Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amerikansk LLC-selskab ejet af dansk holding ApS - hvad skal man være bevidst om / opmærksom på?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har overvejet meget kraftigt at stifte et amerikansk llc-selskab (jeg har fundet frem til et par troværdige steder, så jeg ønsker ingen henvisning til nogen vedr. dette, tak.).

Mit spørgsmål er følgende:
- Hvordan bogføres og "håndteres" det regnskabsmæssigt med et amerikansk llc-selskab ejet af et dansk holding aps? også set ud fra den danske holding aps og dansk regnskabspraksis/skat.

- Hvilke ting skal jeg være opmærksom på eller bevidst om vedr. et amerikansk llc-selskab ejet af et dansk holding aps?

Jeg håber at der er nogen her, der har erfaring med dette og ønsker at dele deres viden med os?

Jeg vil lige understrege at ovenstående spørgsmål på ingen måde, er for at slippe billigere for skat/moms/afgifter, men udelukkende på grund af min virksomheds specielle brancheområde som dansk regnskabspraksis åbenbart i følge de revisorer der har bogført for mig, ikke helt på bølgelængde med.

Jeg vil med glæde betale skat og moms i Danmark og har da også gjort det med glæde. Så endnu engang, spørgsmålet er IKKE for at slippe billigere for skat/moms eller afgifter.

Hvis der er en mulighed for at drive selskabet videre som dansk selskab, vil jeg med stor glæde gøre dette, så hvis I har kendskab til en revisor der har forstand på domænebrancehen (investering/salg og køb) så jeg ikke behøver at stifte et udenlandsk selskab, må I meget gerne skrive en PM til mig.

Med venlig hilsen,

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 21:15

Hvis jeg har formuleret mig på en indviklet måde er I velkommen til at spørge.

Det drejer sig om at stifte et amerikansk LLC-selskab som bliver ejet af et dansk holding ApS.

På forhånd tak hjælpen.

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57

Har du drøftet denne problematik med dine revisorer?

1. Med mindre du også har tænkt dig at etablere fast driftsted i USA vil Danmark se dig skattepligtig i Danmark.

2. Holdingselskabet skal aflægge regnskab efter danske regnskabsprincipper. Det vil sige at du risikerer at en dansk revisor vil have omlagt det amerikanske regnskab til opgjort efter danske principper.

Så basalt set får du ikke løst dine problemer - højst påført dig endnu flere udgifter. Just my two cents i relameblokken.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 23:10

1. Nej, før jeg talte med vedkommende, ville jeg lige have lidt baggrundsviden, så jeg ikke står på bar bund under samtalen. For at sige det som det er, har jeg intet problem med at være skattepligtig i Danmark, jeg er endda villig til at betale begge steder, hvis det skulle være. :)

Henrik Koudahl:
2. Holdingselskabet skal aflægge regnskab efter danske regnskabsprincipper. Det vil sige at du risikerer at en dansk revisor vil have omlagt det amerikanske regnskab til opgjort efter danske principper.

Ja, hvis det alligevel skal "om"aflægges til danske regnskabsprincipper, så bliver resultatet det samme som nu og hjælper intet.

Mange tak for din input Henrik. Har du mon kendskab til en revisor der er indenfor domænebranchen eller som det mindste forstår værdien i domænenavne og bogfører dem således, istedet for at de bogføres som udgift og dermed negativ-resultat for selskabet.

Begge de revisorer jeg hidtil har haft, har haft den holdning at de skulle bogføres som ren driftsudgift og det har så betydet at selskabet har et negativt resultat, fordi værdierne som domænenavnene har, ikke er blevet bogført som værdi men udgift.

I dag står jeg så med et selskab fra år 2009, der regnskabsmæssigt har et underskud og på grund af dansk regnskabsprincip "mistet" sin stiftelseskapital (eller hvad man nu kalder det). Selskabet har et gæld til mig, som er ene stifter og 100% ejer. Selskabet ejer et trademark gældende for hele EU for 13 vare- og serviceklasser og over 500 internationale domæner, som regelmæssig modtager tilbud fra interesserede om at købe enkelte domæner til gennemsnitlig 1.000-2.000 kr. jeg har et stående tilbud på bare én af min domæne på €5.000.

Det skal lige understreges at selskabet kun handler med .com-domæner og ikke .dk-domæner. Og før nogen går ind i diskussion om det er tilladt at handle .com-domæner, så ja, det er fuldt ud tilladt og lovligt at handle med .com-domæner. Der er IKKE tale om domæner der sylter på andres brand eller trademark eller ligger tæt op af andres domænenavne eller lignende.

I USA har jeg fået fortalt fra andre domæneejere/selskaber, som jeg har i mit netværk, at man kan vælge at bogføre domæner som en investering på lige fod med andre IPR (Immaterielle rettigheder), derfor mit ønske om at stifte et amerikansk selskab, der muliggøre dette.

