Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cloaking - Farligt!?

Side 3 ud af 20 (194 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

"Jamen alle andre stjæler jo også"

Den slags argumenter har det med at have en begrænset levetid.

Og ja det er jo klart ulovligt i forhold til de retningslinier Google har sat op - og som er sat i verden for at google er troværdigt - Hvis google ikke er troværdigt er google adwords heller ikke troværdige også er der mange virksomheder og websites der bruger og sælger adwords der har et problem.

Det øgelægger jo troværdigheden for søgemaskinerne og dermed troværdigen for at de resultater der fremkommer er relevante også er vi vel egentlig bare tilbage ved endnu en form for spam, nemlig søgemaskine spam.

Hvis jeg bruger google vil jeg gerne have relevante links - jeg gider ikke se på din butik med mindre jeg selv har bedt om det.

Dvs. der skabes altså problemer med troværdighed, badwill osv. som på lang sigt kan være meget skadeligt for en virksomhed.

Selvfølgelig optimerer man til søgemaskinerne - og det er jo logisk nok. Hvis søgemaskinerne efterspørge en bestemt form for data, urls m.v. så laver man tingene så de passer - men cloacking er klart langt over stregen og man skal jo endelig ikke glemme at det sker på bekostning af alle de andre firmaer man konkurrer med der ikke bedrager sig til en bedre placering.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 20:37

Ronnikc:
"Jamen alle andre stjæler jo også"

Lad nu være med at lave den slags latterlige sammenligninger - tyveri er ulovligt. Manipulation er IKKE ulovligt, det er IMOD googles regler men IKKE ulovligt.

Ronnikc:
Selvfølgelig optimerer man til søgemaskinerne - og det er jo logisk nok. Hvis søgemaskinerne efterspørge en bestemt form for data, urls m.v. så laver man tingene så de passer - men cloacking er klart langt over stregen og man skal jo endelig ikke glemme at det sker på bekostning af alle de andre firmaer man konkurrer med der ikke bedrager sig til en bedre placering.

Hvornår er du blevet dommer for hvad der er at gå over stregen? Har du nogen speciel ret til at lege dommer på det område?

Google skriver i deres retningslinier at så snart man laver ting på sit site der har til formål at komme længere op i resultaterne, fremfor at gøre det bedre for brugeren så har du overtrådt deres regler - Så jo når du laver URL rewrite så har du overtrådt deres regler.

Ronnikc:
Hvis jeg bruger google vil jeg gerne have relevante links - jeg gider ikke se på din butik med mindre jeg selv har bedt om det.

Du gider ikke se min butik hvis du ikke selv har bedt om det? Så lad dog være med at bruge google? Google er jo netop beregnet til at du kan søge på et bestemt produkt og få sider frem der sælger dette.

Når man anvender cloaking så optimere du jo ikke til en helveds masse produkter du IKKE har, men kun til de produkter du har. Derved vil du som besøgende på google også finde relevante resulater selvom der er nogle der har manipuleret med resulaterne - Den eneste forskel er om du vil have at der er mange om budet, eller om du vil have Google til at sidde 100% på magten og vælge hvem de vil have øverst.

Ronnikc:
google adwords heller ikke troværdige også er der mange virksomheder og websites der bruger og sælger adwords der har et problem.

Google er en foretning ligesom alt andet, har du prøvet at lege med deres adwords og anvende funktionen hvor google giver dig nogle forslag? Dens forslag er som regel absurde for dig som adwords bruger, men super fordelagtigt for google selv - Er det god foretningsmoral? er det at få de bedste resultater frem for de besøgende - gu er det ej, det er en måde at tjene penge på.

Men jeg orker ikke at bruge min fredag på denne her diskussion :) Så lad os konkludere at i DINE øjne er cloaking at gå over stregen men andre former for manipulation i DINE øjne er ikke. Mine øjne ser noget andet, og googles øjne noget helt tredje.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:30

Google lever af brugernes troværdighed - Firmaer som cloacking-system lever af at bedrage googles troværdighed.

Ja, det er måske ikke strafbart i lovgivningen - Men det er immervæk Google der driver Google og bestemmer over det og ikke dig eller andre der vil misbruge google til egen vindings skyld som skal sikre troværdigheden over for brugerne.

