Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Komme videre efter konkurs

Side 2 ud af 8 (80 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
eneste fornemmelse her er jo, at det aldrig er godt at rode familie ind i en besværlig økonomi som udgangspunkt. De skal efter min mening kun gå ind i noget, hvis de kan leve med, at DU/I ikke kan betale eller overtage ejendommen senere - specielt da din konkurssag ikke er færdigbehandlet og din økonomi måske ikke helt kendt


Det er faktisk dem selv der tilbød det, og ikke os der efterspurgte det, de er mere opsat på vi kommer væk her fra leje ejendommen, end jeg var for 1 år siden, de første gang pressede lidt på.

Cookie - John Hannover:
Dertil kommer jo, at hvis de 700.000 din sambo kunne låne ikke rækker til at købe huset, så vil dine forældres 700.000 jo heller ikke række? Der skal med andre ord en kombination af lån til sambo eller forældre selv OG brug af deres kontanter til?

Lån af de 700.000,- de har stående har jeg afslået, så kommer ikke på tale, derfor ville de også selv købe ejendommen, dvs. realkreditlån på max. også har de selv resten stående på kontoén.

Cookie - John Hannover:
Dine forældre kunne - hvis du er enebarn - gi dig de 700.000 kr som anfordringslån (et der kan kræves tilbage omgående) uden rente eller med en rente svarende til den de får i banken. Det er fuldt lovligt men du er jo ikke lige så sikker formentlig som banken i forhold til de 700.000 kr

Er ikke enebarn, har 2 brødre, men alligevel kunne jeg jo "låne" af dem, hvilket jeg dog ikke pt. er interesseret i.

De havde en masse penge i Spar trelleborg den gang den gik ned,  så så meget tillid har de heller ikke til banker mere...;)

Cookie - John Hannover:
fat i en revisor, for afdrag f.eks. vil ikke være en del af udgiften de kan modregne i indtægten - afdrag er opsparing og ikke udgift, så der kan blive tale om, at dine forældre formentlig vil blive beskattede af den leje du betaler dem.

Nej, afdraget vil de selvfølgelig ikke kunne trække fra, men renterne, forsikring, renovation, ejendomsskat osv.. er muligt, og de første 4-5 år, er det ikke meget afdrag der vil være på lånet.

Cookie - John Hannover:
næh - enten overtager dine forældre huset og du kan kun købe det tilbage på markedsvilkår og der opstår igen en mulig skat den ene eller anden vej. Der skal også ske skifte af skøde osv - men om man kan undgå tilstandsrapport - hvis der er en sådan inden for kort tid ved jeg ikke, jeg frygter det er hele møllen igen, så alternativet er det med at de låner dig 700.000 kr - Heidi hed hun vist - låner andre 700.000 og I køber huset og krydser fingre for, at I kan lægge et budget der tillader jer alle udgifter inkl de nye lån med afdrag (eller afdragsfrie en periode) og renter og alt, også når dit konkursbo er gjort op, og jeg synes det er noget risikabelt at bede forældre gå ind i.

Sikker på det, for ved da at man kan købe ejendom af familie til under markedsprisen,  og skat kan der vel ikke være tale op på det tidspunkt, hvis de flyttede deres adresse ud i ejendommen i den periode man nu skal.
Tilstandsrapport er forældet efter 6 måneder, så hvis disse rapporter kræves ved overdragelse af ejendommen, så bliver det bare en ekstra udgift vi skulle betale.

At der er en risiko har de selvfølgelig også diskutere indbyrdes, nok ikke så meget med om vi kunne betale dem den fulde leje osv.. men hvordan det så ud hvis vi gik fra hinanden osv... , så de ved godt det ikke er helt uden risiko, de ved dog også den er meget lille, specielt når man tænker på hvad vi har været igennem her de sidste 2 år, men de ved også den nok ville være større hvis vi var tvunget til at bliver her i 3-4 år mere, da ingen af os trives her i leje boligen.

Banken oplyste os dog at man kunne overdrage boliglånet, syntes bare det er muligt, hvis ikke det også er muligt at overdrage boligen så...?

Revisor skal helt klart indover også, netop for at udforme et "budget" som kan give en lejeindtægt, hvor de ikke selv skal betale noget, ligesom jeg har tænkt mig at vende den med ejendoms mægler, og en der har lidt styr på Jura dele også.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Koludabyg:

Cookie - John Hannover:
næh - enten overtager dine forældre huset og du kan kun købe det tilbage på markedsvilkår og der opstår igen en mulig skat den ene eller anden vej.

