Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab og bogføring

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Jeg er helt enig. At spare revisor væk er virkelig dumt og der er ingen regnskabsprogrammer på markedet, der kan gøre tingene automatisk, så du får et perfekt regnskab og får alle de fradrag du skal have.

Men når det er sagt, kan man få et langt bedre overblik over sin virksomhed, ved at fakturere og bogføre en del selv. At lægge alt ud til en ekstern bogholder/revisor, som man sjældent kommunikerer med, svarer til at køre bil uden forrude...

Så vælg et super simpelt regnskabsprogram og få en revisor til at hjælpe dig godt igang.
Og sørg så for at få checket regnskabet en gang imellem, så der er styr på det, og du får de fradrag du er berettiget til. 

De bedste hilsner

Martin

Helt enig, det er vigtigt at man får et overblik over de enkelte poster i regnskabet, og hvis man aldrig ser en økonomisk rapportering over, hvordan den økonomiske situation reelt ser ud i virksomheden (eller kun får den én gang om året), så kan det absolut være som at køre bil med en pose over hovedet.

Desværre er der selvfølgelig også stor variation på kvaliteten af de bogholdere og revisorer, som findes derude, så jeg siger ikke, at man altid er bedre hjulpet med en revisor eller bogholder.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 12:09

Martin E. Jensen:
@ Michael.
Momsbeløb må slet ikke specificeres på fakturaen, når du handler med brugtmoms.

Så hvordan dit regnskabssystem nemt kan klare det, er en gåde.

Nu handler jeg slet ikke med brugt moms. Men det der var pointen var at jeg selv kan regulere moms satsen på fakturaen. Jeg kan selvfølgelig godt forstå at jer der skal leve af det, fraråder folk at fravælge revisoren.  Men måske vi lige skulle have historien med fra begge sider. Jeg bruger ingen Revisor og har ikke gjort det i mange år nu. SKAT har også været på kontrol besøg og godkendt alt regnskab uden problemer. Så det kan altså også lade sig gøre uden en revisor.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09

Vist kan man da løbe ind i halvdårlige bogholdere og revisorer, så man skal vælge omhyggeligt. Be om reference så man kan kontakte nogen der ligner en selv, og høre hvor tilfredse de er.

Overordnet handler det vel også om hvor meget man selv kan som basis. Nogen kan givet selv klare hele året, andre vil ha brug for hjælp ved momstidspunkterne, og atter andre vil ha brug for hjælp fra dag 1.

Brug af hjælp kan give meget klare besparelser og for mange vil den vigtigste hjælp kunne være hjælpen man får lige når man starter, så alt er sat rigtigt op, og man

Forstår forskellen mellem driftsresultat og skatteresultat - at ikke alle poster giver fuldt fradrag

Får råd om evt brug af udlægsordningen som kan spare store beløb i moms - kan ikke bare rettes efterfølgende.

Får råd om evt brug af brugtmomsordning, besværlig men jo også en kraftig momsbesparer for mange

Får råd om importmoms så evt import bogføres korrekt + evt delt moms privat/virksomhed

Får råd om varelager kontra vareforbrug, for tæller man kun op en gang om året, så er det, som Martin skrev, ofte som at køre bil med en pose overhovedet - man har ingen anelse om man tjener penge eller ej.

Får råd om private hævninger i personlig virksomhed.

Der er meget andet, men sådanne punkter, lige at forstå dem INDEN man sætter gang i forretningen, det er for mange mennesker de bedste penge de nogen sinde vil ha givet ud.

Brug så et godt økonomiprogram, og spar gerne ved at lære dig selv brugen - det kan langt de fleste med de nye programmer som findes. Lad igen økonomimanden checke når behov opstår, i begyndelse lidt oftere, senere evt ved moms og afslutninger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:16

Michael:

Jeg bruger ingen Revisor og har ikke gjort det i mange år nu. SKAT har også været på kontrol besøg og godkendt alt regnskab uden problemer. Så det kan altså også lade sig gøre uden en revisor.