Hvis jeg søger på google vil jeg have relevante links så jeg hurtigt kan navigere rundt og finde det jeg har brug for - hvis andre virksomheder er mere passende på det jeg søger efter er det ikke dit firma jeg vil have øverst bare fordi du misbruger google som jeg klart mener cloaking er.

Udover google hvem er det så der betaler prisen? Det er alle os andre som ikke snyder...

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 21:37

Ronnikc:
Hvis jeg søger på google vil jeg have relevante links så jeg hurtigt kan navigere rundt og finde det jeg har brug for - hvis andre virksomheder er mere passende på det jeg søger efter er det ikke dit firma jeg vil have øverst bare fordi du misbruger google som jeg klart mener cloaking er.

Jamen hvorfor er det du tror du IKKE får relevante links hvis man anvender cloaking? Det gør du jo netop, for dem der optimere deres sider, f.eks. vis cloaking optimere jo netop til de keywords deres shop er relevant for, hvis en side sælger fisk optimeres cloaking siderne jo ikke til bjørne.

Ergo så vil resulaterne stadig være relevante for dig.

Ronnikc:
Udover google hvem er det så der betaler prisen? Det er alle os andre som ikke snyder...

Bad luck - snup en tudekiks og kom videre. Det er jo også skide surt for Fru. Jensen der åbner en lille børnetøjs butik, og Trendybaby så kommer ud og spytter 5 millioner i markedsføring og hendes shop bliver presset ud af markedet igen. Men sådan er det nu bare en gang.

Ronnikc:
- Men det er immervæk Google der driver Google og bestemmer over det og ikke dig

Enig, og derfor har jeg også pointeret ofte at man naturligvis skal være klar over den risiko man tager. Men ulovligt er det nu stadig ikke.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:41

Nu må vi lige holde fast i, at hvis jeg cloaker, så foregår alt på min egen server. Google er gæst og kommer sådan set uanmeldt og henter mit indhold og hvad de herefter gør ved det, må sgu være deres egen sag. Google er ikke inviteret, Google kommer brasende ind på min server og basalt set er den gæst i mit "hus". Så undskyld jeg siger det, rend og hop med dem..

Dbh Martin

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:48

Martin 1: Så kan du jo fortælle dem de skal blive væk.
Og det skal da undre mig drastisk hvis ikke netop du ved hvad trovædighed betyder for søgemaskiner & søgeindex.

Martin 2: Jeg er ikke enig i at cloaking medfører flere relevante hits - der kan lige så let snydes så man ranker højere på sekundære produkter og services - hvorimod en potentiel kunder (og google søger) måske har brug for nogen for hvem der er primær service / eller salg.

Jeg har jo også været med siden før http så dagens lys og for mig at se er google en af de bedste ting der er sket, simpelthen fordi det er den mest systematiserede struktur til overblik på nettet - uden google ville nettet være mindre værdifuldt for virksomheder da sandsyneligheden for at de drunkede i websites var større. Altså mener jeg også at i/vi som virksomhedsbrugere af nettet har en forpligtigelse til kollektivt at understøtte den bedst mulige brug af nettet. Det kan godt være få kan høste megen gavn af cloacking, men i det lange løb vil flest høste mest gavn hvis der ingen misbrug er og at undskylde sig med "det gør alle de andre også" mener jeg bare ikke er godt nok.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 22:52

Ronnikc:
Jeg har jo også været med siden før http så dagens lys og for mig at se er google en af de bedste ting der er sket, simpelthen fordi det er den mest systematiserede struktur til overblik på nettet - uden google ville nettet være mindre værdifuldt for virksomheder da sandsyneligheden for at de drunkede i websites var større. Altså mener jeg også at i/vi som virksomhedsbrugere af nettet har en forpligtigelse til kollektivt at understøtte den bedst mulige brug af nettet. Det kan godt være få kan høste megen gavn af cloacking, men i det lange løb vil flest høste mest gavn hvis der ingen misbrug er og at undskylde sig med "det gør alle de andre også" mener jeg bare ikke er godt nok.

Jamen så må vi nok bare indse vi er uenige på dette område.