Sikker på det, for ved da at man kan købe ejendom af familie til under markedsprisen,  og skat kan der vel ikke være tale op på det tidspunkt, hvis de flyttede deres adresse ud i ejendommen i den periode man nu skal.
Tilstandsrapport er forældet efter 6 måneder, så hvis disse rapporter kræves ved overdragelse af ejendommen, så bliver det bare en ekstra udgift vi skulle betale.

korrekt - skat accepterer seneste vurdering minus 15% og med tvivl om vurderingen kan man jo sige det ikke er markedspris  men tanken var at -  nå ja - 15% fra eller til til vurderingen accepteres - så den er god nok. Jeg tror ikke det ændrer på skøde, tilstandsrapport osv -

Hvis de selv flytter ind i ejendommen er skatten anderledes men man skal være meget opmærksom på at det ikke kans ses som proforma men er en helt og koonkret indflytning - igen fordi det ikke er en god ide, at ens forældre skal ud i noget rod fordi man selv er i en konkurs, så gør kun ting efter bogen hvis du tager hjælpen fra forældrene (jeg ville også gi den til mine unger selv om jeg principielt er imod)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Christensen:
En kort bemærkning: Pas på med at blande dine forældre ind i din økonomi før din gældssanering m.m. er på plads. Hvis kurator kan "lugte" penge et eller andet sted - eksempelvis i form af en "billig forkøbsret" til et hus så kan du risikere, at kurator ligger sin klamme hånd på værdien af denne forkøbsret!

Kan vi ikke vente på desværre, specielt fordi i ikke aner hvornår denne sker.
Så må forkøbsret bare undværes, hvis dette er et problem, må en advokat kunne svare på inden denne skrives.

Kurator skulle måske hellere kigge på det højere rådighedsbeløb der vil være, i forhold til hvis vi bliver boede her på adressen, hvor vi har boet siden huset gik på tvang, i forbindelse med konkursen.


Michael Christensen:
Køber din kæreste ejendommen - eventuelt sammen med dine forældre - så lad vær med indgå i nogen form for økonomiske aftaler.

Det gør hun ikke, den vil blive mine forældre, og hun vil så leje den af dem.

Michael Christensen:
Lad det være en sag mellem din kæreste og dine forældre. Ved et eventuel "Samkøb" kan de lave en "Samejeoverenskomst". I denne kan DE skrive hvordan dine forældre kan købes ud af huset. Din samlevers købspris (af dine forældres halvdel) skal naturligvis være til markedspris. Dog kan det fremgå af samejeoverenskomsten, at udgifter til eventuelle forbedringer skal modregnes i denne pris.

Samkøb har jeg ikke hørt om før, det er da lidt interessant at det ikke er kommet på banen før, men som du selv skriver skal denne være til markedsprisen, så kan det jo være ligegyldigt, for jeg bor ikke i et hus i 3-4 år, uden at have lavet væsentligt forbedringer på huset, uanset om det er leje eller eje, hvilket udlejer også kan få glæde af når vi fraflytter dette hus, han kunne slet ikke genkende det, da han var forbi for ½ år siden, hvilket han selvfølgelig ikke var utilfreds med, og sikkert har gavn af i form at højere husleje når vi er fraflyttede huset igen.

Nu skriver du også  markedspris, jeg troede faktisk man selv kunne bestemme prisen på noget man ejer når man vil sælge, men kan forstå det ikke er korrekt når vi snakker ejendomme, mente også der var nogle specielle regler for familie køb af ejendomme, men kan heller ikke anvendes her eller ?

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
korrekt - skat accepterer seneste vurdering minus 15% og med tvivl om vurderingen kan man jo sige det ikke er markedspris  men tanken var at -  nå ja - 15% fra eller til til vurderingen accepteres - så den er god nok. Jeg tror ikke det ændrer på skøde, tilstandsrapport osv -

Offentlig vudering er 1.550.000,- så ville være 1.3175.000,- hvilket jo er nogenlunde passende, men den kan jo heldigvis også falde.

Af hensyn til beskatning, vil det jo kun være hvis der er "overskud" ved salg af ejendommen, og skulle der være overskud til dem, så hellere dem end mere i lommen på nuværende udlejer jo...:)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT er ikke bundet af vurderingsprisen minus 15%, hvis vurderingsprisen afviger meget for markedsværdien.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville jo så være endnu bedre, da den her er vurderet >200.000,- over salgsprisen.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Rene Koluda !

