Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på afgivne rabatter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er en produktionsvirksomhed (smykker). Når vi sælger B2B, giver vi rabat. Hvordan bør det bogføres? Her tænker vi især på moms delen.

D: Bank (eller skyldige debitorer)

D: Afgivne rabatter (skal denne være med moms?)

K: Varesalg

Hvis Afgivne rabatter ikke skal være med moms, vil det være en "dårlig forretning" for os rent moms mæssigt da vi ellers skal betale moms af varesalget uden rabatten (dvs. det fulde beløb) og vi får ikke ret meget i kassen pga. rabatten.

Tak.

Venligst,

Lars (www.sisterunika.dk)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03

ja rabatten må være med moms. Når du vil gøre som du viser, så er det fordi du vil ha overblik over rabatterne - for ellers gives de jo ofte på fakturaen som salg 1200 kr og i næste linje  -  minus rabat 200 kr - og i næste Ialt 1000 kr + moms 25% = 250 kr - at betale 1250 kroner.

På din måde kan du se rabatten og du bør vel så lægge den oppe i samme omsætningsgruppe som varesalg - da din omsætning jo falder med rabatten, hvis ikke du bare vil ha de 1000 kr som varesalg samlet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 13:32

Hej John,

Mange tak for hurtigt svar.

Jeg bliver vel nødt til at bogføre det på den måde fordi reelt set har vi jo solgt varer til en værdi af fakturaen uden rabat. Ellers tænker jeg at balancen mellem vores varelager og omsætningen skrider hvis vi blot bogfører salget med rabatten.

Mvh Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39

Lars:
Jeg bliver vel nødt til at bogføre det på den måde fordi reelt set har vi jo solgt varer til en værdi af fakturaen uden rabat. Ellers tænker jeg at balancen mellem vores varelager og omsætningen skrider hvis vi blot bogfører salget med rabatten.

Hm nok bare formuleringer der gør jeg ikke hænger med. Du kan da sagtens købe til 100 kr per styk og sælge til 200 kr minus 50 kr i rabat (alt vist uden moms) og så har du 150 kr i omsætning og et styk fragår lager 100 kr - og resultatet går op med 50 kr

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:46

Lars:

Ja, hvis du kører en form for lagerstyring ud fra dit dækningsbidrag på varen, så er det korrekt.

Men som John skriver, så er det ikke et krav jf. loven, men det kan være en god idé at skabe overblik på en særskilt konto, hvor meget man rent faktisk har givet i rabat til kunder.

Jeg har en kunde, hvor der er mange forskellige salgskonti, herunder en del rabatkonti, som udelukkende opsamler rabat i forskellige situationer, således virksomheden hele tiden har det fulde overblik på omsætningen med og uden rabatter.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)