Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS eller personlig virksomhed - fordele ulemper

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Det mest optimale er umiddelbart at lade konsulentvirksomheden køre i personligt regi 1 år eller 2

Der er ikke noget optimalt ved personlig virksomhed, når man som Ivan er IT konsulent og risikerer sin personlige formue ved siden af en eventuel stor gæld, hvis han begår en lille fejl med store og kostbare følgevirkninger OG gøres ansvarlig herfor.

Begrænset hæftelse er vigtig og opnås i ApS, A/S og SMBA-selskaber og andre virksomhedsformer med begrænset ansvar.

Man bør og kan lige så godt straks etablere en virksomhedsstruktur fra starten i eksempelvis et SMBA selskab, hvorved opsparing til den relativt lave selskabsskat organiseres fra starten.

Skattekonsulenterne:
Fordelen ved anpartsselskabet

Der er jo ikke andet end en række byrder og ulemper med den tunge ende nedad. som alle undgås i et SMBA selskab. 

Skattekonsulenterne:
skubbe selskabet ind under et holdingselskab

Jeg er helt enig i disse generelle betragtninger og at dette bør gøres.

Men med et SMBA selskab  som holding undgås den automatiske revisionspligt og også årsrapport. Det ER ikke sjovt at betale KR 6-8000 i 2-5 år for revision og årsrapport for et stille selskab uden aktivitet og en bøderegn, hvis de kommer for sent frem.

MVH Ejler 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:02

Man skulle vel tro at Ivan har en forsikring som dækker sådanne ting. Det er en gang gøgl at beskrive SMBA selskaberne som det rene paradis og det er endnu mere gøgl når det er udbyderen selv der gør det. Få nogle neutrale folk til at promovere dine SMBA selskaber. Så ville du virke mere troværdig.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20

Skattekonsulenterne:
Man skulle vel tro at Ivan har en forsikring som dækker sådanne ting.

Det kan være dyrt.

Tro og vide er to vidt forskellige ting.

Skattekonsulenterne:
at beskrive SMBA selskaberne som det rene paradis

Der er begrænset ansvar med en klar adskillelse  fra den private økonomi.

Det er ikke  paradis at fravælge unødvendige byrder og ulemper. Det er simpel fornuft.

Skattekonsulenterne:
promovere dine SMBA selskaber

SMBA selskaber er i henhold til dansk lov og GRATIS his EogS.

Jeg forholder mig til det faktiske lovgrundlag.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:47

Så lad mig forklare det så selv du forstår det Eiler:

- Det vil være dumt ikke at have en forsikring som dækker sådanne ting. For mange aftagere vil det direkte være et krav.
- At vælge et SMBA handler ikke blot om at fravælge byrder og ulemper. Siger man det ja så er det man forgøgler tingene.
- Siger du hermed at E&S er begyndt at stifte SMBA selskaber for folk gratis, eller siger at du selv gør det gratis.

Du skriver at du forholder dig til det faktiske lovgrundlag. Et er at det er en gang gøgl. Noget andet er at du måske i højere grad skulle begynde at forholde dig til det som "trådholderen" spørger til fremfor at benytte enhver lejlighed til at promovere dine SMBA selskaber.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:05

Skattekonsulenterne:
Eiler

Jeg hedder Ejler og det ved du da godt. 

Skattekonsulenterne:
Det vil være dumt ikke at have en forsikring som dækker sådanne ting.

Dette omtalte problem kan løses ved at lægge aktivitet ind i et selskab med begrænset ansvar.

At forsikre sig ud af det i en personlig virksomhed er et andet valg. Men det tager tid og kan være dyrt.

Skattekonsulenterne:
At vælge et SMBA handler ikke blot om at fravælge byrder og ulemper.

Jeg sagde: "Det er ikke  paradis at fravælge unødvendige byrder og ulemper. Det er simpel fornuft."

Skattekonsulenterne:
Siger du hermed at E&S er begyndt at stifte SMBA selskaber for folk gratis,

Nej. 

Registrering af SMBA-selskaber, andre selskaber og personlig virksomhed er hos EogS gratis.

-------------------------------------------------

Debatten om "ApS eller personlig virksomhed - fordele ulemper" ER da reelt om virksomhed via et "Selskab Med Begrænset Ansvar", som kan være et ApS, versus  personlig virksomhed. OG det er da også rimeligt at omtale ulemper ved ApS selskaber og at disse ikke findes ved SMBA-selskaber.

MVH fra Ejler
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 01:12

Hold da op. Det er jo rystende.