Det kan sagtens være, at du har bogført dine bilag korrekt, men derfor kan du stadig sagtens snyde dig selv for fradrag, som du kunne have taget, men du ikke gør det, fordi du slet ikke har kendskab til mulighederne indenfor loven.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin Thorborg:
Men når det er sagt, kan man få et langt bedre overblik over sin virksomhed, ved at fakturere og bogføre en del selv. At lægge alt ud til en ekstern bogholder/revisor, som man sjældent kommunikerer med, svarer til at køre bil uden forrude...

Vi kan næppe blive uenige om, at kunderne bør i videst muligt omfang have styr på sin økonomiske situation, hvorfor en fuldstændig outsourcing af bogholderiet til trediemand ikke er optimalt.

Jeg er også enig i, at der er rigtig mange gode regnskabsprogrammer, som kan løse langt de flestes behov for bogholderi og løbende regnskabsrapportering, men derfra og til det endelige årsregnskab, som opfylder de gældende bestemmelser jvf. årsregnskabslovens bestemmelser, er der stadig en del arbejde, der skal gennemføres ved årsafslutningen. Herudover de skattemæssige korrektioner, som skal foretages inden indberetningen af selvangivelsen til SKAT.

F.s.v. angår online regnskabsprogrammer så kunne jeg godt tænke mig, at de forskellige udbydere lagde en kopi af en revisorerklæring på sin hjemmeside, som bekræftede, at udbyderen lever op til kravene om eks. kryptering af data, opbevaring af data, indsamling af data og udveksling af oplysninger med trediemand, idet jeg ikke har kunnet konstatere dette på de sites, som jeg lige har besøgt. (Dinero - Billys Billing - Economic - Dynaccount). Det eneste der fremgår er en lettere standardiseret tekst om, at udbyderne følgelig ikke bruger de indsamlede oplysninger samt det kun er et fåtal af udbyderens medarbejdere, der har adgang til de indsamlede data.

Jeg siger ikke, at sikkerheden og forholdene ikke er helt perfekte, hvilket jeg også for en stor dels vedkommende forventer, men principielt har vi som brugere ikke nogen sikkerhed for dette.

Der er ingen tvivl om, at online-løsninger er fremtiden og der pt. er en kraftig udvikling indenfor området, men det kræver formentlig også, at der må og skal være øget fokus på sikkerheden.

Jeg hverken anbefaler eller fraråder online-løsninger, men vejleder og rådgiver mine kunder omkring de forhold, som de skal være opmærksomme på ved valg af eks. online regnskabsprogrammer m.v..

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
F.s.v. angår online regnskabsprogrammer så kunne jeg godt tænke mig, at de forskellige udbydere lagde en kopi af en revisorerklæring på sin hjemmeside, som bekræftede, at udbyderen lever op til kravene om eks. kryptering af data, opbevaring af data, indsamling af data og udveksling af oplysninger med trediemand, idet jeg ikke har kunnet konstatere dette på de sites, som jeg lige har besøgt. (Dinero - Billys Billing - Economic - Dynaccount).

Her er jeg helt på linje med dig. Det kan blive dyrt den dag en revisor vil lægge vægt på den del i forhold til sin revision. En "3402" vil glæde regnskabsprogrammerne - og vil både give større sikkerhed forbrugerne og samtidig være et godt markedsføringsværktøj. Om eksempelvis en 3402 skal på nettet - så er det i min optik nok at den kan sendes til kunder på opfordring.

En helt anden ting - er at mange regnskabsprogrammer har så travlt med at udvikle, at det virker som om de glemmer beskrivelsesdelen - og på den måde risikere at efterlade deres brugere i et tomrum i forhold til eksempelvis lovpligtig systembeskrivelser mv. Specielt i tider hvor flere regnskabsprogrammer bliver intelligente.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:29

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
F.s.v. angår online regnskabsprogrammer så kunne jeg godt tænke mig, at de forskellige udbydere lagde en kopi af en revisorerklæring på sin hjemmeside, som bekræftede, at udbyderen lever op til kravene om eks. kryptering af data, opbevaring af data, indsamling af data og udveksling af oplysninger med trediemand, idet jeg ikke har kunnet konstatere dette på de sites, som jeg lige har besøgt. (Dinero - Billys Billing - Economic - Dynaccount).

