I min gymnasietid havde vi på et tidspunkt om hhv islam, kristendom og jødedom i religion. Det, syntes jeg, var meget spændende, da alle 3 religioner reelt bunder i de samme historie og personer. Men fortolkningen deraf må man sige er temmelig forskellig!
Det var temmelig interessant, og det giver et godt indblik i, hvorfor nogle personer handler, som de gør. At man får indblik i (egne eller andres) religion er kun med til at nedbryde barrierer, mener jeg. En mulighed for at forstå. Og det kan da ikke andet end være interessant i vores samfund, hvor alle kommer tættere på hinanden, og vi nu engang skal lære at leve side om side...
Der findes utroligt mange gode historier man kan læse for sine børn - mange flere end man kan nå på et langt liv. Jeg synes så bare at biblen er en af de mindst interessante bøger at skulle læse op fra - der er 1 million andre, som jeg synes er mere udviklende, udfordrende og lærerige. Så den står meget langt nede på listen hos mig :)
> Min far var meget rød da jeg var lille og det betød at jeg meldte mig ind i partiet venstre i det sekund jeg flyttede hjemme fra ;-).
Nu er det jo langfra alle der har behov for at gøre oprør mod deres fortid :) - og mange ender faktisk med at "vende hjem" når de bliver voksne - så der er stadig håb for dig, Martin hehe
Faktisk hørte jeg for nyligt, at nogle forskere ser tegn på at de nyeste generationer af unge i langt højere grad følger i deres forældres fodspor, frem for at gøre det modsatte af dem. Interessant. Så pas på, Martin, måske ender din datter netop som Ruth Evers hvis du ikke får blandet biblen tilstrækkeligt op med lidt kvallitetsliteratur, som Anders And etc :)
Biblen falder mere ind i kategorien: Se her min dreng, hvad nogle sindsfovirrede magtsyge idioter engang har fundet på - og hør hvor mangle fjolser der tror på det vrøvl LOL
Ouch! Her sad jeg og forsøgte ikke at træde nogen over tæerne ved at sige tingene på en pæn måde - men det har jo aldrig været din stil, Mikkel...
Selvom man er uenige behøver de andre vel ikke at være idioter? Det her handler jo netop om tro, og der ER der ikke noget der kan bevises. Man kan vælge at lade være med at tro på noget (Gud, skæbne osv.), og det lader jeg være helt op til dig om det er det du vil.
Jeg vil ikke presse min holdning ned over hovedet på dig, men du vil åbenbart gerne presse din ned over andre? Fanatisme er noget mærkeligt og forfærdeligt noget og bstemt ikke noget man skal opdrage hverken børn eller andre til. Og det undgåes faktisk allerlettest ved at gå efter begreber som tolerance, næstekærlighed eller hvad din 'tro' nu vælger at kalde det.
(indlægget er naturligvis lettere provokerende og skrevet i den gode diskussions tjeneste )
Morten, jeg kalder dem der har skrevet biblen for magtsyge idioter - ikke dem der læser den og tror på den. Dem har jeg mere medlidendhed med :)
> Jeg vil ikke presse min holdning ned over hovedet på dig, men du vil åbenbart gerne presse din ned over andre?
Nej, pointen her er jo netop det modsate: Offentlige institutioner skal ikke forsøge at bilde mine børn ind at biblen er andet end et eventyr, som nogle så vælger at tro på - ligesom nogle vælger at tro på det der står i Ekstra Bladet eller Se & Hør.
At det ikke er er skoler eller institutioners opgave at missionere kan vi hurtigt blive enige om. Men at skubbe bibelen ned på række med eventyrene mener jeg er en stor fejltagelse. Den har stadig MEGET stor indvirkning på vores samfaundsstruktur og vil også have det i en del år endnu; den er et kulturbærende element, som jeg mener det er naivt at tro at man kan undgå at forholde sig til.
H C Andersens eventyr er både underholdende og opbyggelige, men vi har ikke tilrettelagt vort lands love og struktur efter dem. Uanset om vi vælger at tro eller ej, være muslimer eller lutheranere, så vil historierne i bibelen have stor indvirken på vort liv - og derfor er det vigtigt at have kendskab til den form for baggrundsviden.
At der samtidig er et hav af bloddryppende aktionhistorier og digte der kan smelte hjertet på selv den mest standhaftige ungmø i denne bog - det bør da bare opildne folk endnu mere til at gøre sig bekendt med indholdet.
Jeg vil påstå at f.eks. Ekstra Bladet har en større indflydelse på de love og regler der vedtages i dag end biblen. Men det betyder ikke at jeg synes det er offentlige institutioners opgave at bilde børnene ind at det der står i den avis er rigtigt. Den kan indgå på linie med andre af de kilder vi omgiver os med, men hverken den eller biblen har i mine øjne nogen særlig ophøjet berettigelse.
Historierne i biblen synes jeg ikke er så specielt fantastiske - og det meste er skrevet virkelig dårligt. Jeg synes man kan finde mange andre historier som er skrevet meget bedre og som fortæller meget mere om forskellige slags mennesker og hvorfor de tænker og gør som de gør.