Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i "blikfang" bil - regler?

Side 4 ud af 10 (91 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

OK Henrik - Sorry at jeg misforstod dig👍

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Hansen:
 Selv her! Står der at det skal fratrækkes som en udgift i virksomheden  http://startvaekst.dk/ekspertsvar/52296/2002

Ja, dette link og besvarelsen er så ikke i overensstemmelse med den gældende lovgivning på områdetTongue Tied

Herudover er der flere faktuelle fejl i besvarelsen på linket, idet der ikke omtales muligheden for momsfradrag ved eks. papegøjeplader m.v..

Det kan derfor kun anbefales at anvende besvarelse på forskellige fora med en vis skepsis (gælder også Amino), idet der ikke er nogen garanti for, at besvarelserne er korrekte.

Derfor bør man konsultere eks. SKAT eller betale en skattekyndig, revisor eller lignende, og få et præcist svar på sine egne specifikke forhold.

Tonny

Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Citat: "Måske har jeg misforstået det, men jeg opfattede trådstarters spørgsmål lidt anderledes. Jeg tænkte han ville købe en meget speciel bil (f.eks. en Morris Mascot) og lave den om til en kørende reklamesøjle (fuldstændig klistret til med reklamer) og ikke bare et logo på.

Så kunne grundtanken være at den også kunne bruges til privatkørsel, fordi den er ren reklame og fungerer som markedsføring når den er på vejen og derved kunne udgifterne trækkes fra på markedsføringskontoen.

Spørgsmålet er jo sådan set kun relevant i forhold til privat kørsel, da man kan få kørselsgodtkørelse eller trække udgifterne fra alligevel ved erhvervsmæssig kørsel.

Blot sådan jeg opfattede det..

Peter"

Hej Peter,

Du har forstået det helt korrekt. :)

Jeg tænkte, at der måske kunne være en forskel, hvis man i stedet for at købe en standard bil (som man ikke rigtig lækker mærke til i trafikken), så købte en "anderledes" type bil. Mere sjælen og overklisterede den med logo, hjemmeside, konkurrence info mm. Dvs så der ikke er tvivl om den reelle reklameværdi, når køretøjet bevæger sig rundt.

Vil KM så kunne fratrækkes som markedsføring, som Peter er inde på?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kilometergodtgørelse er og bliver alene en godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel. Det vil ikke blive betragtet som erhvervskørsel - selv om bilen er en stor reklamesøjle - at besøge moster Anna. Her vil den heller ikke opfylde kravet om at kmgodtgørelse kun kan udbetales i forbindelse med indtægtsgivende virksomhed.

En anden ting er hvis man køber en bil og sælger reklamepladsen og modtager betaling for reklamepladsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
tax.dk og din blog er de eneste steder, hvor jeg kan finde udlægningen med at det skal føres separat, og jeg antager at du har noget med tax.dk at gøre, siden jeres tekster er MEGET ens Skype-Blush
Først kan jeg sagtens lette sløret for at min blog baserer sig på alt muligt - herunder også TAX givet, selv om jeg nu aldrig kopierer kun et site - men stjæler rundt omkring, og er det i princip kun baseret på EN anden kilde, så angiver jeg den - Jeg retter også løbende til - ex har jeg nu taget Tonnys link til skats juridiske redegørelse http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061753&vId=208670&search=befordringsgodtg%F8relse* og indsat i min blog under det punkt - sådan retter jeg løbende til når der kommer oplysninger som kan bruges til forbedring.

men derudover er der nu ikke meget tvivl om lovgrundlaget - personlig virksomhed uden for VSO angiver det som fradrag i personlig indkomst. 

Hvorfor - når nu resultatet jo bliver ens? Ved det ikke, måske fordi det letter mulighed for kontrol af det punkt at den fremgår direkte af selvangivelsen - måske bare fordi man ikke blander privat bil ind i en virksomhed der ikke er VSO. Da det jo ikke har betydning for resultatet, vil jeg mene det er enklest at gøre som der kræves, frem for måske at få lidt rod ud af det. 

