Hej alle. Jeg har opstartet egen lille biks i fritiden. Jeg servicerer biler og reparerer dem hos autoforhandlere med værksted til rådighed. Jeg bruger min bil i privaten, men også til at køre fra kunde til kunde, køb/hentning af varer og fragte værktøj m.m. Jeg har en VW Touran på papegøjeplader. Biler er købt for længe siden, altså længe før jeg startede selvstændig. Jeg har kontaktet skat for at høre hvordan jeg kan udregne hvad jeg må fratrække, men svarene er mildest talt ubrugelige og nu 14 dage efter første ubrugelige svar er jeg ved at tabe gejsten. HJÆÆÆLP Det jeg har brug for svar på er: 1) må jeg fratrække udgifter til afgift, forsikring og lign. og hvordan beregnes det? 2) må jeg fratrække diesel og hvor meget (og hvordan beregnes det)? - Jeg kører 8360 km/årligt til mit arbejde som lønmodtager og jeg har ingen anelse om hvad jeg kommer til at køre som selvstændig ved siden af. Men formentlig noget i samme stil. Lad os sige 10.000 km erhvervsmæssigt for at bruge et rundt tal 3) må jeg fratrække udgifter til reparation, service, syn og andet i den dur? 4) hvordan fratrækker jeg det, når det er en enkeltmandsvirksomhed med personskatteafregning? Håber i kan guide mig og evt gerne med nogle kilder På forhånd tak Mvh. Kim |
Hvis bilen er din egen og du selv afholder udgifterne til den, kan du trække skattefri befordringsgodtgørelse fra i skat.
Det kan du gøre for alt kørsel der udelukkende har med virksomheden at gøre, og udgør 3.73 kroner pr. kilometer i 2014.
Du kan enten føre det på din selvangivelse, eller bogføre det som en udgift i virksomheden.
Resultatet bliver det samme netto. Der har været en længere diskussion tidligere om hvad der er mest rigtigt, men ligegyldig hvordan du "afregner" det i praksis overfor SKAT er det hvad du kan trække fra.
Du skal føre en kørebog som dokumentation, med registreringer der indeholder: Dato, Fra adresse, Til adresse, Formål og kilometerantal.