Hej jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i tænker, når i ser sådan noget sker?
Jeg har det skidt med at der står så mange mennesker som ikke griber ind, jeg synes også det er katastrofalt at vi skal yde ulandsbistand til disse lande som accepterer at der foregår sådanne ting.
Nu er det ikke kun i lande som Irak (hvor der hersker kaos) at folk ike griber ind.
Det sker også i vores del af verden. For en lille måneds tid siden var jeg på picnic med min käreste da en mörkglödet fyr mente at han skulle spille fodbold henover vores hoveder. Da jeg spurgte om han havde lyst til at spille et andet sted, var der pludselig 10 personer med anden etnisk baggrund end Svensk omkring os.
Var der nogen af de omkring 100 mennesker i närheden der hjalp? Nope. Not a single one.
Det samme har jeg väret ude for i DK op til flere gange, så det er ikke noget der kun er forbeholdt nogle få lande.
Min mening om personer der ikke hjälper, de er nogle forbandede svin. Min mening om personer der bruger vold for at få deres vilje igennem: Jeg er glad for at min käreste var med, ellers var det endt i et blodbad.
Min sande, ærlige og kritiske mening er at vi burde stoppe alt tilskud til sådanne lande som behandler deres medmennesker på denne måde, uværdigt.
Det er for os danskere en verden vi slet ikke kan sætte os ind i, de lande har naturligvis deres egen religion osv, og man ser jo mere og mere hvordan tingene virkelig sker i flere lande, måder/mishandlinger som ligger fjernt fra den måde som vi takler tingene på i den vestlige verden.
Før vi bliver for glade for os selv, så var vi nogle der så tv-avisen forleden. Der fortalte en "rar" dame at hun hørte en pige skrige om hjælp i en tunnel, så der turde hun da ikke gå ned. Så hun krydsede vejen og da hun kom over på den anden side, hørte hun pigen skrige videre. Hun gjorde intet og var meget stolt af at hun havde hørt den lille pige på 10 år, som fik 3 kranjebrud og som kun med nød og næppe bevarede livet.. Føj for en sæk.... Så vi er ikke en kæft bedre i Danmark, det er nok desværre blot et fact at mennesket generelt ikke er så rart som vi gerne vi gøre det til.
Ja det har du fuldstændig ret i, jeg blev selv forbløffet over at folk kunne høre pigen op til flere gange skrige og ingen gjorde noget som helst, så du har ret "Fej for egen dør først"..............
Jeg er meget enig med Martin - det er naivt at bilde sig selv ind at vi er så meget bedre på den front her!
Iøvrigt er det vigtigt at huske på, at det kan være forbundet med meget stor fysisk og juridisk risiko at blande sig. Du risikerer meget let at blive straffet for vold bagefter - eller i hvert fald at blive anklaget for det, og så skulle igennem en masse juridisk bøvl, retssager, varetægtsfængsling osv.
Før vi bliver for glade for os selv, så var vi nogle der så tv-avisen forleden. Der fortalte en "rar" dame at hun hørte en pige skrige om hjælp i en tunnel, så der turde hun da ikke gå ned. Så hun krydsede vejen og da hun kom over på den anden side, hørte hun pigen skrige videre. Hun gjorde intet og var meget stolt af at hun havde hørt den lille pige på 10 år, som fik 3 kranjebrud og som kun med nød og næppe bevarede livet.. Føj for en sæk.... Så vi er ikke en kæft bedre i Danmark, det er nok desværre blot et fact at mennesket generelt ikke er så rart som vi gerne vi gøre det til.
Dbh Martin
For blot et par uger (eller er det længere?) siden i station-2 var der noget lignende. En ung pige på 16 blev slået ned af 5 unge 2-generations indvandrere på åben gade i København. Hun råbte og skreg, og folk på den anden side af gaden vendte bare hovedet væk.
Imens sparkede de hende, og stjal hendes pung og mobiltelefon. Åben gade klokken 20 eller sådan noget i indre københavn..
Hvordan kan folk bare stå og kigge? Det gør mig så harm.. Hvorfor tænker man ikke "Det kunne lige så godt være mig".
Utroligt sådanne folk kan leve med sig selv bagefter. Det giver mig simpelthen en dårlig smag i munden. Selvfølgelig skal en pensionist på 75 år ikke gå til angreb med stok og taske, men at der står voksne mænd på 20-40 år, uden at røre en finger, er bare for ringe. Man kan altid ringe til politiet, hente flere eller prøve at skræmme dem væk. Det var vidst sådan det skete i Brabrand i Århus for nogle år siden, hvor en kvinde var ved at blive voldtaget, så var der en mand der råbte højt, fordi han kunne høre dem inden i busken, så flygtede overfaldsmanden.
Godt der stadig findes en enkelt eller to bonus pater derude!
Arbejder med ejendomme i Aalborg gennem Holm Ingemann
jeg synes også det er katastrofalt at vi skal yde ulandsbistand til disse lande som accepterer at der foregår sådanne ting.
At fjerne ulandsbistanden hjælper i hvert fald ikke den 17-årige pige, eller de, der i fremtiden måtte lide samme tragiske skæbne. At sanktionere mod lande for deres borgeres eller lederes handlinger, rammer i 99% af tilfældene alle de forkerte - de, der rent faktisk har brug for hjælp, og som ikke har nogen chance for at ændre på de hændelser, der sanktioneres imod. Man kan godt udtrykke sin utilfredshed med hændelser i et land, uden at straffe landets svageste.
Nej der er jo intet der hjælper pigen nu, men på sigt kunne det være deres regering/religion forstod at gribe ind over for sådan noget tankeløst noget, de har jo brug for ulandsbistand,
og til det tilfælde i kbh med den 10 årige hvor man så damen (indvanderen) stå og fortælle at hun godt lagde mærke til skrigene men ikke greb ind. det er også for galt total uaceptabelt,
og til det med at man skal passe på med at blande sig i frygt for sagsanlæg, det kan måske være rigtigt men jeg ville da ikke tøve et sec, med at gå ned i fx tunnel'en hvis jeg hørte et barn skrige, og hvis man ikke selv bryder sig om at gå derned, har man sku da pligt til at ringe til politi eller råbe på nærmeste borger whatever,
Men kommentaren om at man jo skal passe på ikke at få et sagsanlæg hvis man hjælper i visse situationer. Håber virkelig ikke det er en generel tanke der hersker når man hører/ser mennesker i nød. Så må man da gribe ind, som Lunic også skriver, enten til politi eller anden indstands hvis man kan man ikke kan magte det.