Dato: 1/27/2006 2:08:39 PM
Forfatter: Mikkel deMib
Jeg har selv været igennem samme udfordring forrige år, da vi overvejede at flytte til USA. Det var faktisk ret konkret og jeg brugte meget tid og en del advokat-omkostninger på det. Lad mig starte med at sige: Det er ikke let :) Ydermere kan jeg sige, at det er bestemt ikke lettere hvis du ikke har et firma eller TÆT familie derovre.
Der findes en mulighed for at få et 'investor' visa - hvis man åbner eller investerer i en amerikansk virksomhed, men minimumsbeløbet ligger på mellem $1/2-1 million og der er også krav til antallet af arbejdspladser man skaber. Men, har man disse penge er det absolut den hurtigste vej ind.
En anden mulighed er 'corporate transfer' - hvis man har en ledende stilling i et firma udenfor USA med en afdeling i USA. Jeg tror dog ikke at du kan bruge denne regel, hvis du først nu åbner dit amerikanske selskab - der skal nemlig bl.a. indleveres regnskaber og financielle status af forskellig art.
Ovenstående to løsninger kræver i tillæg en DYGTIG amerikansk immigrationsadvokat. Jeg har brugt en af de bedste, men de er altså røv dyre. Ham her tog $5000 for at skrive blot ET ENKELT brev for mig :)
Det er rigtigt at man kan betale for en hurtigere ekspedition af ens sag - men det ændrer ikke på selve sagen og vurderingen. Dertil kommer, at de fleste VISA (dog ikke Investor Visa, såvidt jeg husker) indgår i en pulje med et årligt 'budget' - når det er brugt kommer ikke flere ind. I de senere år har problemet været at denne pulje MEGET hrutigt bliver brugt op - så du skal søge NU, hvis du vil ind i år - eller gøre klar til at få ansøgningen ind 1. januar næste år.
Når selve VISA'et er på plads, er der så alle de andre udfordringer tilbage :)
- sygesikring, lokal kreditværdighed (hvor du starter med NUL!), dansk dobbeltbeskatningsregler osv osv.
Jeg løb selv ind i det lidt 'sjove' fænomen, at få at undgå at blive dobbeltbeskattet i Danmark ved fraflytning skal man sørge for ikke at blive dømt til 'hjemstavnspligt'. Det er noget den lokale skattemyndighed (i DK) vurderer. Hvis de mener din tilknytning til Danmark er for stør efter fraflyningen, kan du blive pålagt at betale forskellen mellem dansk og amerikansk skat til Danmark. Det groteske er så bare, at du som fraflyttet IKKE har adgang til de samfundsmæssige goder som normalt følger af skatten - f.eks. fri lægebehandling (men det får du naturligvis igen hvis du flytter hjem igen, efter en 3 måneders karantæneperiode).
Så når man flytter ud skal man cutte alle bånd til Danmark. Hvis du stadig har et hus her, et barn eller andre stærke bånd falder du for hjemstavnspligten.
Det morsomme er så, at når du flytter hjem igen skal du så bevise det modsatte - nemlig at din tilknytning til Danmark er stærk nok hehe. Hvis du nu f.eks. var enlig, flytter til USA, finder en kæreste og får et barn, så vil din nye familie ikke overstige de berømte (berøgtede!) mere end 50% tilknytning til Danmark. Sindssyge regler - men sådan er det, og jeg har hørt om flere der er kommet i DEN klemme.
Spørg løs hvis du har konkrete spørgsmål - så skal jeg forsøge at svare så godt jeg kan :)
Ved at dette er en gammel tråd, men jeg står i selvsamme situation i øjeblikket. Jeg vil meget gerne til US for at starte ggfree.us op.
Er du klar over om man kan tage derover på et 90 dages visum (turist), og så hvis man så efter de 90 dage har skabt så meget forretning at man kan trække en fornuftig løn ud - dvs leve af sin virksomhed i US. Kan man så få lov til at blive, eller skal man med flyet hjem og starte forfrai sin visumsøgning?