Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirkosmhed - Privat bil med erhvervskørsel - hjælp søges

Side 1 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 30. Nov 13
Indlæg ialt: 28
Fra  K AutoTeknik Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg har opstartet egen lille biks i fritiden. Jeg servicerer biler og reparerer dem hos autoforhandlere med værksted til rådighed. Jeg bruger min bil i privaten, men også til at køre fra kunde til kunde, køb/hentning af varer og fragte værktøj m.m.

Jeg har en VW Touran på papegøjeplader. Biler er købt for længe siden, altså længe før jeg startede selvstændig.

Jeg har kontaktet skat for at høre hvordan jeg kan udregne hvad jeg må fratrække, men svarene er mildest talt ubrugelige og nu 14 dage efter første ubrugelige svar er jeg ved at tabe gejsten.

HJÆÆÆLP

Det jeg har brug for svar på er:

1) må jeg fratrække udgifter til afgift, forsikring og lign. og hvordan beregnes det?

2) må jeg fratrække diesel og hvor meget (og hvordan beregnes det)? - Jeg kører 8360 km/årligt til mit arbejde som lønmodtager og jeg har ingen anelse om hvad jeg kommer til at køre som selvstændig ved siden af. Men formentlig noget i samme stil. Lad os sige 10.000 km erhvervsmæssigt for at bruge et rundt tal

3) må jeg fratrække udgifter til reparation, service, syn og andet i den dur?

4) hvordan fratrækker jeg det, når det er en enkeltmandsvirksomhed med personskatteafregning?

Håber i kan guide mig og evt gerne med nogle kilder

På forhånd tak

Mvh. Kim

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 18:39

Hvis bilen er din egen og du selv afholder udgifterne til den, kan du trække skattefri befordringsgodtgørelse fra i skat.

Det kan du gøre for alt kørsel der udelukkende har med virksomheden at gøre, og udgør 3.73 kroner pr. kilometer i 2014.
Du kan enten føre det på din selvangivelse, eller bogføre det som en udgift i virksomheden.
Resultatet bliver det samme netto. Der har været en længere diskussion tidligere om hvad der er mest rigtigt, men ligegyldig hvordan du "afregner" det i praksis overfor SKAT er det hvad du kan trække fra.

Du skal føre en kørebog som dokumentation, med registreringer der indeholder: Dato, Fra adresse, Til adresse, Formål og kilometerantal. 

Tilmeldt 30. Nov 13
Fra  K AutoTeknik Skrevet kl. 18:46

Mange tak.

Når jeg går ind i min forskudsopgørelse og vil anføre det som befordringsgodtgørelse, så fremgår det ingen steder at det er til erhvervsmæssigt formål. Men det gør vel ingenting? Så Jeg skal bare oprette et nyt kørselsforhold (kørselsforhold til mit normale fuldtidsarbejde er allerede oprettet) t og angive hvad jeg regner med at køre. Jeg skal ikke angive at det er erhvervsmæssigt?

Kan man så endvidere fratrække andre udgifter end det, eller dækker det alt der er omkring bilen i forhold til driftsomkostninger? - forsikring, afgift, syn, osv osv

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 18:53

Kim SK:
Når jeg går ind i min forskudsopgørelse og vil anføre det som befordringsgodtgørelse, så fremgår det ingen steder at det er til erhvervsmæssigt formål. Men det gør vel ingenting?

Det giver jo sig selv hvis du forskudsregistrer dit forventede overskud, og du så samtidig bogfører det som en udgift. Så er der jo taget højde for det i den løbende skattebetaling.

Du kan ikke trække andre ting fra, det er samme sats for alle, også lønmodtagere, og med en bil på gule plader er det en ok deal :)

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:58

Kim SK:
Når jeg går ind i min forskudsopgørelse og vil anføre det som befordringsgodtgørelse, så fremgår det ingen steder at det er til erhvervsmæssigt formål. Men det gør vel ingenting? Så Jeg skal bare oprette et nyt kørselsforhold (kørselsforhold til mit normale fuldtidsarbejde er allerede oprettet) t og angive hvad jeg regner med at køre. Jeg skal ikke angive at det er erhvervsmæssigt?

