Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirkosmhed - Privat bil med erhvervskørsel - hjælp søges

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Jesper Hansen:
Hvor finder du dokumentation for både at tage fradrag for kørsel med statens takster og samtidig løfte moms på udgifterne?
Det mener jeg ikke er et korrekt svar på dette issue overhovedet. 

Jeg linker endda til det og så spørger du ? Du får da bare linket igen: Se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=96078.205851

Dit link henviser til "historisk side"

Her er et bedre

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817335&vId=0&lang=DA

Hvor der nederst fremgår

Reglerne om moms, hvis bilen bruges privat

Hvis bilen har en tilladt totalvægt på højst tre tons, og den bruges til både private og momspligtige formål, kan du trække moms af driftsudgifterne, fx til benzin, reparationer og færgebilletter fra, men du kan ikke trække momsen fra, når du køber bilen. 

Hvis varebilen har en tilladt totalvægt på over tre tons, kan du få fradrag for den del af kørslen, som svarer til den del, du har kørt erhvervsmæssigt.

Tonny

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 21:30

Lars Thomsen:

Det er mig bekendt ikke heeeeeeeeeeeelt lovligt at gøre det på den måde :-)

Du kan ikke både trække den store sats OG trække bilens udgifter fra. Den store sats dækker jo netop disse udgifter så som vedligehold, brændstof, nedskrivning osv.

Læs nu hvad jeg skriver! Du må løfte momsen, ikke udgifterne. Der er en >STOR< forskel..... Og læs så det jeg linker til: Se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=96078.205851

"Moms, der vedrører drift af små vare- og lastvogne på højst 3 tons i totalvægt, kan fuldt ud fradrages, selv om køretøjet kun anvendes delvist i den momsregistrerede virksomhed. Det er tilstrækkeligt, at vognen blot i et eller andet omfang bruges i virksomheden."

Men moms på brændstof og værkstedsregninger (hvis det er en ældre bil) er jo også en slat. Jeg kører f.eks. temmeligt meget pr. måned, så bare i moms på brændstof er det vel kr. 1.000,- jeg kan notere i købsmoms.

Bare rolig, det er altså lovligt, forudsat du ejer gul/papegøjeplade bilen privat (dvs. du har købt den privat incl. moms). Så kan du hæve kørselsgodtgørelse for din erhvervskørsel og løfte momsen på brændstof og værkstedsregninger.

Ja, det er et "hul" i loven der opstod den gang loven for gul/papegøjeplade biler blev lavet om, var det i 2006 ? Det er aldrig blevet lukket igen af nye regeringer.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:32

IT-Konsulenten:
Ja, det er et "hul" i loven der opstod den gang loven for gul/papegøjeplade biler blev lavet om, var det i 2006 ? Det er aldrig blevet lukket igen af nye regeringer.

Det er ikke et "hul" i loven, men derimod en kompensation for, at varevognen ikke blevet "momset" (afløftet moms) ved anskaffelsen.

Herved imødekommes tillige, at der netop er et behov for bandet anvendte varevogne.

Tonny

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 21:34

Hej Tonny,

Mit link henviser i flg. min revisor til emne mere specifikt end det du linker til. En forudsætning er nemlig at man har en omsætning på minimum kr. 50.000,- årligt i ens privatejede virksomhed for at det kan lade sig gøre.

Men nu har jeg ikke selv så meget forstand på at linke til SKAT's side og henvise til det aktuelle, men det var det link jeg fik af ham her i foråret.

Og tak i øvrigt for opbakningen og validering af hvad jeg skriver :-)

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 21:36

Tonny Skov Pedersen:

Lars Thomsen:

IT-Konsulenten:
Få kørselsgodtgørelse i firmaregi efter statens takster samt løfte momsen i firmaet på udgifter såsom brændstof og vedligehold.

Det er mig bekendt ikke heeeeeeeeeeeelt lovligt at gøre det på den måde :-)

Du kan ikke både trække den store sats OG trække bilens udgifter fra. Den store sats dækker jo netop disse udgifter så som vedligehold, brændstof, nedskrivning osv.

KH. Lars

Lars, læs hvad IT-Konsullenten skriver....

Han skriver løfte momsen, hvilket er helt korrekt og i overensstemmelse med SKAT's vejledning, når der er tale om varevogne på papegøjeplader.

Hvem der har givet dig 5 stjerner, ved jeg ikke, men vedkommende kender ikke reglerne.

Tonny

Hej Tonny,

Ah, du har ret, jeg var lige hurtig nok på aftrækkeren. Tak for det :-)

KH. Lars

PS: Stjerner siger mig ingenting, så om jeg får 1, 5 eller ingen er jeg små ligeglad med :-)

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 21:38

Tonny Skov Pedersen:
Det er ikke et "hul" i loven, men derimod en kompensation for, at varevognen ikke blevet "momset" (afløftet moms) ved anskaffelsen.

Herved imødekommes tillige, at der netop er et behov for bandet anvendte varevogne.

Ja, det var vist sådan det var.
Der er desværre ikke mange revisorer der kender lige netop den. Det er en skam, for rigtigt mange kan med fordel bruge den.

Husk i øvrigt som gul/papegøjeplade bil ejer at få bilen vejet ned. Der er mange penge at spare årligt....

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:41

IT-Konsulenten:

Hej Tonny,

Mit link henviser i flg. min revisor til emne mere specifikt end det du linker til. En forudsætning er nemlig at man har en omsætning på minimum kr. 50.000,- årligt i ens privatejede virksomhed for at det kan lade sig gøre.

Men nu har jeg ikke selv så meget forstand på at linke til SKAT's side og henvise til det aktuelle, men det var det link jeg fik af ham her i foråret.

Og tak i øvrigt for opbakningen og validering af hvad jeg skriver :-)

Hmmm.... nu forudsætter moms vel, at man er registreret med CVR-nr. Skype-Wink

Tonny

Iøvrigt henviste dit tidligere link til en såkaldt "historisk side", hvilket betyder, at der er en ny og opdateret side.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt henviste dit tidligere link til en såkaldt "historisk side", hvilket betyder, at der er en ny og opdateret side

Som findes her i Juridisk Vejledning

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt henviste dit tidligere link til en såkaldt "historisk side", hvilket betyder, at der er en ny og opdateret side

Som findes her i Juridisk Vejledning

YesCheckSkype-TongueOut

Tonny

Tilmeldt 30. Nov 13
Indlæg ialt: 28
Fra  K AutoTeknik Skrevet kl. 21:56

Så det i siger at jeg:

Kan skrive minde erhvervsmæssige kørte km x den gældende sats som udgift i min forskudsopgørelse + fratrække al moms vedrørende, syn, reparationer, service og andet. Gælder det også forsikring og afgifter (Er faktisk ikke klar over om der er moms på det, men det finder jeg ud af)?

For at opsummere - Min bil vejer under 3.000 kg, er købt af mig privat og bruges samtidigt privat - den har papegøjeplader på. Jeg er CVR registreret.

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)