Ser frem til jeres input.

Kommer snart...

Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 21:46

Hej tænkstort,

Jeg kender din problematik, men du kan da vælge at se dit underskud som en positiv ting. Du kommer jo tilsvarende ikke til at blive beskattet i selskabet i en lang periode hvis du begynder at sælge ud.

www.google.com

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 23:09

Hej yiippie. Tak for din kommentar.

Ja set fra det synsvinkel er det jo meget godt, men det ændrer ikke ved min aktuelle situation at min selskab er under tvangsopløsning, hvor jeg har valgt at genoptage (eller hvad man nu kalder det) selskabet.

Jeg har sendt alle dokumenter via virk. men jeg mangler en revisorerklæring. Jeg har spurgt flere revisorer men de vil kun underskrive en revisorerklæring hvis selskabskapitalen bliver retableret, det vil sige at jeg skal indskyde pengene kontant, fordi set fra dansk regnskabspraksis synsvinkel så anser man ikke domæner som værdi men udgift.

Hvis vi nu for diskussionens skyld siger at jeg indskyde de penge der "mangler", jamen hvad med det næste par regnskaber? Situatioen vil jo være den samme de efterfølgende regnskaber. Min synspunkt er at en virksomhed kapital skal "arbejde", det nytter jo ikke noget at der bare er penge i kistebunden, for så længe de bare står der, så taber man jo reelt set penge. De skal investeres, men den investering vil jo igen være i domæner, som så igen vil blive set som udgift og ikke værdi, og så ender jeg i samme situation om et par år igen.

Deadline for indsendelse af revisorerklæring var forresten i går, så der er ikke andet at gøre end bare at acceptere, at mit danske selskab skal tvangsopløses, og i stedet må jeg så stifte et amerikansk llc-selskab, hvor der ikke er krav om at selskabetskapital er intakt.

Takker for jeres svar.

Kommer snart...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37

1 - Dit hovedproblem synes at være at du opfatter dit domæne som mere værd end din revisor - Ingen ved hvem der har ret, men din revisor har regler han følger - og du skal enten finde en anden eller stoppe den kamp, for værdi af domæner er helt afhængige af indtjeningen og den bør I kunne få klart.

2 - du tror skal lade være med at tænke LIC eller LC eller UG eller andre udenlandske selskaber - det er alt for kompliceret og krævende i form af tilstedeværelse osv og skal ikke bruges fordi du ikke kan få ok i DK - nissen flytter med.

3 Du SKAL ha en revisor erklæring - det er jo bare betingelsen hvis du er under tvangsopløsning - så pengene skal være der - punkt slut - det skulle de jo fra dag 1

4 Fremtiden, jamen alle fremtidige regnskabsår skal de også være der - enten som penge eller som værdi af lager eller andet - men de skal være der.Sådan er det vor alle virksomheder.

Du mangler som jeg ser det basal forståelse for drift af et selskab, og det vil kun blive værre for dit at rode amerikanske eller andre selskaber ind.

Det er ikke sagt for at genere dig, men for, at du ikke fantasitænker dig ud i yderligere bøvl. Tag kontakt til en dygtig revsiser eller selskabsmand, og betal møske nogle få penge for at få en konkret gennemgang - men lad være med at bore hullet dybere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke sagt for at genere dig, men for, at du ikke fantasitænker dig ud i yderligere bøvl.

Der er vel ikke tale om fantasitænkning, men derimod om en situation og forretningstype som dansk regnskabspraksis ikke umiddelbart tager hensyn til. Hvis du som Tænkstort har en virksomhed, der bygger på at investere i domænenavne med henblik på videresalg og du er tvunget til at udgiftsføre dine domæner - ja så udhules selskabskapitalen over tid.

I modsætning til i Danmark er det muligt at medtage værdien af domæner i amerikansk regnskabspraksis, hvorfor ideen om lave et amerikansk selskab ikke er helt ubrugeligt. Jeg har i mit netværk kendskab til et par fyre, som er millionærer i dollars -alene opnået ved salg af domænenavne.

Det er så en problem at selskabet er blevet sendt til tvangsopløsning eller genoptagelse. Der kunne det være reddet ved at generalforsamlingen havde vedtaget en plan for reetablering af egenkapitalen eller ved at tænkstort havde kautioneret for eventuelle tab. I den situation ville selskabet kunne køre i flere år med negativ selskabskapital. Ved genoptagelse er forholdene rimelige restriktive.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 00:57

Hej Cookie og Henrik.

Jeg takker for begge jeres kommentar.

Cookie, jeg føler mig ikke generet og er altid åben for at lytte til andre uden at blive fornærmet eller lignende, så igen mange tak for din input.