Nu kender jeg lidt din historie, og vi har også haft samtaler omkring diverse problemstillinger, tidligere i forløbet, også juridiske problemstillinger.

Derfor lavede jeg også denne http://www.amino.dk/forums/t/117434.aspx

Da jeg have kendskab til at du have diverse problemer.

Da det så gik endelig galt for dig lavede jeg denne http://www.amino.dk/forums/t/150426.aspx, i håbet om at nogle rare aminoer, herunder dit evt. netværk kunne være dig behjælpelig.

Tråden fik desværre en helt uheldig drejning, og jeg selv blev beskyldt for det værste som trådstarter, og tillagt motiver jeg aldrig har haft i nærværende - tværtimod.

Du beder om i din tråd bl.a. om juridisk hjælp. Det tror jeg med mit kendskab til dig ville være en mægtig god ide, netop for dig.

Jeg forstår godt dine betragtninger omkring fast ejendom og leje. Og en stigning i det månedlige rådighedsbeløb på ca. 2.000 kr.

Mit ”råd” til dig glem alt om fast ejendom og involvering af forældre m.m. Også i forskellige sameje modeller m.m.

Få klarlagt dine problemstillinger omkring gældsanering, find et lejemål I er glade for, også selv om det er dyrere end fast ejendom m.m.

Har du ikke netop de senere år set at fast ejendom, langt fra altid er lykken ?, i hvert fald ikke når der skal sælges. Det er nu engang lettere at opsige et lejemål end at sælge fast ejendom.

Husk også at sende de rigtige signaler når der skal indledes gældssaneringer, og dine gamle kreditorer.

Hvordan ville du have det at en af dine egne debitorer efter en konkurs ”straks” var videre med et liv med fast ejendom ?

Kuratorer er ofte banditter i habitter. Men de er dog også forpligtet i forhold til lovgivning med hensyn til erstatning, også i forhold til deres forsikringer.

Mange advokater falder alligevel ofte ”igennem”, hvad bl.a. denne kan bevidne http://advokat.etikportalen.dk/afg_relser

Men husk hvis man skal føre en erstatning sag mod f.eks. en advokat/kurator, skal man kunne bevise sine tab, og kan du det ???

Så lad være med at kæmpe imod ”vejrmøller”. Find for dig selv og din familie en foreløbig ”lykkelig” fremtid som midlertidige lejere.

En ting vil jeg hermed gerne  bevidne, det var ikke dovenskab der slog benene væk under dig.

Men have du gået lige så meget op i jura, som du gik op i SEO, havde Koludas verden måske set anderledes ud i dag ???

Men i hvert fald her fra lykke til jer alle trods nogle meget vanskelige år.

Bedste hilsener

Ib Abildgaard

Råd & Mal

P.S. Der kommer stadig besøgende ind på min hjemmeside fra dine bidrag omkring dårlige betalere. Så håber jeg at kunne sortere lidt i disse ??

 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Nu kender jeg lidt din historie, og vi har også haft samtaler omkring diverse problemstillinger, tidligere i forløbet, også juridiske problemstillinger.

Jep, og dig kan man altid regne med, utroligt når man tænker på hvor "lidt" vi egentlig kendte hinanden, så var du en man altid kunne regne med, sætter jeg stor pris på.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Tråden fik desværre en helt uheldig drejning, og jeg selv blev beskyldt for det værste som trådstarter, og tillagt motiver jeg aldrig har haft i nærværende - tværtimod.

Ja, har faktisk ikke set denne tråd før nu, og kan godt se den er misforstået.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Mit ”råd” til dig glem alt om fast ejendom og involvering af forældre m.m. Også i forskellige sameje modeller m.m.

Eje i enhver model er hermed udelukket, vi koncentrere os i stedet for om leje.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Få klarlagt dine problemstillinger omkring gældsanering, find et lejemål I er glade for, også selv om det er dyrere end fast ejendom m.m.

Det er det allerede i dag ja, og leje andet sted vil vel ikke være et problem med søgning om gældssanering, hvis ellers leje udgifter er som forventet for en familie på 4...?

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Har du ikke netop de senere år set at fast ejendom, langt fra altid er lykken ?, i hvert fald ikke når der skal sælges. Det er nu engang lettere at opsige et lejemål end at sælge fast ejendom.

