Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dårlig betaler?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun nikke genkendende til det som Carsten skriver. Der er en del af vores kunde som konsekvent har betalt en uge til to uger for sent. Og først efter at have haft fat i kraven på dem, så er det kommet frem at de netop har en bogholder til at lave disse ting hver 14. dag og derfor blev betalingerne også forsinket. Ok fair nok - men det ændre jo så ikke på at betalngsfristen er 8 dage. Generelt har jeg det sådan, at hvis man af den ene eller anden grund har et problem med at nå at betale til tiden så sig det dog, i stedet for bare at lade regningen ligge og flyde.

Vi har en rykkerprocedure som normalt går på at vi først sender en venlig påmindelse, derefter kommer 1. rykker og dernæst 2. rykker. Derefter ryger det afsted til inddrivelse hos vores advokat. Det er gudskelov kun sket 3 gange at vi er nået til sidste trin. Men vi bruger også et hardcore advokathus og vi har fået pengene i alle 3 tilfælde.

Lige pt. sidder jeg faktisk med en lortesag, hvor en virksomhed ikke kan finde ud af at betale. Det er et ret pænt udestående, men det er også et medlem af Amino, så der er givet lidt mere snor end sædvanligt. Efter 1. rykker ringede jeg og spurgte om der var et konkret problem med betalingerne og fik et svar om at der var noget rod i det, men det skulle nok klares. 14 dage efter var der stadig ikke sket noget og 2. rykker røg afsted. Derefter skete der stadig intet. Jeg ringede igen og fik en ny historie om at ansvaret var flyttet til en ny person, men nu skulle der nok ske noget og vedkommende ville ringe tilbage med en status. Et par dage senere havde jeg intet hørt og sendte en opfølgning på email. Intet svar. En uge senere sendte jeg endnu en email med kopi til den nye person med et ultimatum om vi skulle have pengene på vores konto senest i dag. Intet svar heller. Men vi har et rigtig godt system, hvor vi, hvis der er brug for det, kan tracke email-transaktioner. Så jeg ved at emailene fysisk er landet på modtagerens mailserver og jeg ved at begge personer har rørt ved emailen.
I dag er pengene stadig ikke gået ind og jeg har lige afleveret alle bilag og dokumentation på sagen til vores advokat. Så nu får kunden sig lige en pæn ekstraregning på advokatomkostninger m.m.. Jeg hader at skulle nå dertil, men omvendt så gider jeg ikke have at kunden så overlagt pisser en op og ned af ryggen - Amino-bruger eller ej.

/Jesper

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 12:23

Når en kunde er i gang med diverse dårlige undskyldninger, så luk allerførst for yderligere kredit, og prøv derefter alt at få dine penge. Bliver en sådan kunde sur, er der ikke noget at gøre ved det. Hellere miste en kunde nu, end mange penge senere hen, og det er den vej, det går i 95% af tilfældene, når først de dårlige undskyldninger begynder at komme. I dit tilfælde har du da fået en af de grove, når du ligefrem har hørt på, at han har ringet til banken. Jeg siger alt dette af erfaring. Jeg har siddet med bl.a. debitorbogholderi i 30 år nu, i flere brancher, men borset fra, at nogen brancher er hårdere ramt end andre af dårlige betalere, så er den med de dårlige undskyldninger ens for alle brancher, og altså virkelig et faresignal.

Selvfølgelig kan der være gode undskyldninger, men ethvert seriøst firma, kommer faktisk med dem, inden de overskrider en betalingsfrist, og hvis en betaling ellers glipper pga. fejl, så rettes der da op på det meget hurtigt ved simpelthen at betale.

Dernæst vil jeg sige til din bemærkning med, at han vel ikke køber, hvis han ved, han ikke kan betale. Hvis likviditeten er stram, prøver han selvfølgelig alt muligt, for at "rette skuden op", derunder at få mest muligt kredit. Han gør det altså højst sandsynligt ikke af ond vilje, men for netop at redde sit eget firma, men her må du også være skrap. Du er ikke bank for ham, og hvis hans anstrengelser ikke bærer frugt, så står du jo med smerten.

Jeg syntes, du skal undersøge, om din kunde er selskab, som din bank eller revisor kan søge lidt regnskabstal på. Eller ring til en anden af hans faste kreditorer, og spørg, om de får deres penge. Hvis du kender en god advokat i byen, så sig, at du måske har en incassosag til dem, men du vil godt lige høre, hvad de kender til kunden, for måske er det allerbedste at besøge kunden én gang mere. Måske kan de hjælpe dig med at gøre udlæg osv. Det er i øvrigt ikke specielt behageligt at besøge kunder på den måde, men det virker mange gange rigtig godt, især når du står i hans forretning og spørger til dit tilgodehavende (og du må selvfølgelig ikke bare tage tingene tilbage, men hvis han ikke har pengene, giver han dig måske selv tingene tilbage).