Jeg mener ikke vi får en bedre søgemaskine af at lade google styre det 100% og der slet ingen manipulering fandt sted.

Ronnikc:
Jeg er ikke enig i at cloaking medfører flere relevante hits

Nej jeg tror heller ikke det medfører flere relevante hits, men ligeså mange som hvis google selv skulle klare ærtene. Der er ingen tvivl om at google har fokus på snyd, og jo mere snyd der foregår jo flere dygtige folk sidder der hos google og udvikler algoritmerne = en endnu bedre søgemaskine. Men ja det er jo så min mening.

God weekend til jer alle.
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:56

Ronnikc:

Martin 1: Så kan du jo fortælle dem de skal blive væk.
Og det skal da undre mig drastisk hvis ikke netop du ved hvad trovædighed betyder for søgemaskiner & søgeindex.

Hvorfor skulle jeg det?
De kommer brasende ind på min server, det er deres egen sag. Jeg går helt til stregen hvor jeg kan, så længe jeg kan sove godt om natten. Den eneste grund til at jeg ikke bruger cloaking er, at jeg er bange for at få problemer på sigt, det har intet med moral at gøre.

Jeg er ked af at sige det, du laver i en anden verden. Marketing og PR har aldrig været andet end manipulation af virkeligheden og om det foregår ved at lave snedige pressemeddelelser, spille på brugernes følelser i tv-reklamer eller lave cloaking er sgu et fedt.

Du er helt sikkert et rart og velmenende menneske og i den ideelle verden har du ret, men den verden findes ikke og kommer heller ikke til det. Så enten tilpasser man sig, eller også bliver man lønmodtager og lader chefen om at cloake ;-)

Dbh Martin

Fra Køge
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 456
Skrevet kl. 23:26

Jeg synes det samme som Martin Thorborg (hvorfor føler jeg mig hensat til 3. klasse hvor man rækker hånden op fordi man bare har lyst til at sige nogetWink )

Nu har jeg ikke de store moralske skrupler omkring det at cloake - men jeg har dog alligevel en holdning til det som indlægget oprindeligt omhandler - nemlig det at man tilsyneladende ikke kan komme i kontakt med firmaet - lige som at det da ikke nødvendigvis er et "skulderklap" at google har udeladt  firmaet fra deres indeks.

Jeg er helt uenig i at man som seo-firma behøves at bevæge sig ud på kanten for at finde grænserne MED SIT HOVEDDOMÆNE - det er jo grænsende til suicidal adfærd på nettet ... jeg leder selv hele tiden efter grænserne for hvad man kan slippe afsted med - men jeg gør det da på andre domæner der ikke kan relateres til mig ...

Et domæne er så billigt at man kan bruge og smide væk uden at det kan ses på regnskabet og derfor mener jeg faktisk at det må trække ned når man ender med at have fået ekskluderet sit firmadomæne.

Jeg synes dog at hvis man ligefrem er udbyder af cloakede løsninger så følger der nogen moralske hensyn til kunden og det der får mig op af stolen er at jeg bliver stærkt bekymret over den sætning jeg så indlægget - da den åbenlyst oser af desperation (Mere skræmmende for mig er det at jeg i 3 dage ikke har kunne skabe kontakt til cloaking-system.com. De er som gået under jorden. Det er sateme ufedt at have en side hængende der prøver på at blive indekseret med dette system.Er der nogen der kan eller har fået kontakt med Cloaking System de seneste dage? Kontakt mig 31 24 44 44 !)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:32

Som Martin siger bliver stort set alle medier manipuleret - TV, radio, aviser og ja, søgemaskiner. Nogle steder er det mennesker der skal manipuleres (social engineering) og andre steder er det maskiner (hacks) - men manipulation, er det i alle fald.

Denne manipulation kan også sagtens indeholde ulovlige elementer, som da McDonnalds spraymalede reklamebudskaber på gaderne i København velvidende at det naturligvis er ulovligt - ig modsætning til f.eks. aggressiv PR eller søgemaskineoptimering (cloaking eller ej)

Forskellen på søgemaskiner og så de fleste andre medier, er den barnagtige måde søgemaskinerne forsøger at fjerne fokus fra der hvor problemet egentligt hører hjemme: Hos dem selv!

