Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab og bogføring

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har hidtil haft andre til at klare min bogføring, samt årsregnskab og revision men overvejer nu at lave det selv for at spare pengene.

ville lige høre hvad i andre gør og om i har gode erfaringer med at gøre det selv.

Jeg mener umiddelbart godt at jeg kan klare den daglige bogføring men har tidligere været lidt bekymret for årsregnskabet.

Nogle siger at det umiddelbart fungerer nærmest automatisk og at programmerne jo selv sætter det hele op så man ikke behøver være virkelig dygtig for at sætte det op til sidst. Hvad er jeres erfaringer?

Skal man have et regnskabsprogram der koster noget hver måned eller kunne man ikke bare købe et som man betalte en gang for alle. Der findes måske endda gratis regnskabsprogrammer eller hvordan?

Er programmerne typisk fleksible så man kan bogføre som man vil.

Nogle vælger f.eks at bogføre penge som er på vej i banken og derefter igen når de så er i banken, hvor jeg ville nøjes med færre posteringer.

Jeg sælger også brugte mobiler hvor jeg beregner momsen af fortjenesten, så det ville man også skulle kunne indstille, men den slags er måske standardfunktioner?

Kan man i et program gå i gang med at bogføre fra første januar, og så efterfølgende når jeg får mit årsregnskab tilbage fra min nuværende revisor, komme de tidligere beløb ind som det nye regnskab så byggger videre på?

Håber nogen kan komme med lidt indput.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten B:

Hej Aminoer

Jeg har hidtil haft andre til at klare min bogføring, samt årsregnskab og revision men overvejer nu at lave det selv for at spare pengene.

ville lige høre hvad i andre gør og om i har gode erfaringer med at gøre det selv.

Jeg mener umiddelbart godt at jeg kan klare den daglige bogføring men har tidligere været lidt bekymret for årsregnskabet.

Nogle siger at det umiddelbart fungerer nærmest automatisk og at programmerne jo selv sætter det hele op så man ikke behøver være virkelig dygtig for at sætte det op til sidst. Hvad er jeres erfaringer?

Skal man have et regnskabsprogram der koster noget hver måned eller kunne man ikke bare købe et som man betalte en gang for alle. Der findes måske endda gratis regnskabsprogrammer eller hvordan?

Er programmerne typisk fleksible så man kan bogføre som man vil.

Nogle vælger f.eks at bogføre penge som er på vej i banken og derefter igen når de så er i banken, hvor jeg ville nøjes med færre posteringer.

Jeg sælger også brugte mobiler hvor jeg beregner momsen af fortjenesten, så det ville man også skulle kunne indstille, men den slags er måske standardfunktioner?

Kan man i et program gå i gang med at bogføre fra første januar, og så efterfølgende når jeg får mit årsregnskab tilbage fra min nuværende revisor, komme de tidligere beløb ind som det nye regnskab så byggger videre på?

Håber nogen kan komme med lidt indput.

Programmerne, også de gratis som www.dinero.dk op til 1 mio i omsætning er gode, men du skal stadigt kunne lidt regler om hvad der er momsfradrag på og hvad der ikke er og hvilke ting der giver 100% fradrag i drift og hvilke der ikke gør

Du kan altid vente med at bogføre til pengene er i banken, men det vil give langt dårligere overblik OG du skal altid ha bogført alle fakturaer du har sendt - uanset de er betalt, når du kommer til moms tidspunkterne og samme med alle fakturaer du har modtaget, ellers bliver din moms helt forkert.

Hvad angår brugtmoms så tror jeg ikke de almindelige programmer kan klare det, for fortjenesten er jo så vidt forskellig og dermed ikke en fast procent af salget.

