Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Komme videre efter konkurs

Side 1 ud af 8 (80 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Ja, nemt er det sku ikke, må jeg nok erkende.

For at nedbringe vores omkostning på boligposten, ville vi købe en hus frem for at leje et, burde være lige til for en bank at se fornuften i, flere  penge mellem hænderne, men nej i hvert fald ikke Nordea.

Hun gik i banken for at få en lånebevis, hun blev dog hurtigt afvist allerede et par timer efter indlevering af lønsedler, skatte oplysning, budgetter osv.. de havde efterspurgt i den forbindelse.

Hun kunne ikke låne noget som helst fordi jeg er registeret på samme adresse som hende, og jo er under personlig konkurs, hun blev simpelthen af Nordea Bank vurderet IKKE kreditværdi af den grund.

Kan det virkelig være rigtigt at jeg "offiecelt" skal fraflytte hende og børnene, så hun kan få sin kreditværdighed igen, eller er der faktisk banker der kigger på personen der skal låne penge, og ikke på hvilken personer der bor på samme adresse som hende, som ellers også Xperian / RKI.dk skriver på deres hjemmeside.

RKI / Xperian:

Når der søges i RKI registret, sammenholder systemet både navn og adresse, og det er altså kun den søgte person, der fremstår som dårlig betaler. Hvis en anden person bliver registreret som dårlig betaler på din adresse, får det derfor ingen betydning for din kreditværdighed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Koludabyg:
Hun gik i banken for at få en lånebevis, hun blev dog hurtigt afvist allerede et par timer efter indlevering af lønsedler, skatte oplysning, budgetter osv.. de havde efterspurgt i den forbindelse.
n hvem er hun - bor i bare sammen eller er i gift eller samlevere osv

Hvis I er det så der er en stor fællesøkonomi vil bankerne generelt blive svære hvis den ene står i RKI. Der kan da godt være banker der kun ser på hende (hvis hun ud over at være børnenes mor er din kone eller officiel samlevende) - det vil nok afhænge en del af hvor godt I kan vise, at jeres økonomi kan holdes helt især og at hun alene kan klare husets lån og ha et rådighedsbeløb efter en skabelon tilbage

en tommelfinger regel for en familie på 4 personer er, at efter alle udgifter er betalt + lån osv - skal der være ca 13.500 kr til overs. I en sådan beregning vil bankerne oftest regne ud fra et fast 30 års lån med afdrag. De vil ikke regne med flex lån og afdragsfrihed der skal være plads til de 13.500 om måneden efter alle udgifter inkl. normalt afdraget fast lån

En anden tommelfinger regel siger at man generelt kan låne 2-3 gange den årlige bruttoindkomst til et hus. Hvis din kone tjener 400.000 kr f.eks. så kan hun normalt låne mellem 800.000 og 1.200.000 kr til et hus - da du næppe som RKI regnes med kan man frygte.

Hvis ikke det beløb hun kan låne for - både ud fra at skulle ha 13.500 tilbage efter ALLE faste omkostninger OG ud fra ca 2 - 3 x hendes bruttoindtægt = det hun kan låne - ja så hjælper det ikke noget at tænke på det var bedre hvis hun var alene, for det ville jo så ikke kunne lade sig gøre i alle fald

Der sker jo ikke noget ved at hun beviser at hun kan klare tingene alene og så tager turen i en række banker og ser om svaret ikke desværre alligevel er det samme, så har hun jo prøvet i det mindste

Held og lykke med det i alle fald

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
hvem er hun - bor i bare sammen eller er i gift eller samlevere osv


Det er kæresten, og ja vi lever sammen, har vi gjort i i 14 år nu.

Cookie - John Hannover:
en tommelfinger regel for en familie på 4 personer er, at efter alle udgifter er betalt + lån osv - skal der være ca 13.500 kr til overs

Og her er der så ingen problemer med husstandens indkomst, men kigger de kun på hendes, så ville hun jo hvor hun bor i dag ikke have penge nok til at betale de faste udgifter.

Cookie - John Hannover:
En anden tommelfinger regel siger at man generelt kan låne 2-3 gange den årlige bruttoindkomst til et hus. Hvis din kone tjener 400.000 kr f.eks. så kan hun normalt låne mellem 800.000 og 1.200.000 kr til et hus - da du næppe som RKI regnes med kan man frygte.

Så meget tjener en 32 timers ansat pædagog ikke, men det gør jeg men hjælper nok ikke det store.

