Nu har jeg fulgt med i sagen her siden den startede. Jeg undrede mig den gang over den store interesse for cloaking fra tilsyneladene mindre virksomheder med ganske overskuelige hjemmeside hvor traditionel optimering ikke ville være den store praktiske udfordring... Når nu links har så stor en betydning og indflydelse på placering, har aldrig forstået hvorfor man ville satse sine anstrengelser og tid på en teknik hvor man risikerer at tæppet trækkes væk under en... |
Bueno:Nu har jeg fulgt med i sagen her siden den startede. Jeg undrede mig den gang over den store interesse for cloaking fra tilsyneladene mindre virksomheder med ganske overskuelige hjemmeside hvor traditionel optimering ikke ville være den store praktiske udfordring...
Når nu links har så stor en betydning og indflydelse på placering, har aldrig forstået hvorfor man ville satse sine anstrengelser og tid på en teknik hvor man risikerer at tæppet trækkes væk under en...
Lige præcis. Jeg forstår heller ikke hvorfor virksomheder af den type vælger en cloaking løsning. Jeg har svært ved at forestille mig at de har taget et bevidst strategisk valg, baseret på en vurdering af de faktiske muligheder der var til stede for dem. De er nok bare blevet solgt på ideen om en "let" løsning.
Det er generelt en misfoirståelse at cloaking bruges til at få bedre rankings. Det har aldrig været hverken styrken eller hensigten. Cloakingens styrke er, at man kan optimere på en måde, og med typer af sider, som man ikke har lyst til at vise almindelige brugere. Cloakingen kan så bl.a. bruges til at autogenerere en masse grimme optimerede sider, som allesammen leder brugerne hen på nogle andre mere generiske sider. Men det er ikke altid sådan det bruges.
Cloaking øger risikoen i SEO - det er der ingen tvivl om, spørgsmålet er hvor meget, og om det er muligt at implementere en solid back-up plan. Det afhænger meget af at man ved hvilke faktorer der spiller ind på risikoen og at man forstår at styre disse parametrer meget præcist. Det viser historen med al tydelighed at ikke alle er :)
Når man skal vælge den rigtige SEO-strategi bør man naturligvis se på hvor man kan opnå den bedste (kort- og langsigtede) effekt, med færrest mulige resuser og med så lille en risiko som muligt. Der er mange løsningsmuligheder man bør overveje før man kommer til cloaking, synes jeg. For nogle typer af virksomheder vil disse løsninger både give større effekt, være billigere og have en mindre risiko. Som et ekstremt tilfælde kan jeg nævne en virksomhed jeg konsulterede, hvor jeg på en enkelt dags organisk arbejde fik øget deres trafik med over 150.000 besøg pr. måned. Havde man tilsvarende brugt 1 dag på en cloaking løsning havde det langt fra givet ligeså mange besøgende - og det med en meget større risiko til følge.