Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab og bogføring

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten B:
Jeg troede også tidligere at det var lovpligtigt at en revisor lavede mit årsregnskab (Jeg har et APS) men det kan jeg så forstå at det slet ikke er.

Det er det ikke - i den omsætningsklasse du vel tilhører MEN det kan sagtens stå i dine vedtægter, og så er det lovpligtigt. For at få det væk, skal du først lade 2013 revidere, og så i generalforsamling vedtage, at du opfylder reglerne for fravalg af revision, det skal fremgå af 2013 regnskabets beretning at du har fravalgt revision og du skal i virk.dk og ændringsblanketten og fjerne revisor. Det er ikke særligt kompliceret og en god revisor vil ALTID hjælpe dig med det.

Morten B:

Der er flere af jer der skriver at det smarte ved at en professionel laver årsregnskaet jo er at i kan gå ind og rådgive mig om hvad jeg kan trække fra, og jeg talte også i starten, da jeg åbnede min virksomhed, med et af de større firmaer, der sagtens mente at det kunne betale sig for mig at bruge dem selvom de skulle have 20.000 for kun at lave årsregnskab, da de ville kunne rådgive mig om fradrag.

Men er det ærlig talt ikke noget der mere gælder for større virksomheder?

Jeg er kun mig selv og en enkelt ansat en gang om ugen og umiddelbart tror jeg da at jeg er ret godt inde i hvad der kan trækkes fra. Jeg mener hvis det vedrører min virksomhed trækker jeg det fra:)

Jeg har desværre ikke råd til at købe dyr vin som måske måske ikke er gaver til kunder og jeg har ikke en kæmpe repræsentations konto hvor alt muligt måske kan ryge ind over.

Og ja nu prøver jeg at være lidt morsom, jeg ved godt at vi taler om lovlige fradrag men der er virkelig ikke meget hvor jeg ville være i tvivl.

En ting der er helt sikkert. Det firma jeg nu benytter har ALDRIG ringet og sagt. "Hør, har du tænkt på at du kunne måske trække dette og dette fra."

Fravælg revisor, og find så en anden - enten revisor der lader en bogholder tage sig af at gennemgå den bogføring du selv laver fremad, og kontrollere og rådgive dig omkring 30/6 hvor du vil ha din halvårsmoms (halvår fra 2014) og lad samme gennemgå året og måske hjælpe dig med indberetning og skat på dit aps. Det kan laves for langt mindre end 20.000 kr - et godt bud er 2000-5000 kr når du selv bogfører

Skriv på www.agera.dk at du søger økonomiperson - revisor eller bogholder, der vil hjælpe dig med halvår og lave årsafslutning for ca xxx bilag, og at du selv bogfører alt løbende i program xxx (ex www.dinero.dk gratis op til første mio i oms)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 13:15
Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 13:23

Cookie - John Hannover:
Fravælg revisor, og find så en anden - enten revisor der lader en bogholder tage sig af at gennemgå den bogføring du selv laver fremad, og kontrollere og rådgive dig omkring 30/6 hvor du vil ha din halvårsmoms (halvår fra 2014) og lad samme gennemgå året og måske hjælpe dig med indberetning og skat på dit aps. Det kan laves for langt mindre end 20.000 kr - et godt bud er 2000-5000 kr når du selv bogfører

Nå, så der er ikke længere nogen der afregner pr. kvartal fra 2014?

Altså lige for at få helt tjek på det med revisorer.

Du kan få en statsautoriseret til at lave det og så er det meget dyrt. Alternativt en almindelig:) revisor og så er det billigere eller man kan få en regnskabskyndig person til at lave det som ikke er revisor?

Og en sidste ting du måske kan svare på

Da jeg startede mit firma oprettede jeg som sagt et holding selvskab fordi det blev mig anbefalet af en advokat som sagde at jeg senere hvis jeg oprettede andre firmaer via holdingselskaber kunne flytte penge mellem firmaerne og at det var smart at oprette fra starten.

Det er nu ikke længere relevant med flere firmaer men så vidt jeg husker sagde advokaten også noget i retning af at jeg via et holding selvskab kunne udbetale et evt. overskud fra firmaet som ville blive beskattet anderledes en hvis jeg bare tager det ud som lønudbetaling gennem mit drifsselskab eller som udbetaling af overskud gennem mit driftsselskab. Det har lidt fortabt sig fra min hukommelse men jeg har flere gange senere når jeg har undret mig over hvorfor det egentlig var at jeg havde et holding tænk at der jo var et eller andet med det der var smart.