Cookie - John Hannover:
Der sker jo ikke noget ved at hun beviser at hun kan klare tingene alene og så tager turen i en række banker og ser om svaret ikke desværre alligevel er det samme, så har hun jo prøvet i det mindste


Ser ud til vi må forsøge os i et par banker mere,  og hvis ikke det lykkedes kigge på alternativer, for leje andet kan jeg ikke leve med, har forsøgt i 2 år nu, og kan mærke det nager mig mere og mere, faktisk mere end selve konkursen, har aldrig før boet til leje i mit liv, købte eget hus allerede som sidste års lærling, og undertegnet har ikke tænkt sig at leve de næsten min. 5 år mere som lejer, så skal jeg nok finde en alternativ måde at få hus på inden.

Håbede bare nogen måske havde anden erfaring i sådan situation, end vi havde gjort os indtil nu, får for mig virker det ikke logisk at vi skal betale så meget for at bo til leje i ældre hus i dårlig stand, end vi kunne sidde i i eget hus, men hvis banken generelt bare følger en princip sag, frem for sund fornuft, så  er det godt nok op af bakke kan jeg godt se....:(

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Koludabyg:
Så meget tjener en 32 timers ansat pædagog ikke, men det gør jeg men hjælper nok ikke det store
nej for som personlig konkurs vil din indtægt næppe kunne gå til at købe hus for, og en 32 timers pædagog ligger vel sågar lidt under de 300.000 om året = ville selv helt uden dig kun kunne låne til et hus til ca 600-900.000 kr max og det får man ikke meget hus for - og tilsvarende vil din bedre indtægt vel under den personlige konkurs være ret begrænset i forhold til hvad du kan betale med til faste udgifter - men ud fra hustru og børn vil der jo blive et rådighedsbeløb tilbage - dog stadigt  - efter et normalt lån med afdrag (de regner altid ud fra det for at man skal kunne klare et sådan hvis renten stiger - og kan man det må man godt flexlåne) og alle faste omkostninger skal der være de 13-14.000 kr tilbage - det vil ikke hænge sammen, og banken ser det vel så ikke bare som princip, men som at det ikke kan hænge sammen bare

Selve den personlige konkurs kører vel på så hurtigt den kan så du kan kende det beløb du har til overs efter kreditorerne får noget af deres tilgodehavende hver måned. Det må være væsentligt. 

Derudover har du jo givet overvejet GÆLDSSANERING som i linket, men om du kan få det afhænger jo af en masse ting - og KONKURS SOM HER har du sikket fuldt overblik over - men bare sådan lidt generelt hvis andre har behovet

HVIS der ikke er til andet end leje, så må du nok tage det som det er - leve med det til du kommer ud af RKI og så glæde dig over kone og 2 børn og over at du trods alt selv har en indtægt der er OK stadigt. Det andet er jo næsten bare at straffe sig selv - sådan at ærgre sig over noget der måske ikke kan være så meget andet. Hold sammen bare, så kommer du lys ud på den anden side før eller siden

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
nej for som personlig konkurs vil din indtægt næppe kunne gå til at købe hus for

Nej, men så heller ikke leje, for her er det  jo faktisk dyrere end at bo i eget hus, men det er jo heller ikke mig der skal købe hus, men hende uanset hvordan banken ser det, ligesom det er hende der står på lejekontrakten i det hus vi bor i i dag, hvor månedlige omkostninger faktisk er tæt på hende månedlige løn, men ville være ca. 2000,- billigere i andet hus i omkring 1.3 mil. klassen som vi har sammenlignet med.

Cookie - John Hannover:
banken ser det vel så ikke bare som princip, men som at det ikke kan hænge sammen bare

Jo, i dette tilfælde gjorde de, de ville slet ikke kigge på det, og give hende et lånebevis på feks. 200.000,- de afviste det bare blank, pga. min forestående konkurs, og deraf RKI registering på adressen, det var ordret det banken gav begrundelse for afslag, samlevende med RKI og derfor afvist.

Cookie - John Hannover:
Selve den personlige konkurs kører vel på så hurtigt den kan så du kan kende det beløb du har til overs efter kreditorerne får noget af deres tilgodehavende hver måned. Det må være væsentligt.

Nej, kan man ikke påstå, det er DESVÆRRE LETT advokaterne der kører konkursen, de lovede en masse som de overhovedet ikke har holdt, så her 20 måneder efter er det stadig langt fra slut, jeg har ikke hørt fra dem i 17 måneder efterhånden, udover de har sendt mig nogle gældssanerings papir for 2 måneder siden, som de for godt 2 år siden sagde de lige ville gennemgå mulighederne for med en, nogen som helst information konkursen forløb eller gældssanering efterfølgende har været totalt fraværende.

Heidi fik 2 måneder efter konkursen et brev hvor hun blev oplyst at vores hus gik på tvang, og hun derfor skulle fraflytte huset, det var imens vi gik og ventede på svar om ren handel af huset kunne klares med restgæld til kreditforening så vi kunne blive boende, hvilket så blev afvist af en kreditor af en eller anden grund, så fik oplyst af Heidi at køb ikke blev til noget, og huset gik på tvang, ikke et ord fra kurator.

