Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan man egentlig sælge?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 14. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Forord

Dette indlæg handler ikke om, hvorvidt Multi Level Marketing er umoralsk eller fup - eller begge. Meningen med indlægget er at komme nærmere en dybere forståelse for, hvorledes afsætning af produkter foregår inden for lovens rammer.

Hvordan sælger man sine produkter?

Hvordan sælger man sit produkt til forbrugerne i Multi Level Marketing-branchen? Det virker som om, at ens muligheder er ikkeeksisterende. Læser man nedenstående, er det kun mulig at rette kontakt til kunder via reklame eller via offentligt tilgængelige steder.

”3.2.1. Forbud mod dør- og telefonsalg

Man må ikke som Multi Level Marketing-forhandler rette henvendelse med henblik på salg af varer eller tjenesteydelser til forbrugerne på deres bopæl eller arbejdsplads, medmindre de pågældende forbrugere forinden har anmodet forhandleren om det.

Det er således efter forbrugeraftalelovens § 6, stk. 1, forbudt at rette uanmodet telefonisk eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl eller arbejdsplads eller et andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang.”

Hertil står der følgende:

”En forhandler må således heller ikke uden forudgående anmodning rette henvendelse til familie og venner for at sælge sine produkter. Det er kun, hvis vennerne/familiemedlemmerne forudgående har anmodet forhandleren om at blive kontaktet med netop det formål at høre om og eventuelt købe produkterne, at en sådan henvendelse er lovlig.”

Det eneste der herudover er muligt, er at reklamere for produkter eller invitere til en salgsdemonstration.

Således har jeg forstået reglerne på området. Er det en korrekt tolkning?

Kilde: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/mlm

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt sjovt at ud fra de to ovenstående punkter så antager du at Network Marketing kun er bygget op på salg til venner og familie. 

Det var det måske også for år tilbage men sådan er det ikke i det selskab jeg arbejder med. Jeg har over tusind forhandlere og kun nogle få stykker er nogen som jeg kendte i forvejen.

Kan dog finde på at lave en velkomst drink eller en cocktail m.m. til gæster, men presser ikke en forretnings præsentation ned i halsen fordi de siger det smager godt. 

Ligeledes med kunder så virker mund til mund metoden særdeles godt og har ikke brug for at jage den nærmeste omgangs kreds.

Så spiser jeg produkterne offentligt, hvilket giver mange spørgsmål og pludselig har man en kunde. Denne kunde snakker og så har man 2 o.s.v. Nogen af disse får lyst til at tjene en skilling og så har man et team. 

Dertil kommer de mange hundrede andre måder, som vi kan udbrede forretningen gennem fx. motionscentre, sport, klinikker, spisesteder o.s.v. 

Til sidst ikke at forglemme internettet gennem reklame, blog, hjemmesider m.m.

Så T.A. Nielsen vi er kommet et step længere end den verden du omtaler.

Men er du selv startet eller overvejer du det siden du stiller spørgsmålet?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nogle bekendte som arbejder med MLM, og den ene af dem er rimelig aktiv.

Hun sælger p.t. nogle helsekost bolcher, og hun deler altid ud af dem. Hun køber selv nogle poser, som hun bruger som gratis smagsprøver. Hun solgte på et tidspunkt noget sundt the, lidt som frysetørret kaffe der opløses i vand. Jeg fik også et par gratis prøver, og bestilte efterfølgende et par gange en pakke. 

Mvh Carsten

Tilmeldt 14. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Keld_J:
Lidt sjovt at ud fra de to ovenstående punkter så antager du at Network Marketing kun er bygget op på salg til venner og familie.

Det er altså en kilde. Jeg antager ingen holdning ift. hvem kunden er eller ikke er.

Keld_J:
Dertil kommer de mange hundrede andre måder, som vi kan udbrede forretningen gennem fx. motionscentre, sport, klinikker, spisesteder o.s.v. 

Hvordan mener du, at man kan udbrede forretningen igennem de steder, som du nævner?

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:

Jeg har nogle bekendte som arbejder med MLM, og den ene af dem er rimelig aktiv.

Hun sælger p.t. nogle helsekost bolcher, og hun deler altid ud af dem. Hun køber selv nogle poser, som hun bruger som gratis smagsprøver. Hun solgte på et tidspunkt noget sundt the, lidt som frysetørret kaffe der opløses i vand. Jeg fik også et par gratis prøver, og bestilte efterfølgende et par gange en pakke. 

Mvh Carsten

Du lyder rimlig positiv over for din oplevelse. Gratis smagsprøver er jo heller ingen skade til.  

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

T.A.Nielsen:

Keld_J:
Lidt sjovt at ud fra de to ovenstående punkter så antager du at Network Marketing kun er bygget op på salg til venner og familie.

Det er altså en kilde. Jeg antager ingen holdning ift. hvem kunden er eller ikke er.

Keld_J:
Dertil kommer de mange hundrede andre måder, som vi kan udbrede forretningen gennem fx. motionscentre, sport, klinikker, spisesteder o.s.v. 

Hvordan mener du, at man kan udbrede forretningen igennem de steder, som du nævner?

Ok fint nok måske misforstod jeg lidt din indgangsvinkel gennem dit spørgsmål i overskriften.