Her er jeg helt på linje med dig. Det kan blive dyrt den dag en revisor vil lægge vægt på den del i forhold til sin revision. En "3402" vil glæde regnskabsprogrammerne - og vil både give større sikkerhed forbrugerne og samtidig være et godt markedsføringsværktøj. Om eksempelvis en 3402 skal på nettet - så er det i min optik nok at den kan sendes til kunder på opfordring.

En helt anden ting - er at mange regnskabsprogrammer har så travlt med at udvikle, at det virker som om de glemmer beskrivelsesdelen - og på den måde risikere at efterlade deres brugere i et tomrum i forhold til eksempelvis lovpligtig systembeskrivelser mv. Specielt i tider hvor flere regnskabsprogrammer bliver intelligente.

/Henrik

Yes

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 12:09

tak til alle for input.

Kunne godt tænke mig at der var lidt flere som ikke var revisorer der kunne byde ind og fortælle hvad deres erfaringer er:)

Hidtil har jeg haft nogen til at ordne både min bogføring samt mit årsregnskab.

Jeg har kassebonner for hver dag der skal bogføres, stort set ingen fakturaer jeg selv skriver ud til kunder (1 om måneden) og derudover måske 30-50 regninger på varer jeg køber hver måned.

Jeg betaler 20.000 om året.

Jeg er klar over at nogen synes at dette er super billigt men for mig er det egentlig ret mange penge.

Firmaet jeg nu benytter ville jeg også først have til at kun lave mit årsregnskab, men de sagde at den pris de tog for kun at lave årsregnskabet næsten var den samme som hvis de også bogførte så nu gør de også det.

Men jeg afstemmer selv min bankkonto og indfører mine daglige salg i kassekladde for mig selv og lignende, og tænker måske derfor at det ikke ville være så meget ekstra arbejde at bogføre alt selv.

Jeg troede også tidligere at det var lovpligtigt at en revisor lavede mit årsregnskab (Jeg har et APS) men det kan jeg så forstå at det slet ikke er.

Der er flere af jer der skriver at det smarte ved at en professionel laver årsregnskaet jo er at i kan gå ind og rådgive mig om hvad jeg kan trække fra, og jeg talte også i starten, da jeg åbnede min virksomhed, med et af de større firmaer, der sagtens mente at det kunne betale sig for mig at bruge dem selvom de skulle have 20.000 for kun at lave årsregnskab, da de ville kunne rådgive mig om fradrag.

Men er det ærlig talt ikke noget der mere gælder for større virksomheder?

Jeg er kun mig selv og en enkelt ansat en gang om ugen og umiddelbart tror jeg da at jeg er ret godt inde i hvad der kan trækkes fra. Jeg mener hvis det vedrører min virksomhed trækker jeg det fra:)

Jeg har desværre ikke råd til at købe dyr vin som måske måske ikke er gaver til kunder og jeg har ikke en kæmpe repræsentations konto hvor alt muligt måske kan ryge ind over.

Og ja nu prøver jeg at være lidt morsom, jeg ved godt at vi taler om lovlige fradrag men der er virkelig ikke meget hvor jeg ville være i tvivl.

En ting der er helt sikkert. Det firma jeg nu benytter har ALDRIG ringet og sagt. "Hør, har du tænkt på at du kunne måske trække dette og dette fra."

Til gengæld er mit regnskab gennem tiden vist blevet lavet af forskellige, hvilket bl.a. har medført at den brugt-moms på telefonerne jeg sælger som de fra starten havde meget svært ved at finde ud af hvordan skulle beregnes, og foreslog at jeg selv skulle undersøge, på et tidspunkt var beregnet forkert fra deres side hvilket jeg måtte gøre opmærksom på.

Så, udfra mine behov, er der så nogen der har en ide til hvor jeg evt. kunne få lavet bare et årsregnskab (som jo så ikke behøver være lavet af en revisor hvis jeg forstår det rigtigt) der ville være betydeligt billigere end det jeg betaler nu. Der skal jo selvfølgelig også ses på de penge jeg betaler for et regnskabsprogram og tiden jeg bruger, så hvis det alligevel kun er et par tusind der kan spares så kan det jo ikke rigtig betale sig.

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 12:17

nå ja. jeg har også et holding selskab som der ikke er noget aktivitet i p.t.

men det bliver der jo også lavet årsregnskab på.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 12:20

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)