Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af musik på nettet?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 06
Indlæg ialt: 165
Fra  VildMedBryllup Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har hørt at der findes en regel om at når et musikstykke er over 25 år gammelt, så er der ikke længere koda og copyright på det, og så kan det bruges frit.

Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Eller kender gode links hvor man kan læse om rettigheder vedr brug af musik

Casper Grønbjerg
www.MyGoodParty.com

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:27

Nej, det du tænker på er, at ophavsrettighederne til et værk udløber 70 år efter ophavsmændenes død. Men de mekaniske rettigheder kan sagtens være meget længere - altså rettighederne til indspilningen. Så den må du aldrig bruge hvis du ikke har fået lov.

Du kan sammenligne det lidt med en opfindelse du har lavet - når patentet udløber betyder det jo ikke at alle og enhver må løbe ind og ribbe dit lager, men blot at de må udnytte patentet uden at skulle afregne for det :)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:36
Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 06
Indlæg ialt: 165
Fra  VildMedBryllup Skrevet kl. 14:48

Tak for svar Mikkel, og link Christian.

Jeg kan se det godt kan blive en dyr affære.
Efter sigende skulle det rent juridisk være ok at få en anden kunstner til at indspille en kopi af den musik man ønsker, betale kunstneren, også kunne bruge musikken frit.

Ved du noget om det Mikkel?

Jeg vil meget gerne bruge James bond intro, samt westerntemaet fra "the good, the bad and the ugly"

Casper Grønbjerg
www.MyGoodParty.com

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:00

Det kommer lidt an på hvad du skal bruge det til. Hvis du skal bruge værkerne kommercielt - f.eks. til noget der kunne fortolkes som reklame, skal du i alle fald have ophavsmændenes samtykke. Og det kan godt være lidt bøvlet og langsommeligt.

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 15:12

Temaet til Jamse Bonde kan du godt skyde en hvid pind efter - de vil aldrig lade nogen bruge det noget andet i kommercielle sammenhænge. Der vil det nok være lidt lettere med det andet tema

Men du kan gå en vej. Få en kunster (up and coming artist) til at lave en jingle til dig, der signaler agentfilm eller western. På den måde har du rettigheden i hus og det vil temmelig sikkert være meget billigere end at skulle få lov til at bruge de førnævnte musikstykker.

Jeg ved ikke om der er andre aktive musikere her end Viggo Steincke, men mon ikke han har kontakter der kan den slags?

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 15:14

Undskyld, hvis jeg trådte nogen over tæerne med det sidste indlæg. Jeg ved jo godt at både Hans og deMib er musikere, men jeg mente nogen der levede af at lave specialdesignede jingler - og det er der vist ikke nogen af de herrer de gør - eller er der? Zip it!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:24

Nej, jeg er nok lidt for dyr at få til den slags - den musik jeg producerer i dag er hovedsageligt det som jeg selv beslutter jeg har lyst til :)
- I sidste ende er der faktisk også tit flere penge i det

Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 15:46

Hvad har du lavet og udgivet Mikkel? Og laver du ellers lyd/lydlandskaber/jingles m.m., på bestilling?

Kan kun snakke for mig selv, og det er, at det altså koster penge at få lavet musikstykker. Er selv musiker, og med udgivelser i baglandet, og selvfølgelig er alle musikere interesseret i, at få penge for deres arbejde.
Jeg er da glad for min KODA check :)

Prøv, som de andre anbefalede, at få lavet et lille agent theme eller noget andet, specielt til dig? Det er da cool! :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:56

> Hvad har du lavet og udgivet Mikkel?

Noget der ligner 100-150 CD'ere og et tilsvarende antal vinylplader :)

Men jeg har aldrig lavet ret mange jingles og musak - det er sgu for kedeligt og hjernedødt

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)