Spiderman:
Han har mange så mange fjender, at jeg ville løbe tør for både fingre og tæer, hvis jeg skulle tælle dem alle sammen - og deres fællesstræk er hveken penge eller succes (eller i øvrigt, at de er nogle dumme svin). Husker du da Peter Paker endelig møder “the girl next door” som han hemmeligt har beundret igennem mange år? De skal begge ud med affald samtidig, deres øjne mødes, de taler sammen og “sød” kontakt opstår, men hvad sker så? Denne rige fyr kommer i sin helt nye sportsvogn, som han netop har fået af sin far i fødselsdagsgave, hun bliver ellevild, og lader Peter så bedrøvet tilbage, imens hun køre af sted med den rige fyr. Og her skal du lige huske på, det sted i filmen hvor Peter’s onkel siger: “We may not be rich, but at leats we’re honest”
Jeg skulle jo næsten have vidst, at du kun talte om filmen, da du bragte eksempelvis Spider-man ind i billedet og altså baserede dine holdninger om moralen i disse historier på dette mc-donaldsprodukt, men okay.
Ovennævnte beviser ikke din sag.
I det citat du disker op med, bliver der jo ikke impliceret at det er dårligt at være rig. Det bliver impliceret, at det er dårligt at være uærlig (og i øvrigt, at rigdom er noget attråværdigt, på samme måde som ærlighed).
At MJ stikker af med Rich Boy Harry, (der i øvrigt er Peter Parkers bedste ven), beror på, at MJ i den oprindelige stribe var skrevet som en ekstremt overfladisk pige (og hun var aldrig ment, som en alvorlig kærlighedsinteresse for Peter). Men den storyline, er der selvfølgelig ikke tid til, i en to timer lang film, og alle pointerne bliver derfor lidt spidsere: Peter taber pigen hér, fordi han ikke har en lækker bil. Senere vinder han hende, fordi han har et godt hjerte.
Generer den morale dig helt ærligt? At det er hvad der er indeni der tæller, og at man ikke bliver et godt, eller attråværdigt menneske, blot fordi man har mange penge?
I så fald, forstår jeg godt hvad du mener, når du kritiserer filmene, men mit hjerte bløder for de mennesker der kommer og søger coachinghjælp hos dig, hvis de blot får at vide at vejen til lykken går gennem pengepungen.
|