Det er manuelt, at du skal bogføre salg uden moms og så i linje 2 momsen af fortjenesten, men det er helt afgørende at du følger alle regler i BRUGTMOMSORDNING som i linket, både udformning af salgs og købs bilag, dokumentation og måden du regnskabsfører på, eller kan du sættes i moms af hele omsætningen

Du kan godt begynde i et nyt regnskab men du bør indlægge den slut status du afleverer til revisor, som åbningsstatus i det program du vælger inden du bogfører noget, og de efterposteringer revisor så kommer med, må du tage hensyn til i den åbningsstatus - det kan revisor anvise bogføring af, da du ellers vil få rod

Du kan jo også vente til du får regnskabet tilbage og indtil da bogføre alt som du plejer og så bede om at få det hurtigt, så du kan lægge åbningsbalance ind i det nye korrekt, og den dato så bogføre alt der har været til da i 2014

Tag din revisor med på råd, start med at bogføre alt selv og lad evt en bogholder eller revisor kontrollere dig inden 30/6 momsen så du ser du gør ting korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 13:27

Cookie - John Hannover:
Hvad angår brugtmoms så tror jeg ikke de almindelige programmer kan klare det, for fortjenesten er jo så vidt forskellig og dermed ikke en fast procent af salget.

Nu ved jeg jo ikke lige hvordan dine regnskabs programmer virker ?. Men min laver da udregningen ud fra momsen på Fakturaen. Så det er da meget nemt at rette til.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 13:46

@cookie

Mange tak for svaret

Men hensyn til brugtmoms er det også bare vigtigt at jeg på en eller anden måde manuelt kan gå ind og rette til.

Cookie - John Hannover:
Du kan jo også vente til du får regnskabet tilbage og indtil da bogføre alt som du plejer og så bede om at få det hurtigt, så du kan lægge åbningsbalance ind i det nye korrekt, og den dato så bogføre alt der har været til da i 2014

Nå ja jeg kan vel nøjes med at få tallene for 4. kvartal 2013 tilbage og så indføre dem og fortsætte. Jeg behøver ikke at vente på at få selve årsregnskabet for 2013 tilbage?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21

så snart du har revisors evt ændringer og dermed slutbalance 2013 er det bare at få lagt den ind som åbningsbalance i det nye program jep

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@ Michael.
Momsbeløb må slet ikke specificeres på fakturaen, når du handler med brugtmoms.

Så hvordan dit regnskabssystem nemt kan klare det, er en gåde.

I det hele taget er det dumt at spare revisoren væk. De tal, som systemet viser har intet med virksomhedens skattepligtige resultat at gøre. Der er en del at tage hensyn til i årsregnskabet.

Jeg har netop hjulpet en iværksætter med omkring 50.000 kr. i yderligere fradrag, som ikke var en del af bogholderiet. Det havde været mistet, hvis der ikke var en professionel inde over årsregnskabet.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 00:22

Det kommer jo an på hvor hvilken virksomhed du driver. Hvis du er helt ny ville jeg ikke spare revisor væk, det kan hurtigt gå meget galt Big Smile

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin E. Jensen:

@ Michael.
Momsbeløb må slet ikke specificeres på fakturaen, når du handler med brugtmoms.

Så hvordan dit regnskabssystem nemt kan klare det, er en gåde.

I det hele taget er det dumt at spare revisoren væk. De tal, som systemet viser har intet med virksomhedens skattepligtige resultat at gøre. Der er en del at tage hensyn til i årsregnskabet.

Jeg har netop hjulpet en iværksætter med omkring 50.000 kr. i yderligere fradrag, som ikke var en del af bogholderiet. Det havde været mistet, hvis der ikke var en professionel inde over årsregnskabet.

Hej Martin - Helt enig og god pointe om yderligere fradrag, som vi nok er mange, som har oplevetYes

Jeg tror dog efterhånden (OBS! Ironi kan forekomme), at der er noget omkring regnskab og bogføring, som vi helt har misforstået....

Der er en del udbydere af regnskabsprogrammer, som fører sig vældigt frem med online-løsninger, hvor man "bare" skal lægge sine bilag i "skyen", så bogføres der automatisk og med et tryk på en "knap", så har man et årsregnskab.

