Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjertelig støtte fra familie og venner m.m.. - not

Side 1 ud af 8 (78 indlæg)
Tilmeldt 12. Jun 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du tænk på hvordan du igennem livet bliver negativt programmeret af din familie, dine venner og TV og film?

I danmark virker janteloven jo pragtfuldt.

....du skal virkelig tro/vide du er noget, eller er i stand til at opnå noget, for her er det at familie og venner står i kø for at komme med “gode” råd:

• at det kan ikke lade sig gøre
  • eller ingen har gjort det før
  • eller du har ikke den rigtige uddannelse
  • eller det ville være meget bedre for dig, hvis du....
  • eller få dig et almindeligt job som os andre

..andre mennesker giver mange gange udtryk for hvad der er bedst for dig!
..men ingen andre end dig, ved hvad der er bedst for dig!
..andre mennesker er bange for at du opnår succes, og mister undskyldningen for hvorfor de ikke selv har succes.

Kik fx på religionernes holdninger: hvis du offer og lider nok, gør “vi” måske en undtagelse og lader dig komme igennem til “det gode liv” efter døden.

PS. Jeg ved godt at der her på Amino, sikker er overvægt, at mennesker som bare gør tingene alligevel, uden at tage sig af det familie og venner siger, men der skal sku’ da styrke og troen på sig selv, til at stå imod.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 09:08

Jeg synes desværre du stiller tingene meget firkantet op og ser verdenen med skyklapper.

Mange snakker om janteloven konstant, og jeg har set rigtig mange, også her på amino, der bruger janteloven som en undskyldning hvis de ikke kan tåle at få kritik - det er lidt syndt.

Søren Egstrup:
..men ingen andre end dig, ved hvad der er bedst for dig!

Det er måske rigtigt, men dit netværk og familie har måske nogle erfaringer og gode råd man kan trække på, man skal ikke lystre men hør gerne på din omgangskreds og tag deres velmente råd til dig. Istedet for at leve med skyklapper.

Søren Egstrup:
..andre mennesker er bange for at du opnår succes, og mister undskyldningen for hvorfor de ikke selv har succes.

Jeg ved ikke hvilke mennesker du omgåes, men jeg ville være ked af hvis jeg gik og troede sådan om mit netværk. Hvad er succes? er det penge? har du kun et netværk af folk der ikke har succes? Jeg synes igen du er super firkantet og formår at se det negative i alt.

Bottom line er at jeg opfatter tingene på en ganske anden måde end dig, og jeg ser meget sjældent janteloven træde i kraft i Danmark efterhånden - til gengæld ser jeg den brugt som undskyldning gang på gang.

Tænk positivt om dine medmennesker så opnår du sikkert mere succes end hvis du mener alle er nogle røvhuller og vil dig ondt.

Tilmeldt 12. Jun 07
Skrevet kl. 09:32

Martin Tygsen:
Mange snakker om janteloven konstant, og jeg har set rigtig mange, også her på amino, der bruger janteloven som en undskyldning hvis de ikke kan tåle at få kritik - det er lidt syndt.

Nu er janteloven noget godt gammelt dansk, som er svær at komme af med, men ja den er ikke fremhærskende her på Amino, og ja den er ikke så meget brug mere, hvilke er dejligt.

Martin Tygsen:
Jeg ved ikke hvilke mennesker du omgåes, men jeg ville være ked af hvis jeg gik og troede sådan om mit netværk. Hvad er succes? er det penge? har du kun et netværk af folk der ikke har succes? Jeg synes igen du er super firkantet og formår at se det negative i alt.

Ikke enig, din familie / venner kan aldrig komme ind i dine inderste tanker, og vil derfor altid være subjektiv når de skal give dig velmente råd, derfor vil det kun og kun dig der kan afgøre hvad der er bedste for dig.

Hvad jeg tror om mit eget netværk, er at jeg er og har været nød til at skille mig af med nogen af dem, fordi der er mennesker der er med til at “programmere” én i en negativ retning. Men du kan tro jeg tænker positivt om alle mine medmennesker, også på dem jeg har måtte skille mig af med.

At have mennesker omkring sig, som støtter en i det man gør, er i min verden absolute, et "must"

PS. Jeg tror ikke jeg skrev noget om "røvhuller" og "vil dig ondt"

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 09:37

Søren Egstrup:
Ikke enig, din familie / venner kan aldrig komme ind i dine inderste tanker, og vil derfor altid være subjektiv når de skal give dig velmente råd, derfor vil det kun og kun dig der kan afgøre hvad der er bedste for dig.

Selvfølgelig er det subjektive råd, men det gør dem ikke ubrugelige, jeg har det godt med at høre hvilke tanker andre gør om min fremfærd, de valg jeg træffer og hvordan jeg lever livet, jeg lytter til deres input og det kan af og til være med til at sætte andre vikler på problemstillinger.

Søren Egstrup:
At have mennesker omkring sig, som støtter en i det man gør, er i min verden absolute, et "must"

ENIG - men jeg vil hellere have kritiske mennesker omkring mig som er ærlige, og ikke bare støtter mig blindt. Jeg tror meget mere det handler om ens egen tankegang og hvordan man vælger at tolke det input man får fra andre mennesker.

