Har surfet lidt rundt her på Amino - men er ikke blevet helt klog endnu. Måske I kan hjælpe. Min situation: Fast konsulent arbejde ca. ½ år frem. Lønnen er nok i omegnen af 50-100.000 om måneden. Efter det forventer jeg at det fortsat er nemt at skaffe arbejde. Startkapital for at komme igang er ikke nødvendig - det er omkostningsfrit. Så det er ren indtægt fra starten af. Med ca. den indkomst og ret stor sandsynlighed for at jeg kan fortsætte sådan i min. et par år - hvad er så det bedste at gøre for mig? ApS eller personlig ejet virksomhed? Hvad er fordelene/ulemperne ved disse to i mit tilfælde? Nogle laver ApS + Holding. Hvornår er det en fordel? Er det en fordel for mig? Jeg har fået af vide at der er visse omkostninger ved omdannelse af virksomhed. Men jeg kan læse at man kan gøre det skattefrit. Jeg regner nu med at lave et ApS, men vil gerne lige høre nærmere om dette alligevel. Mvh Ivan |
Uden at være skatteteknisk ekspert, så kan jeg da oplyse om de forskelle og fordele/ulemper, der er ifølge min viden ved de to selksabskonstellationer:
Mange stifter et ApS af en eller flere af følgende årsager:
* begrænset personlig hæftelse
* det ser "bedre ud" på markedet - mere seriøst
* penge kan opspares til virksomhedsskat i virksomheden
* holding-selskaber kan lovligt "tømme" dine andre virksomheder, således at du kan udnytte forskudt regnskabsår
I et enkeltmandsselskab kan det lade sig gøre at deltage "på lige fod" med ApS'er ved at tilmelde sig virksomhedsordningen. Dette betyder, at man fortsat kan opspare overskud i virksomheden. I SKATs øjne er virksomhedens overskud dog alligevel blandet sammen med din personlige indkomst på selvangivelsen, hvilket ofte indebærer en masse rod.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der er den bedste løsning for dig, men håber at mit indlæg har tilført ny viden til dig, selvom det er meget grundlæggende.
Vh
Peter