Vupti! Så har man sparet mange tusinde kroner til bogholdere og revisorer samtidig med, at man har betalt et ikke uvæsentligt beløb for et regnskabsprogram, som mange brugere ikke kan gennemskue f.s.v. angår de automatiske funktioner, indsamling af data, sikkerhedsprocedurer, opbevaring af data.

Det er virkelig en alvorlig udvikling, og vi som regnskabsfolk bliver nok ikke arbejdsløse af den grund, snarere tværtimod.

En lille ironisk bemærkning her, hvor året er i sin sidste fase, så godt nytår til alle.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:08

Tonny Skov Pedersen:

Der er en del udbydere af regnskabsprogrammer, som fører sig vældigt frem med online-løsninger, hvor man "bare" skal lægge sine bilag i "skyen", så bogføres der automatisk og med et tryk på en "knap", så har man et årsregnskab.

Vupti! Så har man sparet mange tusinde kroner til bogholdere og revisorer 

Enig!

Det er faktisk en meget uheldig kommunikation ud til iværksætterne, som dermed får en opfattelsen af, at revisoren intet laver, men bare sender en stor regning, og dernæst griner hele vejen til banken.

Virkeligheden er en helt anden!

I mere end halvdelen af alle tilfælde, når jeg får nye kunder ind - som selv har bogført - så er der så store fejl i bogholderiet, at iværksætteren reelt skal være glad for, at SKAT ikke er kommet forbi. Fejlene står oftest i kø!

Den seneste kunde jeg fik her før nytår, havde vel fejl i bogholderiet på ca. 60-70% af samtlige bilag. Når nu et system tilbyder, at nu bogfører systemet for dig, på samme måde som alle andre har bogført tidligere, så er jeg reelt bange for, at den enkelte iværksætter nu begynder at bogføre lige så dårligt som alle de andre brugere. Fejlene spreder sig dermed som ringe i vandet, samtidig med, at der ikke er en revisor eller bogholder inde over. Det er en skræmmende tanke, men godt for revisorerne, når først iværksætteren har haft besøg af SKAT.

Min nye kunde (nævnt ovenfor) havde i tidligere år bare anvendt resultat-tallet fra regnskabssystemet på selvangivelsen, og har dermed både snydt SKAT og sig selv, da man ikke havde korrigeret for diverse skatter og mulige fradrag i årsregnskabet. Desværre for iværksætteren var der tale om tusindvis af kroner, som man kunne have fået i ekstra fradrag.

Dog var der også en større momspost, som var forkert i 3 år tilbage (fra virksomhedens start), og at skulle til at rette alle disse poster samt 3 stk. årsregnskaber ville koste langt mere, end det ville have kostet, at en revisor bogførte det hele korrekt fra starten af.

Så kunden har nu valgt, at det gør jeg fremover - og ikke nok med at min kunde nu sparer pengene til et regnskabssystem (jeg kan stille et gratis system til rådighed), så kan jeg også bogføre hele bogholderiet og afslutte årsregnskabet, uden at de koster en krone for iværksætteren! De ekstra fradrag betaler hele regningen - og faktisk mere til.

Udover at iværksætteren nu slet ikke skal tænke på at rode med regnskab og bogføring, så kan iværksætteren nu sove trygt om natten, uden at være bange for at få besøg af SKAT, OG der er ekstra penge på lommen!

Dét er sgu win-win-win! Yes

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:39

Jeg er helt enig. At spare revisor væk er virkelig dumt og der er ingen regnskabsprogrammer på markedet, der kan gøre tingene automatisk, så du får et perfekt regnskab og får alle de fradrag du skal have.

Men når det er sagt, kan man få et langt bedre overblik over sin virksomhed, ved at fakturere og bogføre en del selv. At lægge alt ud til en ekstern bogholder/revisor, som man sjældent kommunikerer med, svarer til at køre bil uden forrude...

Så vælg et super simpelt regnskabsprogram og få en revisor til at hjælpe dig godt igang.
Og sørg så for at få checket regnskabet en gang imellem, så der er styr på det, og du får de fradrag du er berettiget til. 

De bedste hilsner

Martin

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)