Ja, selvfølgelig er det ikke lykken når det skal sælges, nu forventer jeg heller ikke vi sælger en bolig igen i mange år frem.

Ja, det er nemmere at opsige et leje mål, problemet her er dog den 3 måneders opsigelse udlejer har, da han evt. vil bruge området til ny butik jo, syntes vi på gældende tidspunkt ikke var et problem, der var jo mange andre ting der fyldte i hovedet, men her senere er det ikke så fedt at vide at man til hver en tid, kan få 3 måneders opsigelse, slet ikke når man 2 børn der går i skole her i byen jo, og så mange lejemål er der heller ikke i dette lille lokal område.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Husk også at sende de rigtige signaler når der skal indledes gældssaneringer, og dine gamle kreditorer.

Mener jeg også jeg har indtil nu, og at vi skulle flytte ud i anden ejendom mener jeg ikke selv skulle skabe problemer.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Hvordan ville du have det at en af dine egne debitorer efter en konkurs ”straks” var videre med et liv med fast ejendom ?

Har jeg jo oplevet flere gange, dvs. at de lukker ned og starter op igen lige efter, ellers havde APS og alt af værdi ejede konen osv.. så deres liv fortsætte fuldstændigt som det var, uden at miste alt som var tilfældet her, så stod man bare der med en værdiløs fordring.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Men husk hvis man skal føre en erstatning sag mod f.eks. en advokat/kurator, skal man kunne bevise sine tab, og kan du det ???

Ja, på en hel del kan jeg da, både af hensyn til vurderingen af firmaets aktiver og tabet på ejendommene, i forhold til ren handel som blev drøftet ugerne efter konkursen, efter samtale med dig og anden familie medlem som pt. læser til jura, har vi dog droppet at klage over kurator, for bare hurtigt at komme videre med konkursen.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Så lad være med at kæmpe imod ”vejrmøller”. Find for dig selv og din familie en foreløbig ”lykkelig” fremtid som midlertidige lejere.

Midlertidig er nemlig det rette ord, men om det er leje hos fremmede, ellers hos familie er der vel ingen forskel på, så længe økonomien er den samme.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
En ting vil jeg hermed gerne  bevidne, det var ikke dovenskab der slog benene væk under dig.

Nej, de fleste vil nok ikke kalde mig doven, i hvert fald ikke når man snakker om arbejde, det er mere huslige tjanser, der er jeg måske lidt mere skyldig i dovenskab.... det vil Heidi med garanti sige.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Men have du gået lige så meget op i jura, som du gik op i SEO, havde Koludas verden måske set anderledes ud i dag ???

Ja, det kan man jo ikke spå om, men du har nok ret i noget af det, men det havde jo ikke rigtigt ændret på tabene på personer som blev erklæret insolvente eller efterfølgende gik konkurs (firmaer).

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
P.S. Der kommer stadig besøgende ind på min hjemmeside fra dine bidrag omkring dårlige betalere. Så håber jeg at kunne sortere lidt i disse ??

Hvad mener du med sortere, jeg kan jo rette det til så de sendes til anden URL hvis du ønsker dette, så kunne du selv lave en relevant side om samme emne til disse leads.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lige en opdatering til alle om hvordan det er forløbet her, og tak til hjælper fra jer alle indtil nu, syntes jeg skyldte jer en lille opdatering om hvordan det er gået siden.

Køb af ejendom i hendes navn blev udelukket, og sameje ligeledes.

Ejendom kan godt sælges / overdrages til familien uden at skulle det hele igennem med rapporter osv igen...

Så lige pt. afventer vi underskrift fra sælger på en købsaftale med prisnedslag på 50.000,- i forhold til udbudt pris, der var et par forhold der kom frem ved ny tilstandsrapport i går eftermiddags, som ikke var forventet i forhold til tidligere rapporter, derfor forlangte vi et mindre prisnedslag, som jeg da forventer sælger går med til.

Så hvis det hele flasker sig som forventet, så overtager mine forældre ejendommen her pr. 1-11, hvor vi så fremover skal bo til leje præcis som er tilfældet her i dag endda til samme pris som nuværende lejebolig, bare andre ejere så at sige, med væsentligt bedre hus, og ikke mindst dobbelt så meget plads og muligheder.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Også skrev sælger også købsaftalen under, så nu venter vi spændt på det sidste bliver ordnet, og kan få nøglerne udleveret...:)

Side 2 ud af 8 (80 indlæg)