Huset blev så solgt 130.000,- billigere på tvang end vi ville have givet for det.

Ejendommen i Slagelse blev solgt på auktion til 300.000,- til samme køber som ville give 750.000,- ved ren handel med kurator inden auktionen, endda en aftale de havde over længere tid, blev dog også afslået af en kreditor.

Køberen / min på ejendommen boende farbror selv sammen med sine brødre, solgt mig ejendommen 3 år før til 1.375 million, og vidste godt jeg havde smidt ca. 500.000,- mere i ejendommen, han blev selvfølgelig glad for at kunne købe ejendommen til ca. 1.6 mill. under det den stod mig i, men havde også med glæde smidt de 450.000,- mere de ellers havde budt kurator for det.

Firmaets aktiver blev solgt uden min viden, til en af kurators bekendte, selvom jeg gentage gange spurgte om en pris på det hele, blev det hele solgt for mig en endnu ukendt pris, som hverken kurator, eller købere ville oplyse mig, køber påstod han havde tavsheds pligt og skrevet under på dette, har dog fået af vide gennem en kreditor at det var 188.000,- for hele hele, godt 500.000,- mindre end jeg vurdere det til ved opsplittet videresalg, og ca. 300.000,- mindre end jeg ville have givet kurator for det hele, men fik aldrig en chance desværre, for så havde det set helt anderledes ud i dag, både for os og ikke mindst kreditorerne.

Her c. 1 ½ efter har jeg intet hørt fra dem, og nu har de så forgæves forsøgt at sælge byggegrunden også, så er nu også på tvang her 20 måneder efter, hvilket har givet endnu en RKI registrering pga. tvangssalg, faktisk eneste grund til jeg ved grunden ikke er solgt, er det Xperian brev som kom i sidste uge, omkring tvang på grunden, og endnu en registrering heraf, som så kører 5 år frem her 2 år efter den først efter konkurserklæringen.

Så syntes godt nok det er lange udsigter til det lys du snakker om, og med de tab de har solgt aktiver, og ejendommen med, kommer underskuddet til at lægge omkring 2.5 - 3 mill. vil jeg anslå.

Fra Ålsgårde
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej koludabyg. Jeg vil gerne lære noget af dig og din konkurs. Jeg kan ikke finde ud af og skrive direkte til dig, og ved ikke on du får mail på din gamle hjemmeside email. Vil du skrive til jbn@johnnybnielsen.dk mvh Johnny B Nielsen
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, får stadig email på den email adresse, Heidi har købt rettighederne til hjemmesiderne, og mit forum, så har jeg heldigvis stadigvæk.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
da du næppe som RKI regnes med kan man frygte

Og det er så også tilfældet, hverken Syd bank eller Spar Nord var så firkantet omkring min bopæl i forhold til hendes kreditværdighed.

Har dog nu fundet anden løsning, som jeg måske skal vende i en tråd for sig selv, men måske kender du nogle af svarene, og har været meget behjælpelig i denne tråd...:)

Huset var vi ikke meget for at slippe, men ud fra bankens vurdering kunne hun max. låne omkring 700.000,-, så selv at købe huset var ikke muligt, anden løsning er dog at jeg har nogle forældre som er gældfrie og har ca. 700.000,- stående i banken som du ikke rigtigt har nogen videre glæde af, indlånsrenten her i landet er jo så lav at det ikke kan betale sig at have penge i banken.

De vil gerne købe huset også leje os det ud til omkostningerne, dvs. afdraglån, ejendomsskat, forsikring og renovation, dvs. de faste udgifter, så lejen ikke er højere end de faktisk udgifter på ejendommen.

Men da vi jo gerne vil købe huset af dem når jeg er kommet ud af RKI, vil vi gerne have tilføjet en forkøbsret eller lign. i den lejeaftale, så vi kan overtage huset senere til restbeløbet, har fået af vide at man kan lave en lån overdragelse, men hvordan gør man lige med ejendommen, den skal jo også "overdrages" til os, og ikke et alm. salg, hvilket ville betyde en masse udgifter til papirer, tilstandsrapport, sundhedsrapport, eltjek osv.. disse udgifter har vi selvfølgelig ikke lyst til at betale til den tid, men det kan vel også fikses på en måde.. ?