Man kan udbrede forretningen fx ved at oprette en massør som forhandler og på den måde skabe mere omsætning i ens forretning. Mange forretnings drivende har ikke dagen fuldt booket og kikker tit efter andre steder muligheder for at øge omsætningen. Samtid kan de i visse tilfælde hjælpe deres kunder, positivt. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 03:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Keld_J:
Du lyder rimlig positiv over for din oplevelse. Gratis smagsprøver er jo heller ingen skade til.

Jeg har skam intet imod NM/MLM, og handler hos venner og bekendte når jeg synes de har et godt produkt. Sommetider synes jeg måske at prisen er i overkanten, men det er okay hvis jeg får en god service.

Jeg har dog mødt folk som ville gøre mig til millionær på rekordtid (uden at de selv var det), men dem kan man jo sige nej tak til. 

Mvh Carsten

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Jeg har dog mødt folk som ville gøre mig til millionær på rekordtid (uden at de selv var det), men dem kan man jo sige nej tak til. 

Helt enig der er ikke nogen let vej til milionen. Ingen kan love noget på forhånd, især fordi det kræver meget arbejde, seriøsitet og vedholdenhed. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

T.A.Nielsen:

Hvordan sælger man sine produkter?

Hvordan sælger man sit produkt til forbrugerne i Multi Level Marketing-branchen? Det virker som om, at ens muligheder er ikkeeksisterende. Læser man nedenstående, er det kun mulig at rette kontakt til kunder via reklame eller via offentligt tilgængelige steder.

”3.2.1. Forbud mod dør- og telefonsalg

Man må ikke som Multi Level Marketing-forhandler rette henvendelse med henblik på salg af varer eller tjenesteydelser til forbrugerne på deres bopæl eller arbejdsplads, medmindre de pågældende forbrugere forinden har anmodet forhandleren om det. 

....

Forbrugerombudsmandens tekst om MLM er tudsegammel, og er kun rettet med ganske få ændringer de seneste 10 år. 

Den måde forbrugerombudsmanden (og mange andre) anskuer MLM på er hverken tidssvarende eller fyldestgørende. 

Forbrugerombudsmandens tekst tager primært udgangspunkt i, at MLM stadig foregår som dør-til-dør salg og via homeparties. 

Dette er selvfølgelig stadig aktuelt i enkelte situationer og for enkelte firmaer, men det er langt fra den måde MLM drives på i dag. 

Du spørger hvordan man sælger sine produkter... - det gør man ikke! (som udgangspunkt)

Eller rettere sagt: de mest succesfulde MLM'ere sælger ingenting - de ANBEFALER, markedsfører og uddanner!

Det skal forståes således:

Du møder en person som har dårlig hud, er træt hele tiden, skal tabe sig - eller hvad der nu passer til de produkter du repræsenterer. 

Du nævner over for personen, at du kender til nogle produkter som kan hjælpe i den pågældende situation. Er personen interesseret, informerer du derefter om, at man skal være registreret som kunde eller som forhandler for at kunne købe produkterne. Du kan enten hjælpe dem med at registrere sig som kunde, eller du kan skaffe produkterne til dem. 

Alt afhængig af situationen kan du så informere om, at du får provision hvis det er dig, der køber produkterne - og den provision kunne jo lige så godt tilfalde personen som skal til at købe produkterne - og dermed er du nu tæt på en præsentation af forretningsmodellen, for personen vil med stor sandsynlighed spørge, hvordan og hvorfor du får provision. Med andre ord - du sælger ikke produkterne - du anbefaler et firma eller et produkt. Vælger personen at købe via dig, er det selvfølgelig et salg, men de har så selv bedt om, at du sælger dem produktet, og forbrugerombudsmandens retningslinje er dermed irrelevant. 

Et andet scenarie kan være, at du taler med en person, som er træt af sit 8 - 16 job. Her kan du nævne, at du kan hjælpe vedkommende med at starte sit eget - og inden for få år - kan personen med stor sandsyndlighed enten trappe ned på sit 8 - 16 job, eller helt leve af sin MLM forretning. 

Her er der heller ikke tale om salg. 

Det er selvfølgelig også muligt at drive sin MLM-forretning som almindelig forhandling af produkter, men det er den sværeste og mest langsommelige måde at drive en MLM-forretning på, netop fordi det næsten er umuligt ikke at overtræde markedsføringsloven. 

Men der er selvfølgelig stadig salg via nettet, messer og homeparties som er lovlige måder at afsætte sine produkter på. 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:

Eller rettere sagt: de mest succesfulde MLM'ere sælger ingenting - de ANBEFALER, markedsfører og uddanner!

Så lenge det er en mekanisme som belønner deg for å anbefale eller markedsføre produktet til en kunde som velger å kjøpe det, er det snakk om et salg, både i juridisk forstand og etter helt alminnelig forretningslogikk.

Allan I:

Et andet scenarie kan være, at du taler med en person, som er træt af sit 8 - 16 job. Her kan du nævne, at du kan hjælpe vedkommende med at starte sit eget - og inden for få år - kan personen med stor sandsyndlighed enten trappe ned på sit 8 - 16 job, eller helt leve af sin MLM forretning.

Hvis du mener at mindre enn 1 % er stor sannsynlighet, så har du helt rett. Men sannsynligheten til å ikke tjene en eneste krone er altså mange ganger høyere.

 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)