Efter at være flyttet til Brønderslev, må jeg indrømme at der er et par ting, der er gået op for mig...
Forskellen mellem Aalborg og Brønderslev generelt er at folk regner med at møde en igen i Brønderslev - og dermed opfører sig bedre. I Aalborg er chancen for at du møder den samme person to gange på et år forsvindende lille, så man får et distanceret forhold til alle udover den bekendtskabskreds man har. Jeg læste på et tidspunkt om begrebet 'Monkeysphere' - kort fortalt går teorien ud på at antallet af personer, som man ikke betragter som en-dimensionelle er afhængig af ens intelligens og ligger omkring 150. Dvs. at et menneske max kan forholde sig til 150 personers følelser - resten er man ude af stand til at føle noget for.
I mit liv er jeg flyttet fra mindre samfund til stadig større samfund - og teorien holder meget fint. Service bliver i stigende grad en mangelvare og ligegyldigheden overfor andre mennesker stiger efterhånden som man flytter til en større og større by. Som sådan tror jeg ikke at vores mentalitet er blevet væsentlig anderledes, vores demografiske sammensætning er blot blevet anderledes og mindre hensigtsmæssig i forhold til samfundets samlede moral. Der jeg boede som ung, i en by med et samlet indbyggertal på 2000, griber man stadig ind i voldssager, fordi chancen for at det er 'en man kender' er temmelig stor. Samtidig er vores mobilitet væsentlig større, så antallet af 'fremmede' i en by er væsentligt højere end for bare 15 år siden.
Samtidig har nyhedsbilledet ændret sig, så vi får flere informationer end vi gjorde dengang. Da jeg var barn, skete der sgu også grov mobning hvor folk blev slået med spader i ansigtet. Det blev bare klaret forældrene imellem istedet for at lande på Ekstra Bladets forside. Så fik ham der svingede skovlen en røvfuld af hans far og så var den sag ude af verden. Og folk fra den nærliggende by tog en bus for at komme i slagsmål med de unge fra vores by - landbetjenten kunne ikke rigtig gøre en hel masse, og når de tililende betjente fra nabokommunen ankom var slåskampen for længst overstået.
Så jeg køber ikke den med at vi som mennesker er blevet mere ligegyldige, voldelige eller kolde indenfor de seneste år - men vi kan bare ikke længere følge med samfundet og føler os magtesløse og skræmte fordi vi ikke kan overskue at følge med i hvad vores naboer hedder.