Pøj, pøj med forehavendet.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 18:42

Læste engang en iværksætter bog hvor forfatteren fortalte om en bekendt han havde der aldrig betalte før 1. rykker kom, han lagde dog pengene til side lige så snart fakturaen kom. På den måde havde han igennem årene opbygget et stor overskud på kontoen til at betale regninger med, da ikke alle fik sendt rykkerne ud. Forfatteren sluttede af med at anbefale det som en måde at reducere sine omkostninger, da man slap for at betale visse regninger... Kan desværre ikke helt huske hvilken bog det stod i, men den står garanteret stadig i min bogreol... Kan være jeg skal finde den frem og se om der er andre mærkværdige "guldkorn" i. Jeg konkluderede blot at det nok ikke var den bog man skulle følge 100 % i sin vej på succes.

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 20:03

Jeg har siden snakket i telefon med manden, hvor han igen lover overførsel. Intet er kommet. Nu er den sidste rykker sendt. Når han har haft den nogle dage, besøger jeg ham sidst på ugen, og beder om en check, kontanter eller bankkvittering, hvis der ikke er overført. Den er sendt med en pakkelabel, så det er et vink med en vognstang, at papirerne skal nå frem til ham, uden han påstår det modsatte. Vi er ikke så store og gamle endnu, så vi bare kan vinke farvel til 52.000 kr., og selvom vi var, ville jeg nok skubbe på alligevel, til der ikke er mere at gøre. Jeg har egentlig ikke noget imod at kigge forbi ham igen. Jeg plejer at kunne styre temperamentet til bagefter, hvor man så kan sparke til en sten, hvis ikke udfaldet er rigtigt :) Det er en flink mand. Som sagt plejer jeg at kunne vurdere folk, men han er altså ikke typen, der bare ikke betaler for at være et dumt svin eller tjene ekstra renter. Det hænger dog bare ikke rigtigt sammen med hans falske opkald og flere undskyldninger, men som i siger, det kan jo have sine grunde.

Jeg rejser til USA om 8 dage. Det er min sommerferie jeg holder nu. Så håber jeg der er kommet en løsning inden. Vi har hypertravlt med at blive klar til jul nu, da jeg først er tilbage til november så jeg kan så rigeligt få tiden til at gå med andet, end at rende rundt og kræve gamle regninger op.  

Held og lykke til i andre der også har bøvl med opkrævningen.

Billigt Hundeudstyr Online

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 14:55

Jeg lovede vist at komme med en opdatering på denne tråd angående en dårlig betaler. Diverse rykkere har heller ikke hjulpet, så jeg undersøgte først rki, samt forhørte mig hos en advokat. Advokaten var så venlig at henvise mig til www.domstol.dk, hvor man nu selv kan skrive en formular, og få retten til at udsende en rykker. Sker der heller ikke noget her, ender det med en stævning. Dette koster 700 kr., og jeg synes det var værd at prøve, inden en evt. advokat skal ind i billedet. Så nu bliver han da ihvertfald tvunget til at skulle forholde sig til det. Eneste hage er, at der kun kan indkræves op til 50000 på denne metode, og hans regning lyder på ca. 52000. Men kan vi hente de 50000 hjem, er vi super glade.

Jeg har siden tænk over, at fyren måske er blevet skilt. Jeg ved det ikke, men første gang jeg var dernede, gik hans kone i butikken, men ikke de 3 andre gange jeg har været der med varer og rykket for regningen. Kan selvfølgelig være tilfældigt, men som sagt så det ud til der var styr over tingene. Jeg har siden tjekket, at konens navn står som medejer eller ejer. I tilfælde af skilsmisse, skal hun vel have 50% eller købes ud. Kunne jo være der problemet ligger, men som sagt er det jo svært at sige. Laver en opdatering, når retten har lavet sit udspil. Der sidder jo nok flere derude, og tænker over muligheder for at drive penge ind.

Billigt Hundeudstyr Online

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44

Hej Langvang

Det hjælper sikkert ikke på nuværende tidspunkt - men jar har mulgihede for at tjekke virksomheders økonomi og generelle likvide status - du er velkommen - så skal jeg finde ud af lidt mere.

Mvh

Lars Kronborg

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)