Min revisor - som jeg stoler meget på - sagde engang til mig: "Du kan gøre hvad du vil, bare du kan forklare det!" (Og lad os nu ikke hakke den sætning i stykker, for jeg forstod, hvad han mente og hvordan han mente det) Så hvis jeg om lidt køber to Ipads, fordi jeg har brug for to Ipads, så trækker jeg dem fra. Hvis jeg f.eks. skal bruge den ene til at tage med ud til kunder for at demonstrere varer, produkter og billeder, men ikke vil risikere at glemme en Ipad med vigtige data hos kunden, så har jeg to, fordi jeg har brug for to. Hvis jeg kunne mærke i min mave, at her bevæger jeg mig ud i noget, jeg ikke har belæg for, altså, som jeg jfr. ovenstående ikke kan "forklare", så lader jeg være! Så køber jeg en i firmaet og en privat eller deler den ene op efter en nøgle. Vi må jo som selvstændige altid vide og være forberedt på, at er SKAT ikke enige i vores dispositioner, har de myndighed til at lave vores beslutninger om - og lade os betale for det. |
Jeg er heller ikke i tvivl om at man KAN trække to ipads fra - men derimod i mod at man anser det for normen - så det er OK at skrive, at hvis man 100% kan begrunde 2 ipads så KAN man men det vil ikke være normen at man har behov for 2 ipads i en enkeltmandsvirksomhed -
Helt som 2 iphones næppe vil være normen. Vi har så mange unge herinde som starter, og kaster sig over computer, iphone og ipad som som første investering og fradrag - og det er jo generelt helt OK hvis det er til seriøs drift af virksomheden og kan jo virke naturligt nok. Kommer vi så over i, at anbefale at JA to Ipads kan sagtens være fradragsberettigede, så skaber vi mere uklarhed.
Sandheden er jo, at en Ipad er lavet for transport og er en man - hvis man KUN er sig selv - dækker behovet med EN i 90% af alle tilfælde.
Tager vi en standard ind, hvor folk bare skal begrunde - hvad alle jo kan finde ud af (selv folk der som mange af brugerne her i enkeltmandsvirksomheder arbejder fra hjemmet) som siger - to er OK - så mener jeg absolut vi skaber dårlige vaner.
Jeg er ikke uenig i at der kan være tilfælde men uenig i et svar som JA det kan du bare du kan begrunde det - for den vil blive lappet i sig af alt for mange som standarden. At du Kirsten kan behandle det fint er jeg ikke i tvivl om, heller ikke om at Martin kan, men hvis rådgivningen er JA to ipads er fint bare man lige hitter en begrundelse, så skaber vi forhold vi ikke skal.
Jeg erkender helt, at jeg på de områder er lidt religiøs rådgivningsmæssigt. Det er fint nok at skrive at der KAN være begrundede tilfælde, men en enkelt person uden ansatte skal ikke GENERELT TRO, at 2 ipads - 2 iphones osv er korrekt at trække fra i moms og udgift.
Jeg synes det er fint revisorer og rådgivere hjælper til fradrag i specifikke fald hvor de kender sagen - men ikke det generelle om 2 ipads kan være helt fint.