Giver det nogen mening eller har jeg helt misforstået det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:33

ja halvårlig moms som generel regel for 2014 og ja fravalg af revision sparer en god del, og der er både dyre og billigere revisorer og bogholdere

Jeg tror faktisk en del har holdingstruktur uden det store behov. Selskabsstifterselskaber synes ofte at man skal bygge stort op, men konkret så er det sådan, at du kan udbetale udbytte fra drift op til holding - når drift har betalt selskabsskatten - uden ny skat på det udbytte.

Du kan ikke selv få penge ud billigere via holding, for i holding kan du selv kun få dem ud som personligt udbytte og så er den samlede skat - selskabsskat i drift 25% og derefter 27% skat på resten når du selv skal ha dem ud fra holding, helt lig med det samme du ville være kommet af med hvis du tog dem ud som løn med skat i drift med det samme. 

Som hovedregel må man sige - først løn - når så topskat nås - så udbytte op til udbytteskattegrænse for 27% udbytte for det vil samlet kunne tages ud til samme som bundskatten, og så igen løn med topskat og udbytte med 42% udbytteskat - som vil koste helt det samme. Du sparer ikke personlig skat ved dit holding som sådan

Der kan være andre fordele ved holding, ex kan man isolere risiko hvis der kommer tab eller sagsanlæg med drift, til kun at omfatte drift, og de penge man har ført op ved udbytte til holding, ligger så i sikkerhed. Holding kan således bruges som pengetank og forskydning af udbetalinger men for mange bruges holding i virkeligheden nok slet ikke særligt aktivt, og så vil det jo bare være en administrativ byrde oven i hatten

vh John H

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 13:50

okay mange tak.

Jeg tror jeg vil droppe mit holding selskab i så fald da det ikke umiddelbart lader til at være noget jeg får megen nytte af i så fald.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01

Morten B:
Nå, så der er ikke længere nogen der afregner pr. kvartal fra 2014?

Det bestemmer du selv om du vil fortsætte med at være. Hvis det er en fordel for dig at være på kvartalsafregning skal du give SKAT besked inden udløbet af 1. kvartal 2014 ellers ryger du automatisk på halvårsmoms.

Omkring holdingselskaber er filosofien for mange, at når det går godt hiver du penge skattefrit op i holding, som du så kan bruge på andre projekter eller hive ud som udbytte/løn til digselv. Går det skidt for dit driftsselskab (konkurs) kan du cutte tråden og stadig have penge fra de gode år i pengetanken (holding).

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:29

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 15:38

Henrik Koudahl:
Omkring holdingselskaber er filosofien for mange, at når det går godt hiver du penge skattefrit op i holding, som du så kan bruge på andre projekter eller hive ud som udbytte/løn til digselv. Går det skidt for dit driftsselskab (konkurs) kan du cutte tråden og stadig have penge fra de gode år i pengetanken (holding).

Men ikke helt skattefrit vel?

Som Cookie skriver tidligere først efter selskabsskat. Så det er ikke for egentlig økonomisk vinding medmindre selvfølgelig mit firma går konkurs og kreditorer ikke kan få penge fra mit holding selskab?

Det er ligesom bare et lidt sikrere sted at anbringe pengene hvis nu det går galt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:23

Morten B:
Det er ligesom bare et lidt sikrere sted at anbringe pengene hvis nu det går galt?

Yes Det er som en sparebøsse (og du har ret det er udbytte efter selskabsskat).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33

Ja det er ofte fordi mange kan lide at skrive - at man kan føre udbytte skattefrit op til holding, men det er bare kun uden udbytte skat når det er til holding, selskabskatten skal være betalt og man kan ikke selv få pengene ud af holding uden yderligere udbytte skat -

Som Henrik skriver, det kan være en sparebøsse der ikke rammes af ulykker i driftsselskabet OG man kan ex ha rettigheder som man kan beskytte ved at lægge dem i holding, hvor de ikke mistes hvis drift går galt og så en lille fordel mere: Hvis drift går galt og man tvinges lukke det og måske skal på dagpenge, så vil man generelt kunne få lov til at beholde holding som har branche kode finansiel virksomhed - så har man det stadigt hvis man igen fik lysten til noget drift

Hvis ikke du bruger holding til andet end sambeskatning med drift, så er der jo ikke meget regnskab i det, og den der laver regnskabet - som revisor eller økonomi man kan givet tillægge holding og indberette for et par tusind ekstra, så det er ikke så hundedyrt

vh John H

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)