Med al respekt, så føler jeg selv at jeg har den basale forståelse for selskabsdrift. :) Jeg mangler bare forståelse for dansk regnskabspraksis lige når det drejer sig om domæne navne, da jeg føler at man i Danmark ikke har fulgt med i tiden, hvis man ikke kan se at domæner nutildags har en meget stor værdi.

Jeg fornemmer at Henrik har fuld forståelse for at domæner andre steder i verden, herunder USA og Canada anses som IP på ligefod med varemærker og lignende og at der dermed kan ligge stor værdier i dem.

Der er mange virksomheder i verden, hvis formål udelukken er at investere i domæne navne og en del af dem tjener enda ret mange penge på det.

Domæne navne er meget subjektive, så værdien på dem kan variere meget alt afhængigt af hvem man spørger, og jeg har da heller intet negativt at sige om revisorerne, de følger jo bare reglerne, det er jo ikke deres skyld at regnskabspraksis ikke er fulgt med i tiden. Jeg har jo selvfølgelig et subjektivt syn på de domæner, jeg har investeret i og mener at de vil indbringe mere end det jeg selv har betalt for dem, ellers ville jeg jo ikke have investeret i dem. :)

Jeg har da heller intet i mod at værdien på domænerne fastsættes til indkøbspris, det vil sige, det jeg selv har betalt for dem, det er ok fra min side. Men som Henrik skriver, så tillader dansk regnskabspraksis åbenbart ikke at de bogføres som værdi, men udelukkende som udgift, så hen af vejen vil selskabskapitalen blive udhulet ligegyldig hvad, så længe jeg videre investerer kapitalen. Og hvis jeg vil have at selskabet skal vokse og eje bedre domæner bliver jeg nød til at investere når mulighederne er der, man skal gribe chancen når det opstår.

Set fra min synspunkt, så er selskabskapitalen intakt, fordi jeg netop anser domæner som værdi og investering. Mens den ikke er intakt set fra dansk regnskabspraksis synspunkt.

Jeg har som skrevet tidligere modtaget en del købstilbud på nogle af domænerne, som sagtens kunne dække "hullet" i kapitalen, men da jeg ved at domænerne er mere værd, vil det være dumt at sælge. Men de selvsamme domæner som jeg har fået tilbud på, anser man i følge dansk regnskabspraksis ikke som værdi, selvom de kunne indbringe deres indkøbspris gange 1000.

:) Jeg føler ikke at jeg "borer hullet dybere" ved at undersøge mulighederne for et amerikansk selskab, hvor jeg ikke behøver at være nervøs på selskabets eksistens, hvis regnskabet viser negativ selskabskapital flere år i træk.

Og som jeg nævnte helt i starten, er det ikke for at slippe billigere i skat eller lignende, for hvis det var det jeg var ude på, så har Henrik meget ret og dansk regnskabspraksis vil være meget fordelagtigt, da jeg i flere år kan "slippe" for at betale skat da årsregnskabet jo vil være negativ i mange år i fremtiden. Men som sagt, så ønsker jeg hellere at selskabets investeringer i domæne navne bliver set som investeringer og værdiskabende for selskabet og dermed betale skat, end at jeg slipper for skat og "bare" bogfører domæneindkøbene som driftsudgift.

Igen takker jeg mange gange for jeres kommentarer og hjælp.

Tiden går hurtigt det er blevet nat. :) Godnat til jer alle.

Kommer snart...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:16

Hej Henrik

Henrik Koudahl:
I modsætning til i Danmark er det muligt at medtage værdien af domæner i amerikansk regnskabspraksis, hvorfor ideen om lave et amerikansk selskab ikke er helt ubrugeligt. Jeg har i mit netværk kendskab til et par fyre, som er millionærer i dollars -alene opnået ved salg af domænenavne.

Jeg er så ikke helt sikker på, at dette er tilfældet mere, idet bl.a. de amerikanske myndigheder og revisorer har udarbejdet denne vejledning IPSAS31 (International Public Sector Accounting Standard ) med udgangspunkt i IAS 38 (International Accounting Standards), hvor bl.a. domænenavne anses som værende en driftsudgift.

IPSAS31 kan læses her http://www.kpmg.com/CH/en/Library/Articles-Publications/Documents/Sectors/pub_20100101_IPSAS_31_-_Intangible_Assets_EN.pdf

og IAS 38 her http://www.iasplus.com/en/binary/dttpubs/0903introtoifrsdanish.pdf#page=206

Problemet er netop at finde en egnet indregningsværdi og begrundelse for en aktivering af domænenavne og ydermere det forhold, at domænenavnet reelt kun er til stede i den periode, hvor der betales en løbende afgift/fee for at beholde domænenavnet. Herudover skal det også klart kunne dokumenteres, at et aktiveret domænenavn også vil tilføre indehaveren en indtjening eller afkast som er måleligt.

Tonny

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)