Jeg tror rigtigt mange TROR som du og From, at man bare tager det via virksomheden, det er givet en almindelig misforståelse ud fra hvad man kan læse herinde i en del tråde.

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

@ John, Har ikke dyrket "hvorfor", men det oplagte er af kontrolårsager. Ingen indkomst - intet fradrag. Det "skjules" fint ved at tage fradraget i regnskabet.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

@ John, Har ikke dyrket "hvorfor", men det oplagte er af kontrolårsager. Ingen indkomst - intet fradrag. Det "skjules" fint ved at tage fradraget i regnskabet.

Det er nok forklaringen, da der jo ikke skal indsendes regnskab for enkeltmandsvirksomhed, og på denne måde, kan SKAT følge lidt med i om der er en meget stor kørselsandel.


Det var interessant at få afklaret, jeg tror at de fleste gør det på den "forkerte" måde så.
Men vigtigt er det nu at slå fast, at rent skattemæssigt, er man ligeså godt stillet som i alle andre tilfælde, det skal bare opgives separat. 
 

EDIT:
Nu har jeg lige læst den jurdiske vejledning der linkes til, og der står jo netop at man som selvstændig uden for VSO kan fradrage statens takster, eller faktiske udgifter. Men der står da intet om at det skal opgives separat, der står bare at det er fradragsberettiget. Og det er vel som med så mange andre udgifter i en virksomhed?

CITAT:

Disse personer kan fratrække erhvervsmæssige befordringsudgifter:

  • Selvstændigt erhvervsdrivende, der ikke anvender virksomhedsskatteordningen
  • andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere, typisk honorarmodtagere.

Se LL § 9 B, stk. 1.

Forudsætningen for fradraget er, at de har afholdt udgifterne.

Der kan ikke udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til selvstændigt erhvervsdrivende eller honorarmodtagere.
CITAT SLUT


Der er ikke noget i den tekst som jeg ser det, der skulle forhindre at det bogføres som en udgift og dermed giver fradrag 


 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

dels står der det ikke kan udbetales og så udtrykkes fradrage som har med skat at gøre.

Jeg tror ikke skat ville bruge udtrykket fradrage om en omkostning i virksomheden - den er en omkostning men ikke det man ville kalde et skattefradrag - det er via selvangivelsen - skat ville heller ikke skrive man skattemæssigt fratrækker køb af varer - vareforbrug er en omkostning ikke et fradrag

Jeg har for et par år siden også spurgt skat selv som var helt klare i svaret - fradrag via selvangivelsen og ikke en omkostning i personlig virksomhed der ikke er i VSO

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

og den juridiske redegørelse handler jo netop også om fradragsretten for selvstændige og honorarmodtagere - så det er ret klart det er fradragsret der tales om og ikke udgift i selskabet vil jeg mene - fradragsret er via selvangivelse

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

dels står der det ikke kan udbetales og så udtrykkes fradrage som har med skat at gøre.

Jeg er ret sikker på at der menes at der ikke kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse fra 3. mand. F.eks. hvis du bliver betalt for at holde et foredrag, kan rekvirenten ikke give dig skattefri kørselsgodtgørelse for køreturen. Det skal du afregne selv (fradrag/udgift), om du så fakturerer rekvirenten noget er anden sag, men det er skattepligtigt som al anden omsætning.

Men vi jo er enige så vidt at der er fuldt fradrag for det, eneste issue er så om det skal angives separat, eller det må være et fradrag via en omkostning i regnskabet.
Da der heller ikke er nogen tidsmæssig forskydning i det, tvivler jeg på at SKAT vil gå ret meget op i det, jeg prøver også at give dem et kald, men du har nok ret, for som sagt giver det egentlig meget god mening, at de kan følge lidt med i kørselsomfanget. Det er jo et af de få steder, hvor vi kan få fradrag der batter noget :-)

Side 4 ud af 10 (91 indlæg)