Hej Aminoer Jeg har hidtil haft andre til at klare min bogføring, samt årsregnskab og revision men overvejer nu at lave det selv for at spare pengene. ville lige høre hvad i andre gør og om i har gode erfaringer med at gøre det selv. Jeg mener umiddelbart godt at jeg kan klare den daglige bogføring men har tidligere været lidt bekymret for årsregnskabet. Nogle siger at det umiddelbart fungerer nærmest automatisk og at programmerne jo selv sætter det hele op så man ikke behøver være virkelig dygtig for at sætte det op til sidst. Hvad er jeres erfaringer? Skal man have et regnskabsprogram der koster noget hver måned eller kunne man ikke bare købe et som man betalte en gang for alle. Der findes måske endda gratis regnskabsprogrammer eller hvordan? Er programmerne typisk fleksible så man kan bogføre som man vil. Nogle vælger f.eks at bogføre penge som er på vej i banken og derefter igen når de så er i banken, hvor jeg ville nøjes med færre posteringer. Jeg sælger også brugte mobiler hvor jeg beregner momsen af fortjenesten, så det ville man også skulle kunne indstille, men den slags er måske standardfunktioner? Kan man i et program gå i gang med at bogføre fra første januar, og så efterfølgende når jeg får mit årsregnskab tilbage fra min nuværende revisor, komme de tidligere beløb ind som det nye regnskab så byggger videre på? Håber nogen kan komme med lidt indput. |
Programmerne, også de gratis som www.dinero.dk op til 1 mio i omsætning er gode, men du skal stadigt kunne lidt regler om hvad der er momsfradrag på og hvad der ikke er og hvilke ting der giver 100% fradrag i drift og hvilke der ikke gørMorten B:Hej Aminoer
Jeg har hidtil haft andre til at klare min bogføring, samt årsregnskab og revision men overvejer nu at lave det selv for at spare pengene.
ville lige høre hvad i andre gør og om i har gode erfaringer med at gøre det selv.
Jeg mener umiddelbart godt at jeg kan klare den daglige bogføring men har tidligere været lidt bekymret for årsregnskabet.
Nogle siger at det umiddelbart fungerer nærmest automatisk og at programmerne jo selv sætter det hele op så man ikke behøver være virkelig dygtig for at sætte det op til sidst. Hvad er jeres erfaringer?
Skal man have et regnskabsprogram der koster noget hver måned eller kunne man ikke bare købe et som man betalte en gang for alle. Der findes måske endda gratis regnskabsprogrammer eller hvordan?
Er programmerne typisk fleksible så man kan bogføre som man vil.
Nogle vælger f.eks at bogføre penge som er på vej i banken og derefter igen når de så er i banken, hvor jeg ville nøjes med færre posteringer.
Jeg sælger også brugte mobiler hvor jeg beregner momsen af fortjenesten, så det ville man også skulle kunne indstille, men den slags er måske standardfunktioner?
Kan man i et program gå i gang med at bogføre fra første januar, og så efterfølgende når jeg får mit årsregnskab tilbage fra min nuværende revisor, komme de tidligere beløb ind som det nye regnskab så byggger videre på?
Håber nogen kan komme med lidt indput.
Du kan altid vente med at bogføre til pengene er i banken, men det vil give langt dårligere overblik OG du skal altid ha bogført alle fakturaer du har sendt - uanset de er betalt, når du kommer til moms tidspunkterne og samme med alle fakturaer du har modtaget, ellers bliver din moms helt forkert.
Hvad angår brugtmoms så tror jeg ikke de almindelige programmer kan klare det, for fortjenesten er jo så vidt forskellig og dermed ikke en fast procent af salget.
Det er manuelt, at du skal bogføre salg uden moms og så i linje 2 momsen af fortjenesten, men det er helt afgørende at du følger alle regler i BRUGTMOMSORDNING som i linket, både udformning af salgs og købs bilag, dokumentation og måden du regnskabsfører på, eller kan du sættes i moms af hele omsætningen
Du kan godt begynde i et nyt regnskab men du bør indlægge den slut status du afleverer til revisor, som åbningsstatus i det program du vælger inden du bogfører noget, og de efterposteringer revisor så kommer med, må du tage hensyn til i den åbningsstatus - det kan revisor anvise bogføring af, da du ellers vil få rod
Du kan jo også vente til du får regnskabet tilbage og indtil da bogføre alt som du plejer og så bede om at få det hurtigt, så du kan lægge åbningsbalance ind i det nye korrekt, og den dato så bogføre alt der har været til da i 2014
Tag din revisor med på råd, start med at bogføre alt selv og lad evt en bogholder eller revisor kontrollere dig inden 30/6 momsen så du ser du gør ting korrekt
vh John H