er jeg lidt ked af nu også at blive involveret i.

Anyway - læs lige igen mit indlæg, især nedenstående:

Dette indlæg er lidt svært at skrive, fordi mange af de "lette ord" hurtigt farves. Lad være med at lægge værdi i mine tillægsord - de indeholder så mange flere facetter, end de umiddelbart lader syne. Vi må dog sande, at ligesom i enhver anden sammenhæng, så er livet en lang udvikling. Det gælder også iværksætteri. Folk, der har gode forudsætninger og erfaring er på et andet niveau end de, der ikke har forusætninger og erfaring.

For at præcisere lidt. Jeg "gider" godt "nedlade" mig til at skrive på tværs af erfaringsklasser. Men for at imødekomme den progressive udvikling, det er at være iværksætter, så vil jeg mene at forummet også bør understøttes dette. I øjeblikket er kategorier baseret på emner. Det er en meget standard måde at indele debatfora, og fungerer fint i mange tilfælde.

Jeg vil dog mene, at vi kan nå et meget bredere publikum - erfaringsmæssigt - ved at pille lidt ved kategorierne. Forummet emmer af "hvordan-kommer-jeg-igang", hvilket er uvurderligt for den målgruppe. Og jeg nyder i flæng at hjælpe folk videre og se min egen erfaring gøres brugbar for andre. Men det bliver i højere og højere grad ensidig hjælp.

Jeg kan ikke se, om du har misforstået mit indlæg, eller om du mener at Amino er godt nok, som det er. Men jeg kan ikke se nogen skade i at åbne forummet for at folk med større erfaring kan sparre med hinanden. Det behøver ikke at gå ud over debatten på tværs. Faktisk tror jeg, at den vil blive styrket.

Mikkel, hvis jeg har læst dit indlæg med forkerte briller, så fortæl mig det. Men jeg har ikke overskud til at gå ind i en negativ debat om ret og vrang. Det handler om fremadsynethed - og forslag til forbedring.

Vh

Peter 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ved ikke om du har misforstået det, men jeg kan nu ikke lige se noget personangreb i det. Jeg mener blot ikke, at det er et godt formål at sigte efter at gøre alle glade - for så bliver det ligegyldigt for alle. Det er helt fint at nogle gerne vil have en anden opdeling, med områder for nye og andre for gamle, men jeg tror bare ikke på, at det er en god måde at drive Amino.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 17:14

Mikkel-> Den negative del, jeg især læste i dit indlæg, var følgende:

For hvis dem der er mest erfarne ikke gider, at "nedlade" sig til at svare mindre erfarne, ja så tiltrækkes de slet ikke af debatten , for det er jo ikke svar fra nogle der er ligeså uerfarne som dem selv, de har brug for.

Men nok om det - jeg har øjensynligt misforstået dig :)

Well, jeg tror at Kjeld har sagt det, jeg mener. Jeg ville gerne have at Amino beholdt sin charme ved at være som det er. Men jeg vil samtidig også gerne have, at alle de erfarne debattører får større mulighed for at sparre med hinanden. Om det skal foregå på forumniveau eller andet, er jeg egentlig ligeglad med.

Man kan se på søgning. Langt om længe er der kommet tags, der gør det lettere at finde tidligere indlæg. Det er bare ikke intuitivt nok. Det er stadig lettere at oprette et nyt spørgsmål i stedet for at se, om man kan finde svaret. Mange emner kommer op igen og igen. Og niveauet øges ikke - hvilket ellers ville være et godt argument for at tage en ny tråd op igen om et gammelt emne.

Jeg vil gerne se Amino udnytte sit potentiale fuldt ud. Og siden der ikke findes lige så let tilgængelige ressourcer for "viderekomne", hvor skal man så springe hen, når man har "udtømt" Amino? Lad os da holde fast i folk, så længe det kan lade sig gøre. Lad os da opbygge en kompetance til BÅDE at hjælpe folk med at starte op og træde de første barneskridt ud i den selvstændige verden, OG at give spændende inspiration og debatmulighed for de mere erfarne.

Vh

Peter 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:37

Jeg forstår ikke helt hvorfor den "kritik" kommmer nu. Jeg er jo netop igang med at efterkommer jeres ønsker. Toppen af Amino er nu primært for de nye, mens de lidt mere erfarne kan boltre sig over det hele. At opdele det mere vil ikke give mening.
Der er nogle af jer der bruger rigtig meget tid på Amino og det er jo fint og i er velkommen. Jeg tror bare at i er kommet jer over jeres første forelskelse og finder ud af at der måske er andet i livet end Amino. I vil måske opdage at i har lært så meget, at i kun har brug for Amino lidt mindre. Jeg tror uanset hvad ikke, at en anden form for online forum vil gøre jer glade.

Mattias kom med et meget godt spørgsmål som i ikke har besvaret nemtlig, hvilke spørgsmål ville i så stille?
Og jeres manglende svar tager jeg som bekræftelse på det jeg skriver, nemlig at i blot har opdaget at i er blevet dygtigere og at der er andet i livet end Amino. Så jeg er enig med Mette i, at i nok mere har brug for hyggeligt fysisk samværd, end alt det online halløj.

Gav det mening det jeg skrev?

Dbh Martin

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)