Hvis det f.eks. lykkes for en smart PR-mand gang på gang at få hans kunder "urimeligt" meget i avisen (og det sker!), ser du jo ikke chefredaktørerne still sig op og fornærmet sige: "Vi er blevet spammet!". Nej, de tager selv ansvaret for at de har bragt noget, som de måske ikke skulle have bragt, og forsøger så bare at forbdre deres rutiner så det ikke sker igen. Det samme synes jeg ville klæde søgemaskinerne, at gøre, i stedet for at opføre sig som forsmåede teeangepiger.

Men uanset hvilke grænsesøgende metoder og strategier man anvender, skal man naturligvis foretage en professionel og seriøs risikovurdering. Jeg ser normalt på tre forhold:

Værdi af aktiviteten, hvis det går godt
Risikoen for at det går galt
Hvor alvorlig skaden er, hvis det går galt

Skaden
Man kan starte bagfra - kan man leve med skaden, hvis det går galt? If you can't do the time, don't do the crime ... Det er bl.a. derfor jeg aldrig har lavet noget alvorligt kriminelt (og fordi jeg synes de fleste love er meget fornuftige at overholde) - jeg ville simpelthen sådan hade at side i fængsel. Det er for skræmmende for mig :)

Med cloaking er det ikke så svært at regne skaden ud - den står helt klar: Hvis det generer Google at du cloaker, og de vælger at se nærmere på det (automatisk eller manuelt) så bliver du smidt helt ud af deres indeks. Det er sket for masser af sites gennem tiden. Det er Google i sin gode ret til - på samme måde, som du er i din gode ret til at indrette dit website som du ønsker (også selvom dette måtte stride mod nogle regler på Google) 

Værdien
Værdien ved at bruge cloaking kan for nogle sites være stor - og for andre sites ikke eksisterende. Driver man f.eks. et stort veletableret site, som allerede har mange søgebesøgende, og en masse "lette" ting der kan forbedres på sitet selv, så vil jeg normalt mene det er spild af resurser at spille tid på cloaking. For andre websites, f.eks. websites der i forvejen overhovedet ingen trafik fra søgemaskinerne får, fordi søgemaskinerne slet ikke kan forstå dem - og de ikke har mulighed for at ændre det, kan det være en ide at bruge bl.a. cloaking. Men ikke altid.

Risikoen
Det svære er, at vurdere risikoen for at en planlagt aktivitet går galt - risikoelementet. Og særligt, hvis man overlader arbejdet til andre uden helt selv at forstå alle detaljerne (hvilklet jo kan være nødvendigt, hvis man ikke selv har ekspertiserne). Her handler det om, om man har tillid til, at dem der udfører arbejdet har helt styr på hvad de gør, og faktisk kan det det siger de kan. Det kan godt være sværet at vurdere. Når nogle siger, at et system er sikkert, er det det så? Nogle af jer kan måske huske det der sikkerhedsfirma, der kom ind på Amino for lang tid siden og pralede af at de havde sikret en række websites, som de navngav. Det tog mig 5 minutter at finde sikkerhedshuller. Det er ikke nok at man siger noget er sikkert :)

Cloaking kan i princippet godt laves, så det er uden praktisk risiko for det site der skabes trafik til. Men der er også en milliard måder det kan gå galt på. Er der bare et lille hul, så kan det trævles op til stor skade for de sites der er involveret. Det kræver en sørens masse praktisk erfaring, før man får helt styr på det. Man skal ikke undervudere Googles medarbejdere og deres tools. Jeg har gennem tiden mødtes mange gange med teknikerne for "quality" afdelingen på Google - talk about eggheads! De er altså ikke helt dumme :)

Om Cloaking-systems har den fornødne erfaring til at lave et sikkert system har jeg ingen anelse om - det må være op til den enkelte at vurdere. Og jeg ved godt det ikke er let...

Et andet sprøgsmål er så, hvornår det kan betale sig at overveje cloaking, hvornår man helt bør holde sig fra det, og hvordan man skal betale for det, hvis man vælger at bruge det. Men det er vist emner til en helt anden tråd :)

Side 3 ud af 20 (194 indlæg)