Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er så træt af de danske banker

Side 5 ud af 6 (53 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Jeg vil anbefale at klage til finanstilsynet, såfremt man nægtes en nem-konto.

Det er jo ikke nemkontoen der nægtes men erhvervskontoen som kan bruges som nemkonto, der er problemet. Der er ikke nogen lov som påbyder en bank at give en erhvervskonto til en virksomhed.

Jegved at der sidste år var en arbejdsgruppe med deltagelse af Finanstilsynet, der så på om der reelt er et problem. Om der foreligger et resultat har jeg så ikke kendskab til.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Det er jo ikke nemkontoen der nægtes men erhvervskontoen

Dette har intet at sige - det er jo det samme, når en bank nægter at udstede en nem-konto til en RKI-registret fysisk person. Dette er også imod loven. 

Banken skal også stille en konto til rådighed for en juridisk person. Definitionen "erhvervskonto" er bankens term for en konto til en juridisk person - ikke lovgivningens. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Trusted Partner:
Jeg vil anbefale at klage til finanstilsynet, såfremt man nægtes en nem-konto.

Det er jo ikke nemkontoen der nægtes men erhvervskontoen som kan bruges som nemkonto, der er problemet. Der er ikke nogen lov som påbyder en bank at give en erhvervskonto til en virksomhed.

Jegved at der sidste år var en arbejdsgruppe med deltagelse af Finanstilsynet, der så på om der reelt er et problem. Om der foreligger et resultat har jeg så ikke kendskab til.

Det vil da aldrig blive behandlet seriøst i erhvervstilsynes hvis man klager over at man ikke kan få en erhvervskonto til et selskab. Hvilken regel skulle det gå ind under. Det kan jo netop være til personer totalt uden egen økonomi og risikabelt projekt (webshop f.eks) 0 privat økonomi og måske stor gæld. Ville du Trusted partner mene at banker skulle være tvunget til at tage risiko for en der måske uden økonomi bare selv vil sætte 1 krone ind som kapital?

Ja både finanstilsynet og den tidl og vist den nuværende regering har vist set på det, og det var jeg kunne opnår var blot, at der ikke var planer om nogen form for statsgaranti til konti til virksomheder, og dér tror jeg den strander.

Jeg har haft foreslået erhvervsministeriet med kopi til skatte og finansministerie at overveje om man kan lave en helt ny konto type - men svaret var, at det ikke give mening at lave en konto der i princip ikke må bruges til erhverv, og det var lidt det eneste jeg kunne se som udvej.

Forslaget var hurtigt beskrevet, en konto der IKKE måtte tilknyttes betalingsløsninger eller andet og dermed aldrig kunne gå i 0 - heller ikke mulighed for auto betaling af moms det skulle betales manuelt og dermed ikke kunne trække konto i  minus - men så moms kunne gå ind på den +  en type der heller ikke kunne tilknyttes som modtager af betalinger fra webshop salg f.eks.  men ingen kunne se en egentlig mening i en sådan konto.

Problemet ligger til dels jo i, at hvis man må tilknytte en betalingsløsning, så har banken omg risiko.

  1. Ejer af konto sælger TV til 10.000 (eller flere af den slags) i sin webshop. Kunder betaler - ejer tømmer konto helt lovligt - Kunder returnerer TV inden for 14 dages returret - Bank og betalingsindløser er forpligt til at at sørge for at kunden får sine penge retur.
  2. Samme med moms - en moms trækkes helt automatisk via nemKonto uden det kan ses i netbank før den dag pengene er borte.
  3. Fejl transaktioner - et 0 for meget hvor banken skal hjælpe betaleren

Havde man kunne indtænke en konto der ikke havde den slags risici - så ville det jo muliggøre meget - men hvad skal man med den konto i et selskab - Måske svært at se. Jeg prøvede i alle fald forslaget

Jo flere transaktioner - jo større risiko, og at forestille sig påbud til banker om at skulle tage risiko, for personer der måske står i RKI eller har 0 økonomi, tror jeg ligger MEGET langt borte.

