Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lyver vi for børn ang. gud ?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

DevilJamen, vi lyver da konstant overfor børn:

- Hvis du ikke spiser op, bliver du ikke stor.

- Når du bliver voksen kan du selv bestemme over dit liv.

- Nej den kat vi kørte forbi var ikke død, den sover bare..

- Nej du kan ikke prøve karusellen, den er gået i stykker!!

- Hvis man lyver, får man en sort streg i panden.

- Hvis du ikke børster tænder, så kommer Karius og Baktus

- Nej, mor og far skændes ikke, - vi diskuterer bare.

- Du skal have dine vanter på, ellers bliver du forkølet.

- Nej, du må ikke få en is før din aftensmad, det er usundt (bliver det mon mere sundt efter aftensmaden???)

- Hvis du sluger dit tyggegumme, så får du hul i maven!!

- Når klokken på Hjem Is bilen ringer, er det fordi der er udsolgt.

- Når man dør, kommer man i himlenAngel

- Rollo er kommet ud til en rar familie ude på landet

Det var bare et udpluk af de løgnhistorier, jeg lige kunne komme i tanker om Wink

/skou

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 15:31

Jeg er ikke selv specielt troende, men jeg glæder mig da til at læse op af børnebiblen når min datter bliver gammel nok til at forstå historierne. Det er jo gode historier, og som flere har nævnt så er der jo en masse morale. Så fyr op under verdens mest kendte bog (NEJ - ikea kataloget er ikke en bog :) ) og fortæl de gode historier. Specielt her i vinterens mørke. Få en god snak om tingene, det behøver ikke at være dybt men børn forstår jo vanvittig meget mere end man går og tror, og lad så vurderingen af om man tror eller bør tro på gud blive en samtale som børnene kan tage derhjemme med deres forældre.

Og så kan jeg da lige anbefale at se "Evan den almægtige" en dejlig sjov ny film om Noah i vore tider Yes

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:26

Som "kulturelt eventyr" synes jeg godt man kan læse de mindre blodige dele af biblen for børn - på linie med andre vigtige kulturelle skrifter. Det er jo mest et spørgsmål om hvordan man vægter de forskellige inputs. Jeg vil hellere have at min datter lytter mere på Stones eller Sex Pistols end hun læser biblen - men sådan er vi jo så forskellige :)

Jeg har ingen intentioner om at få hende til at tro på det vrøvl der står i biblen - eller andre religiøse skrifter. Og jeg vil meget frabede mig at offentlige daginstitutioner får sneget det mål ind. Det er ikke deres opgave missionere.  

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 935
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 09:21

Fantastisk gode indlæg, og jeg kan se, hodlningen "generelt" er den samme som min. At bilblen kan fortælles, men man skal ikke fortælle den som den endegyldige historie... 

Og som der skrives "vi lyver hele tiden"... det jo rigtigt. 

Computer reparation i Favrskov, Randers Hammel, Hinnerup og Hadsten.

www.hadstencomputer.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:26

> men man skal ikke fortælle den som den endegyldige historie... 

Nej, langt fra! Faktisk mener jeg ikke der er noget som helst sandhed i den, som man ikke også kunne finde i SE&Hør, Anders And eller Ugens Rapport - faktisk tror jeg der er mere sandhed i de sidste :)

Biblen falder mere ind i kategorien: Se her min dreng, hvad nogle sindsfovirrede magtsyge idioter engang har fundet på - og hør hvor mangle fjolser der tror på det vrøvl LOL

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 09:37

Mikkel deMib Svendsen:

Nej, langt fra! Faktisk mener jeg ikke der er noget som helst sandhed i den, som man ikke også kunne finde i SE&Hør, Anders And eller Ugens Rapport - faktisk tror jeg der er mere sandhed i de sidste :)

Når, eller hvis man kun hænger i neglene og kigger ned i afgrunden, hvem eller hvad tænker man så på :

SE&Hør, Anders And eller Ugens Rapport  ?

Man kan tro lige hvad man vil, men en tro skal der til Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:39

> Når, eller hvis man kun hænger i neglene og kigger ned i afgrunden, hvem eller hvad tænker man så på :

Svaret er i hvert fald med 110% sikkerhed IKKE biblen, hvis det var det du mente

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 09:56

John J:

Når, eller hvis man kun hænger i neglene og kigger ned i afgrunden, hvem eller hvad tænker man så på :

1. Jeg vil kun tænke på at komme op. 

2. Mister jeg grebet, vil jeg tænke på min kæreste og hvor meget jeg vil savne hende. 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:07

Jeg læser faktisk op af børnebiblen for min datter for tiden. Jeg er hverken døbt eller konfirmeret og jeg tror ikke på gud.
Men for det første er det en fin historie på højde med andre gode eventyr og dertil tror jeg at man skaber en stor nysgerrighed hvis man holder noget væk fra sine børn. Min far var meget rød da jeg var lille og det betød at jeg meldte mig ind i partiet venstre i det sekund jeg flyttede hjemme fra ;-). Og da jeg nødigt vil have at min datter ender som Ruth Evers fra Jagtvej 69, så vælger jeg at læse lidt op for hende.

Dbh Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51

Vi kan ikke styre vores børn, uanset hvor meget vi gerne vil og ønsker det. Vi kan forsøge at præge dem. De har (heldigvis) deres egen mening og personlighed, og det må man respektere. Man kan jo også tænke lidt over, hvor mange "røver"historier, vi selv har hørt, da vi var børn. Og hvorvidt man ønsker at hellige sig en eller anden religion synes jeg også, skal være et frit valg. Det vil jeg ikke bestemme for dem.

Men om man læser den ene eller den anden historie op for børnehavebørn, kan jeg ikke få ondt af. Jeg synes for så vidt (uanset egen holdning til kristendommen), at det er fint, at børnene hører den historie, da en stor del af vores kulturelle baggrund nu engang bunder i kristendommen. Og vi har jo alle et behov for at finde vore rødder.

Og, som Martin skriver, nytter der ikke noget at forsøge at holde sine børn fra udviklingen. De er jo ikke dumme. Så er det da langt bedre at fortælle og forsøge at forklare, og så må de nu engang danne deres egen mening om tingene. Selvfølgelig skal det gøres med forbehold for, at man tager hensyn til deres alder og udvikling, så de har en mulighed for at følge med. Jeg kan da selv synes, der er alt for mange reklamer rettet mod børn, men så må jeg jo sætte mig ned med min dreng og se reklamerne - og snakke om dem og betydningen af dem. At man ikke behøver købe alt, der reklameres for...!

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)