Mit spørgsmål er, har lige åbnet en enkelt mandsvirksomhed, og som jeg har læst mig frem til, kan man tjene 50.000kr om året, uden at betale moms. Da jeg oprettede CVR, så har jeg ikke sættet kryds på jeg vil tjene over 50.000 kr om året. Vis jeg tjener mere 50.000 kr, skal jeg os betale moms af dem ? Vis jeg nu havde krydset at jeg vil tjene over de 50.000 kr? Skal jeg betale moms selvom jeg tjener f.eks 20.000 kr om året? Mvh Ramazan |
Hej Ramazan
Når du opretter et CVR nummer, er du momsregistreret. (Medmindre man kan fravælge det manuelt i oprettelsen, det kan jeg faktisk ikke helt huske, men det er der sikkert en anden amino som ved.)
Det betyder i praksis at du skal fakturere dit arbejde + moms.
Det har som sådan ingen stor betydning for dig, da du ikke får mindre for dit arbejde. Eneste forskel er bare, at man skal huske at tilføje moms på sin faktura. (fx 1000,- * 1,25 (for at tilføje momsen som er 25%) = 1250 inkl. moms.)
Det nemmeste er iøvrigt at være momsregistreret fra starten, da du så ikke skal til at bøvle med at blive det senere, hvis du skulle overstige grænsen på 50.000,- DKK.