Privat personer derimod må ikke nægtes en nemKonto som CPR tilknyttet hvis de ikke har en sådan i forvejen - den er klar - men banken er ikke forpligtet til at knytte CVR til den. Der laver de den helt almindelige kreditvurdering - og nægter samtlige ca 80 danske banker at optage ens firma, så er der nok en god forklaring

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Banken skal også stille en konto til rådighed for en juridisk person

Hvor står det?

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Ville du Trusted partner mene at banker skulle være tvunget til at tage risiko for en der måske uden økonomi bare selv vil sætte 1 krone ind som kapital?

Kære John,

Det har jeg slet ikke nogen holdning til! - Jeg refererer blot til lovgivningen, som den kedelige jurist! Jeg driver ikke bank - og kan sagtens være enig med dig. Men det ændre ikke ved, at lovgivningen siger noget ganske andet. Herunder kan du også snakke om risici for tab og manglende indtjening for banken ved fysiske personer.

Man er jo på Christiansborg blevet enige om, at bankerne skal tage denne "risiko". Personligt vil jeg hellere give en konto til en lille virksomhed, frem for en person, der er tabt på gulvet for altid. Men det er en helt anden historie. 

Og du har ganske ret - lovgivningen for nem-konto bliver ikke taget særligt alvorligt. Lidt på samme måde, som når vi andre går over for rødt i fodgængerfeltet.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Jeg refererer blot til lovgivningen, som den kedelige jurist! Jeg driver ikke bank - og kan sagtens være enig med dig. Men det ændre ikke ved, at lovgivningen siger noget ganske andet
du må meget gerne henvise til den lov der siger at banker skal stille nemKonto til rådighed for andet end private CPR personer - Det tror jeg ikke du kan - men skyd Big Smile

Her afgørelse fra ankenævn der netop giver bank ret i at den har fuldt ret til at nægte en privat person at få tilknyttet CVR til nemKonto. Den afgørelse tror jeg ikke de var kommet til hvis det var lovkrav - og jeg har heller aldrig set noget sted andet end - privatpersoner har krav om nemKonto http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/da/soeg-i-afgoerelser/vis-en-afgoerelse?VerdictId=984a28c8-223c-49d7-8b2e-e4294f90e943 med henvisning til loven i dette citat 

Bestemmelsen i god skik bekendtgørelsens § 20 om retten til at få oprettet en NemKonto gælder alene private kundeforhold 

Jeg er mener ikke problemet ligger i nemKonto faktisk men I at banker ikke er forpligtet til at optage CVR personer og selskaber som kunder helt enkelt. Gør de det skal de naturligvis tilmelde nemKonto men jeg mener banker har fuld ret til at nægte

Der skal en ny kontoform til - en der ikke kan gå i 0 - ikke tilmeldes nets hvor moms kan trække den i minus -. men moms KUN betales manuelt (men udbetalinger kan gå ind)  - En hvor der IKKE på nogen måde kan laves transaktioner der kræver retur af penge efter 14 dages returret - osv -

Alt det kan man bremse med de konti som skal tildeles private - for dér laves den så kun med et simpelt hævekort og kan  slet ikke trækkes i 0. Det giver bare nok ikke mening for et firma

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Jamen hvilken lovgivning???

Nemkontoordningen

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

Jeg kender ærligt talt intet til områdets retspraksis. Lov og retspraksis er to VIDT forskellige ting. Du har så lige gjort mig opmærksom på området, tak. 

I afgørelsen ser man bort fra nemkontoordningen og vurderer, at DB har handlet efter god skik. (Altså man tilsidesætter en lov, for at dømme ud fra en anden, hvilket sker hele tiden i retssystemet) 

Jeg beklager, at dette var gået min næse forbi, men sidder ikke dagligt og kulegraver google - mit virke er helt andet sted. 

Lad det være mine ord i denne tråd.

God aften

Side 5 ud af 6 (53 indlæg)