Søren Egstrup:
PS. Jeg tror ikke jeg skrev noget om "røvhuller" og "vil dig ondt"

Beklager mit ordvalg, det er mandag morgen og kaffen er først lige blevet klar :)

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:43

...og så er der lige den lille detalje at man jo selv er herre over hvordan man vil modtage og opfatte de kommentarer der kommer fra omgivelserne. Det er ikke sikkert man har værktøjerne til at overhøre de "negative" ytringer, men det er noget der kan trænes.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan blive ked af det hvis man regner med støtte og ikke får den, men den måde man reagerer på er ens egen - det er ikke de andres skyld - og derfor er man også herre over at gøre noget ved det. Og heller ike sagt at man skal blive en kold skid, men man kan lære at hæve sig op over situationen og forstå det der ligger bag - og når man gør det bliver man ikke såret, fordi man forstår velmenheden i stedet for at føle det personlige angreb eller manglende støtte.

Og ja, der er situationer, hvor man simpelthen ikke evner at lukke ørerne og følelserne - og så må man fjerne sig/undlade kontakt og i stedet søge det netværk som giver det man har brug for i stedet.

Vi tiltrækker de mennesker og meninger der er omkring os - så når man altid falder for idioter, er det en selv man skal kigge på - og ikke dømme det andet køn over en kam. Og sådan er det med alle relationer - hvis du ønsker dig noget andet end det du får, er det dig der skal gøre noget/ændre dig/opsøge noget andet - ikke de andre der skal lave sig om.

Mette

www.terapi-nord.dk

Tilmeldt 12. Jun 07
Skrevet kl. 12:00

MetteSkagen:
...og så er der lige den lille detalje at man jo selv er herre over hvordan man vil modtage og opfatte de kommentarer der kommer fra omgivelserne. Det er ikke sikkert man har værktøjerne til at overhøre de "negative" ytringer, men det er noget der kan trænes.

Du har bestemt ret i det du skriver, at det er os selv vi kan og skal gøre noget ved, men de mennesker der vil dig det god, tror selv at de gør det i en god mening, derfor forsøger de også at overbevise dig om, at det er ment godt, og for dit eget bedste.

Prøv at se på en Batman film, her har vi en forældreløs dreng der vokser op, forsager pengene og berømtheden, disse dele “taler” lige ind til vores følelser, og vi bliver derigennem vaccineret med en lille virus, der hedder: Det er ikke godt at være berømt og rig!

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 12:03

Søren Egstrup:
Prøv at se på en Batman film, her har vi en forældreløs dreng der vokser op, forsager pengene og berømtheden, disse dele “taler” lige ind til vores følelser, og vi bliver derigennem vaccineret med en lille virus, der hedder: Det er ikke godt at være berømt og rig!

Og ellers bliver vi vaccineret med en lille virus der hedder: Du behøver ikke berømthed og rigdom for at klare dig godt.

Tilmeldt 12. Jun 07
Skrevet kl. 12:21

Men det er midlidenheden, forfatterne går efter, det er det der gir' kasse succes, du ser det samme i Spidermann, Superman, Harry Potter, forældreløse børn der vokser op, lever "helst" uden penge og berømmelse, og deres modstykke er et rig med dumt svin. 

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 21:17

Hej Søren

Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg oplever, at jeg gennem min opvækst, er blevet påvirket af både positive og negative signaler. Men jeg mener bestemt at jeg hovedsagelig har fået støtte og er blevet bakket op. Der er nogle gange blevet stillet spørgsmålstegn ved mine valg, men både venner og familie har stået bag mig undervejs.

Jeg tror på, at hvis man som person hviler i sig selv, så er det positivt, at venner og familie giver deres ærlige mening tilkende. Så er det jo op til een selv, at vurdere hvilke råd man vil bruge.

Med hnesyn til Batman, så kan vi jo også tolke historien som, at man kan nå langt også selvom man er kommet skidt fra start Wink

Men det kunne da være spændende at lave en undersøgelse af, hvad folk oplever som støtte og opbakning og hvad de oplever som opslidende kritik.

God aften fra skou

G

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:45

Nicolai Moltke Leth siger det meget klart i sit nye foredrag (jeg kan ikke huske, om han citerede én eller anden):

"Love your family - choose your peers."

Altså - din familie er givet. Dem kan du lige så godt elske - du får ikke noget ud af det modsatte.
Dit netværk er ikke givet. Sørg for at placere dig i netværk med nogle af de mennesker, hvis position du efterstræber - så har du langt lettere ved at nå disse mål.

Mennesker elsker at spejle sig.
Da jeg var meget ung, var vi i min peergroup (et ord, som ikke var opfundet dengang) bedøvende ligeglade med, hvordan vi så ud i tøjet - alt andet en flannelsbukser og læderslips var tilladt. Pudsigt nok viser billeddokumentation en stærk overvægt af hullede jeans og røde annorakker samt et væld af Fjällräven-rygsække - med andre ord, hvis man ville vise, at man var ligeglad, måtte man være ens...
Hvis man ikke tager bevidst stilling, bliver man automatisk et spejlbillede af sine omgivelser - derfor er det klogt at vælge de omgivelser, man gerne vil spejle sig i.

mvh Hans

PS - Fjanteloven er afskaffet for længe siden

Side 1 ud af 8 (78 indlæg)