Det er forkert at smide kørselsgodtgørelse (som det hedder) i rubrikken for befordring, da det er to vidt forskellige ting. Helt korrekt anfører du dit befordringsfradrag i rubrik 51 vedr. dit lønmodtagerjob. Kørselsgodtgørelsen indregner du som en del af din virksomheds overskud/underskud og selvangiver det i overskud/underskud af virksomhed i rubrik 111/112. Regner du eksempelvis med et overskud i din virksomhed på 100.000 kr., men samtidig med kørselsgodtgørelse for 10.000 km, så smider du 100.000 - (10.000 * 3,73) = 62.700 kr. i rubrikken for overskud af virksomhed. På den måde bliver dit fradrag reguleret.

Kim SK:
Kan man så endvidere fratrække andre udgifter end det, eller dækker det alt der er omkring bilen i forhold til driftsomkostninger? - forsikring, afgift, syn, osv osv

Nej, de 3,73 kr. (i 2014) dækker alle udgifter forbundet med at have bilen.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 30. Nov 13
Fra  K AutoTeknik Skrevet kl. 19:08

Se det var liiige et svar jeg kunne forstå hehe.

Tusind tak fordi i er så hurtige til at svare herinde..

Nogle af os er jo temmelig grønne Wink

Tilmeldt 30. Nov 13
Fra  K AutoTeknik Skrevet kl. 19:10

Har dog lige et spørgsmål mere ;o)

Hvad tæller med i km regnskabet?

Kørsel fra min arbejdsplads som lønmodtager og ud til min kunder

Kørsel til reservedelsforhandler eller anden leverandør

Kørsel fra mit hjem og ud til kunden

Kørsel fra kunden og hjem

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 19:14

Kim SK:

Har dog lige et spørgsmål mere ;o)

Kørsel fra min arbejdsplads som lønmodtager og ud til min kunder

Kørsel til reservedelsforhandler eller anden leverandør

Kørsel fra mit hjem og ud til kunden

Kørsel fra kunden og hjem

Som udgangspunkt tæller alt som har med din virksomhed at gøre, og hvis du vil undgå problemer så gør det fra firma-adressen.
Men ja, kørsel til reservedelsforhandlere/leverandører/kunder/kurser/salgsmøder tæller med. 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 19:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim SK:

Helt kort. For at trække den store sats på 3,73 kr./km i 2014 skal kørslen være sket for at sikre, opretholde eller erhverve en indtægt i din virksomhed. Så har du i din virksomhed behov for at køre ud til en kunde og tilbage efterfølgende, så kan du trække den store sats. Det gælder også, hvis det er ud til en leverandør eller ud til et møde eller lignende. Så længe det er sket for at sikre, opretholde eller erhverve en indtægt i din virksomhed.

Al kørsel til/fra dit lønmodtagerarbejde kan du 'kun' trække befordring af.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 30. Nov 13
Fra  K AutoTeknik Skrevet kl. 19:19

Lars Thomsen:
Kørselsgodtgørelsen indregner du som en del af din virksomheds overskud/underskud og selvangiver det i overskud/underskud af virksomhed i rubrik 111/112

Det lyder nemt nok. Skal jeg lave anden dokumentation til virksomheden ud over det almindelige kørselsregnskab?et udlægsbilag eller andet administrativt?

Jeg betaler som sagt personskat mht min enkeltmandsvirksomhed, og har flere udgifter end indtægter lige her i opstartsfasen, så der er ikke penge til at overføre fra firmaet konto til min private konto for at udligne mine udgifter - endnu. Så det er rent skattemæssigt jeg får noget ud af det - altså ved at mit personfradrag sænkes.

Side 1 ud af 5 (48 indlæg)