Jo- en selvstændig med personlig virksomhed som anvender privat bil kan jo via skatte - årsopgørelse - få fradrag efter statens takster for de km som kørebogen dokumenterer er kørt for virksomheden i den private bil - så der kommer det jo lidt ind (den selvstændige med personlig virksomhed må ikke udbetale sig statens takster skattefrit via virksomheden, men som fradrag via selvangivelse) Se evt KØRSELSGODTGØRELSE hvor reglerne for private og ansatte osv er redegjort for, og jeg tror vi nærmer os et svar om, at selv om trådstarter poster reklamer ud på bilen - vil kørslen stadigt være rent privat hvis det er fra KBH til Jylland for at besøge venner vh |
Hej John,
Ja - det er jeg fuldt bekendt med. Men som jeg tolker spørgsmålet, er der tale om at firmaet køber en bil - som han så kører på privat tur i til f.eks. Jylland - hvor han håber at kunne få kørselsgodtgørelse (måske fordi han selv betaler brændstoffet??), selvom firmaet opnår eksponering.
Jeg har muligvis misforstået. Men kører han i sin egen bil (ikke firmaets) har han ret til kørselsgodtgørelse - som efterhånden er ved at være en fornuftig størrelse på de længere ture :-)