Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i "blikfang" bil - regler?

Side 2 ud af 10 (91 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:
Hvorledes tanken om kørselsgodtgørelse kommer ind - kan jeg ikke lige gennemskue. For kørselsgodtgørelsen kommer kun ind i billedet, hvis vedkommende kører i eget køretøj.

Jo- en selvstændig med personlig virksomhed som anvender privat bil kan jo via skatte - årsopgørelse - få fradrag efter statens takster for de km som kørebogen dokumenterer er kørt for virksomheden i den private bil - så der kommer det jo lidt ind (den selvstændige med personlig virksomhed må ikke udbetale sig statens takster skattefrit via virksomheden, men som fradrag via selvangivelse)

Se evt KØRSELSGODTGØRELSE hvor reglerne for private og ansatte osv er redegjort for, og jeg tror vi nærmer os et svar om, at selv om trådstarter poster reklamer ud på bilen - vil kørslen stadigt være rent privat hvis det er fra KBH til Jylland for at besøge venner 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 18:10

Hej John,

Ja - det er jeg fuldt bekendt med. Men som jeg tolker spørgsmålet, er der tale om at firmaet køber en bil - som han så kører på privat tur i til f.eks. Jylland - hvor han håber at kunne få kørselsgodtgørelse (måske fordi han selv betaler brændstoffet??), selvom firmaet opnår eksponering.

Jeg har muligvis misforstået. Men kører han i sin egen bil (ikke firmaets) har han ret til kørselsgodtgørelse - som efterhånden er ved at være en fornuftig størrelse på de længere ture :-)

Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 19:01

Ok. Så indtil videre med personlig virksomhed og privat købt "blikfang" bil, vil jeg ikke kunne få fradrag for km ved private ærner, på trods af reklamer på bilen.

Tak for hjælpen :)

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 19:08

Jo - det forholder sig nøjagtigt omvendt....

Hvis det er en privat købt bil som du selv af egen lomme (og ikke gennem firmaet) har købt - og bruger den erhvervsmæssigt (dvs. til møder mv.) - så kan du få kørselsgodtgørelse. Og det afregnes vistnok med ca. 3,80 pr. km.

Men - en tur til Moster Oda (privat ærinde) i Thyborøn - berettiger ikke til kørselsgodtgørelse - og uanset hvor mange reklamer du har klistret på bilen...

For så vidt angår kørselsgodtgørelsen, skal du lave en kørebog - hvori du skriver hvorfra du er kørt - og hvortil du kørt - hvor mange kilometer det drejer sig om, formålet med turen - og så kan du lave et bilag til dit firma med denne opgørelse, hvorefter du kan overføre pengene til din privatkonto.

Jeg forstod det lidt som, at du havde købt en bil i firmaet, og du så ville have kørselsgodtgørelse for de ture du kørte for firmaet. Og det kan man ikke :-)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:20

Emballadøren:

Jo - det forholder sig nøjagtigt omvendt....

Hvis det er en privat købt bil som du selv af egen lomme (og ikke gennem firmaet) har købt - og bruger den erhvervsmæssigt (dvs. til møder mv.) - så kan du få kørselsgodtgørelse. Og det afregnes vistnok med ca. 3,80 pr. km.

Men - en tur til Moster Oda (privat ærinde) i Thyborøn - berettiger ikke til kørselsgodtgørelse - og uanset hvor mange reklamer du har klistret på bilen...

For så vidt angår kørselsgodtgørelsen, skal du lave en kørebog - hvori du skriver hvorfra du er kørt - og hvortil du kørt - hvor mange kilometer det drejer sig om, formålet med turen - og så kan du lave et bilag til dit firma med denne opgørelse, hvorefter du kan overføre pengene til din privatkonto.

Jeg forstod det lidt som, at du havde købt en bil i firmaet, og du så ville have kørselsgodtgørelse for de ture du kørte for firmaet. Og det kan man ikke :-)

Det lyder ikke rigtigt det her. Man betaler da ikke sig selv kørselsgodtgørelse i en enkeltmandsvirksomhed ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 19:29

Jesper Larsen:

Ok. Så indtil videre med personlig virksomhed og privat købt "blikfang" bil, vil jeg ikke kunne få fradrag for km ved private ærner, på trods af reklamer på bilen.

Svaret er som du selv er inde på NEJ.

Og lad nu være med at indbringe mere forvirring til trådstarter.
Han spørger om et simpelt spørgsmål.

Køber jeg en bil privat og påklistrer et logo fra min enkeltmandsejet virksomhed og køre en "privat" tur til Jylland må jeg betaler ALLE omkostninger ud af egen lomme.

Længere er den ikke!!!

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 19:30

Michael:
Det lyder ikke rigtigt det her. Man betaler da ikke sig selv kørselsgodtgørelse i en enkeltmandsvirksomhed ?.

Joda, hvis bilen er privatejet.  Alt andet ville da også være helt urimeligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52

Jesper Hansen:

Michael:

Nej man betaler ikke sig selv kørselsgodtgørelse i en personlig virksomhed - må ikke udbetale statens takser fra ens CVR til en personligt (uden VSO) man får godtgørelsen efter kørebog som fradrag over selvangivelsen - en gang mere - KØRSELSFRADRAG OG STATENS TAKSTER M.M. 

Men trådstarter udleder nok korrekt - at der ikke er fordel i forhold til at besøge moster i Jylland ved at ha firmareklame på

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:59
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Hansen:

Michael:

Det vil sige at du mener man kan få både kørselsgodtgørelsen og fradraget. Så tror jeg da jeg skal have solgt firmabilen.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 21:30
Side 2 ud af 10 (91 indlæg)