Indenfor mange brancher bl.a. min egen har man en forsikring uanset om man driver virksmhed i personlig form eller i selskabsform. Mange kunder vil spørge til det og kræve det. Men med mindre vi taler om århusianere (take the joke Århus) kan man altså ikke spise dem af med: "nej jeg har ikke en forsikring men jeg er sikret, fordi der er begrænset hæftelse"   

Ja registrering er gratis hos E&S men man skal ligesom også have lavet stiftelsesdokumenter m.v.  

Tilmeldt 17. Apr 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:40

Hej Ivan

Jeg står i samme situation som dig. Jeg er ligeledes IT konsulent, men har været igang et lille halv årstid mere end dig og har kontrakt året ud. 

Jeg har revisor på i en erkendelse af at jeg ikke ved nok om det regnskabs- og skattetekniske. Lige nu har jeg en enkeltmandsvirksomhed efter virksomhedsskatteordningen, men overvejer også et aps. 

Som en del af mine kontrakter har jeg fået indført en ansvarsfraskrivelse, så det er ikke derfor at jeg tror det er en god idé med et aps, men pga muligheden for at kunne trække flere penge ud udenom topskatten.

Min revisor mener dog at virksomhedsordningen er den jeg skal vælge også fremover. Jeg er endnu ikke overbevist. Han fremhæver disse ulemper ved aps kontra virksomhedsordningen:

• øgede omkostninger til etablering, dels til revisor og indskud
  • omkostninger igen når/hvis selskabet skal opløses igen fordi man opgiver it freelance karrierien
  • at det er småpenge man opnår at spare i skat ved udbytteudbetalingen

Dog kan man i aps investerer i aktier. Det må man ikke ved virksomhedsordningen.

Nu er det ved at være nogle dage siden du, Ivan, skrev dit første indlæg. Har du bestemt dig for hvad du gør?

mvh

TBaun

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 00:54

tbaun:
Som en del af mine kontrakter har jeg fået indført en ansvarsfraskrivelse, så det er ikke derfor at jeg tror det er en god idé med et aps

Off topic:

Uanset kontrakt så vil du ikke kunne fraskrive dig ansvaret for fejl (herunder forventelige følgefejl, og det er jo dem der blir dyre) som man må forvente at en almindelig dygtig IT konsulent ikke ville have begået. Se 'bonus pater reglen'. Mig bekendt er der dog ikke faldet dom mod netop it konsulenter på dette område - så måske undlader kunden at sagsøge dig p.g.a. ansvarsfraskrivelsen. Men regn altså ikke med at den holder i retten.

http://da.wikipedia.org/wiki/Bonus_pater

Du kan forsikre dig eller du kan gøre som jeg (osse IT-konsulent) har gjort i 15 år (med held - måske fordi jeg ER dygtig Cool

Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 07:13

Hejsa,

Tak for de mange gode svar og debat på tråden. Jeg startede 1/1-08 og har siden kørt det som en enkeltmandsvirksomhed efter virksomhedsordningen.

Det går godt og jeg regner med at kan fortsætte som selvstændig i mange år. Derfor overvejer jeg at lave et Aps med holding af følgende grunde:

- Sikkerhed. Jeg er bedre sikret. Hvis noget går helt galt vil mit ApS gå ned og mit holding leve videre.

- Investeringsmuligheder. I enkeltmandsvirksomhed er pengene meget bundne. Du kan ikke investerer i aktier eller andet. Du kan investerer i ca. 2 bestemte aktieinv.foreninger samt nogle obligationer. Jeg går med en drøm om at starte andre mindre virksomheder op som kan blive knopskydninger ud fra mit holding når jeg kommer til flere penge. Eller investerer i fast ejendom nogle lukrative steder.

- Optimering af skat. Min indkomst rammer topskatten plus en hel del mere, så her er der lidt muligheder for at trække flere penge ud. Har dog ikke tal på hvad det giver mig.

Der er selvfølgelig omkostninger ved at lave ApS og lave skatteopgørelse, men det skulle jeg nok have hjælp til alligevel selvom det er en enkeltmandsvirksomhed. Jeg tror ikke det koster mig meget ekstra hvis det både er ApS og Holding, og jeg tror at jeg vil få glæde af det på sigt. Endelig er det ikke mig som person der skal betale revisoren, men virksomheden. Så det er ikke en udgift der mærkes.

Hvis jeg laver et ApS før d. 1/7 kan det gøres med tilbagevirkende kraft fra virksomhedsstart. Her skal jeg have min revisor ind over og hjælpe mig med at skrue det korrekt sammen.

Mvh Ivan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50

Hej Ivan!

Jeg synes, at dine argumenter for oprettelse af ApS+Holding lyder meget fornuftige.

Held og lykke med med.

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)