"Jamen alle andre stjæler jo også" Den slags argumenter har det med at have en begrænset levetid. Og ja det er jo klart ulovligt i forhold til de retningslinier Google har sat op - og som er sat i verden for at google er troværdigt - Hvis google ikke er troværdigt er google adwords heller ikke troværdige også er der mange virksomheder og websites der bruger og sælger adwords der har et problem. Det øgelægger jo troværdigheden for søgemaskinerne og dermed troværdigen for at de resultater der fremkommer er relevante også er vi vel egentlig bare tilbage ved endnu en form for spam, nemlig søgemaskine spam. Hvis jeg bruger google vil jeg gerne have relevante links - jeg gider ikke se på din butik med mindre jeg selv har bedt om det. Dvs. der skabes altså problemer med troværdighed, badwill osv. som på lang sigt kan være meget skadeligt for en virksomhed. Selvfølgelig optimerer man til søgemaskinerne - og det er jo logisk nok. Hvis søgemaskinerne efterspørge en bestemt form for data, urls m.v. så laver man tingene så de passer - men cloacking er klart langt over stregen og man skal jo endelig ikke glemme at det sker på bekostning af alle de andre firmaer man konkurrer med der ikke bedrager sig til en bedre placering. |
Ronnikc:"Jamen alle andre stjæler jo også"
Lad nu være med at lave den slags latterlige sammenligninger - tyveri er ulovligt. Manipulation er IKKE ulovligt, det er IMOD googles regler men IKKE ulovligt.
Ronnikc:Selvfølgelig optimerer man til søgemaskinerne - og det er jo logisk nok. Hvis søgemaskinerne efterspørge en bestemt form for data, urls m.v. så laver man tingene så de passer - men cloacking er klart langt over stregen og man skal jo endelig ikke glemme at det sker på bekostning af alle de andre firmaer man konkurrer med der ikke bedrager sig til en bedre placering.
Hvornår er du blevet dommer for hvad der er at gå over stregen? Har du nogen speciel ret til at lege dommer på det område?
Google skriver i deres retningslinier at så snart man laver ting på sit site der har til formål at komme længere op i resultaterne, fremfor at gøre det bedre for brugeren så har du overtrådt deres regler - Så jo når du laver URL rewrite så har du overtrådt deres regler.
Ronnikc:Hvis jeg bruger google vil jeg gerne have relevante links - jeg gider ikke se på din butik med mindre jeg selv har bedt om det.
Du gider ikke se min butik hvis du ikke selv har bedt om det? Så lad dog være med at bruge google? Google er jo netop beregnet til at du kan søge på et bestemt produkt og få sider frem der sælger dette.
Når man anvender cloaking så optimere du jo ikke til en helveds masse produkter du IKKE har, men kun til de produkter du har. Derved vil du som besøgende på google også finde relevante resulater selvom der er nogle der har manipuleret med resulaterne - Den eneste forskel er om du vil have at der er mange om budet, eller om du vil have Google til at sidde 100% på magten og vælge hvem de vil have øverst.
Ronnikc:google adwords heller ikke troværdige også er der mange virksomheder og websites der bruger og sælger adwords der har et problem.
Google er en foretning ligesom alt andet, har du prøvet at lege med deres adwords og anvende funktionen hvor google giver dig nogle forslag? Dens forslag er som regel absurde for dig som adwords bruger, men super fordelagtigt for google selv - Er det god foretningsmoral? er det at få de bedste resultater frem for de besøgende - gu er det ej, det er en måde at tjene penge på.
Men jeg orker ikke at bruge min fredag på denne her diskussion :) Så lad os konkludere at i DINE øjne er cloaking at gå over stregen men andre former for manipulation i DINE øjne er ikke. Mine øjne ser noget andet, og googles øjne noget helt tredje.