Så løb Operation X igen over skærmen - igår aftes var der ikke synderligt meget nyt under solen hvad angår programmets journalistiske indhold: Det er stadig en tynd omgang journalistik der helt bevidst går efter laveste fællesnævner - men spørgsmålet er så om det nu egentlig er så skidt at blive trukket igennem møllen med skjult kamera - for derefter at blive forfulgt i løb gennem gaderne med Spiegelhauer og en kameramand i hælene? Jeg er nemlig en lille smule irriteret over at vi STADIG oplever ledere og profiler der promoter såvel produkter og en forretningsmulighed baseret på "røverhistorier" om mirakuløs helbredelse af sygdom - og i særdeleshed kræft... For det første burde man som både upline eller downline slå ned på den slags historier - for det andet så viste Spiegelhauer tilbage i 2006 med al tydelighed at produkt-anprisninger bare ikke god stil. I 2006 var Spiegelhauer efter selskabet Tahitian Noni - et selskab som jeg fra 1999 og frem til 2007 var en del af - i det daværende program lykkedes det at fange et par distributører, som valgte at tilsidesætte al sund fornuft ved at anprise produktets evner overfor fremmede "prospekter". Ganske som i udsendelsen igår - så var Spiegelhauer heller ikke dengang specifikt efter netværksbranchen - men meget konkret efter enkelte personer, som bryder regler og lovgivning omkring produktanprisninger. At Operation X så indikere at det ene firma minder om "pyramidespil" skyldes snarere at de samme personer der har så travt med at anprise, så også samtidigt har travlt med at snakke venne-hvervning. Min erfaring - og den er jeg ret sikker på gør sig gældende hos langt de fleste aktive distributører - uanset selskab - benytter ikke venne-hvervning til at bygge forretningen på. Det er i langt højere grad relationer gennem fælles-interesser eller forretning. Venne-hvervning er nemlig slet ikke verdens allerbedste succeskritie: venner (som i nær familie og venner) er typisk ikke de bedste prospekter. Venner og forretning er ofte bedst adskilt. MEN - gennem relationer og andre forretning opbygger man selvfølgelig venskaber - men i "rekrutteringsøjemed" så er prospektet så også klar over hvad det handler om. Jeg synes rent faktisk det er fint at Spiegelhauer lige tager en runde med det skjulte kamera, så der igen bliver slået fast med syvtommer-søm: STOP nu produkt-anprisninger! Fokus på alt de andre parametre som er årsagen til at endnu flere søger mod muligheder med MLM. De er nemlig meget sjovere, meget mere inspirerende, meget mere givende.... end sygdomssnak og røverhistorier! Det andet selskab, som Morten havde fat i, er i en anden kategori, da de er et shopping-community... synes bestemt de gjorde en god figur: Der var ikke fejet noget under gulvtæppet - det var lige ud af posen: "Vi opbygger marked - men lige nu fokus på at skabe netværket der skal skabe kunderne". Så har jeg forstået konceptet - og sådan er konklusionen også ovenpå den endnu tyndere kop te Morten præsenterede os for. Lasse |
Nice try med lidt damage control