Umiddelbart vil vi jo komme til at sidde billigere end i dag, samt nedbringe transport udgifter da det er tættere på Heidi´s arbejde og med skole lige på den anden side, så kommer jo kun kreditorer til gode fremover, så tror ikke det skulle kunne skabe problemer ved gældssanering, men ser i et problem i at leje af familie på den måde...?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Koludabyg:
anden løsning er dog at jeg har nogle forældre som er gældfrie og har ca. 700.000,- stående i banken som du ikke rigtigt har nogen videre glæde af, indlånsrenten her i landet er jo så lav at det ikke kan betale sig at have penge i banken

eneste fornemmelse her er jo, at det aldrig er godt at rode familie ind i en besværlig økonomi som udgangspunkt. De skal efter min mening kun gå ind i noget, hvis de kan leve med, at DU/I ikke kan betale eller overtage ejendommen senere - specielt da din konkurssag ikke er færdigbehandlet og din økonomi måske ikke helt kendt

Dertil kommer jo, at hvis de 700.000 din sambo kunne låne ikke rækker til at købe huset, så vil dine forældres 700.000 jo heller ikke række? Der skal med andre ord en kombination af lån til sambo eller forældre selv OG brug af deres kontanter til?

Dine forældre kunne - hvis du er enebarn - gi dig de 700.000 kr som anfordringslån (et der kan kræves tilbage omgående) uden rente eller med en rente svarende til den de får i banken. Det er fuldt lovligt men du er jo ikke lige så sikker formentlig som banken i forhold til de 700.000 kr

Koludabyg:
De vil gerne købe huset også leje os det ud til omkostningerne, dvs. afdrag på lån, ejendomsskat, forsikring og renovation, dvs. de faste udgifter, så lejen ikke er højere end de faktisk udgifter på ejendommen.

fat i en revisor, for afdrag f.eks. vil ikke være en del af udgiften de kan modregne i indtægten - afdrag er opsparing og ikke udgift, så der kan blive tale om, at dine forældre formentlig vil blive beskattede af den leje du betaler dem.

Koludabyg:
Men da vi jo gerne vil købe huset af dem når jeg er kommet ud af RKI, vil vi gerne have tilføjet en forkøbsret eller lign. i den lejeaftale, så vi kan overtage huset senere til restbeløbet, har fået af vide at man kan lave en lån overdragelse, men hvordan gør man lige med ejendommen, den skal jo også "overdrages" til os, og ikke et alm. salg, hvilket ville betyde en masse udgifter til papirer, tilstandsrapport, sundhedsrapport, eltjek osv.. disse udgifter har vi selvfølgelig ikke lyst til at betale til den tid, men det kan vel også fikses på en måde.. ?

næh - enten overtager dine forældre huset og du kan kun købe det tilbage på markedsvilkår og der opstår igen en mulig skat den ene eller anden vej. Der skal også ske skifte af skøde osv - men om man kan undgå tilstandsrapport - hvis der er en sådan inden for kort tid ved jeg ikke, jeg frygter det er hele møllen igen, så alternativet er det med at de låner dig 700.000 kr - Heidi hed hun vist - låner andre 700.000 og I køber huset og krydser fingre for, at I kan lægge et budget der tillader jer alle udgifter inkl de nye lån med afdrag (eller afdragsfrie en periode) og renter og alt, også når dit konkursbo er gjort op, og jeg synes det er noget risikabelt at bede forældre gå ind i.

Jeg ville i alle fald opfordre dem til at læse tråden og tage deres helt egen uberoende af dig - revisor ind over og både rent regnemaskinemæssigt rådgive om skat og muligheder - udformning af lån (meget enkelt faktisk som anfordringslån) evt kombi af lån og arveforskud så hvis det går galt er det dine evt øvrige søskende der så arver resten fra far og mor OG at denne revisor også foretager en eller anden begrundet risikovurdering. 

En godkendt revisor vil sikkert være dyr fordi han altid har et vist ansvar, men det kan sikkert aftales, at han udtager sig uden revisor ansvar, og bare foretager en helt almindelig neutral gennemgang. Det ved de dygtige revisorer herinde sikker alt om, hvad der muligt eller ikke

der er da lidt at tænke over, men så længe i holder sammen og ser at få fart på konkursafviklingen og en evt gældssanering, så går det jo

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 84
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

En kort bemærkning: Pas på med at blande dine forældre ind i din økonomi før din gældssanering m.m. er på plads. Hvis kurator kan "lugte" penge et eller andet sted - eksempelvis i form af en "billig forkøbsret" til et hus så kan du risikere, at kurator ligger sin klamme hånd på værdien af denne forkøbsret!

Køber din kæreste ejendommen - eventuelt sammen med dine forældre - så lad vær med indgå i nogen form for økonomiske aftaler.

Lad det være en sag mellem din kæreste og dine forældre. Ved et eventuel "Samkøb" kan de lave en "Samejeoverenskomst". I denne kan DE skrive hvordan dine forældre kan købes ud af huset. Din samlevers købspris (af dine forældres halvdel) skal naturligvis være til markedspris. Dog kan det fremgå af samejeoverenskomsten, at udgifter til eventuelle forbedringer skal modregnes i denne pris.

Mvh. Michael

Side 1 ud af 8 (80 indlæg)