Ja det er da møg uheldigt lyder det til. |
Tak for input! Jeg skal dog pointere at der er rigeligt med konkret faglig kritik at tage udgangspunkt fra. Billederne er af LAV opløsning og ikke retoucherede, så de vil - teknisk set- ikke kunne bruges i medie øjemed. De vil faktisk overhovedet ikke kunne bruges til særlig meget. Jeg vil muligvis kunne bruge et enkelt billede eller to, hvis jeg selv retoucherer og beskærer billederne. Så her mener jeg desværre ikke at han har leveret.
I øvrigt har aftalen har aldrig lydet på 146 billeder- men 8-10 billeder i høj opløsning med produkterne i fokus.
Som nævnt, så er der flere, rent tekniske fejl som jeg vil kunne henvise til (opgaven er skam beskreven -f.eks foreligger der en skriftlig aftale om at der både skal foreligge nær billeder og billeder med dybde og interiør- de to sidstnævnte eksisterer slet ikke). At andre produkter står ved siden af og foran mine produkter, således at man reelt bliver i tvivl hvad billedet skal sælge, er også en teknisk fejl (for at ikke tale om at disse produkter højst sandsynligt hører til en anden designer, som ikke skal lanceres sammen med eller på linie med mine produkter). At produkterne ikke fremgår i de korrekte produktgrupper fremmer heller ikke forståelsen af hvordan mine produkter hører sammen- dette er fotografen blevet informeret omkring, forud for optagelsen.
Hvorvidt billeder af produkter der er blevet skåret over , eller hvorvidt lysestager med slukkede væge er stemningsfulde kan man måske diskutere - i min verden er det et stort nej- men ovennævnte er for mig tilstrækkelig grund til at synes at fotografen ikke har leveret:)
Når han så sender mig en faktura på et stykke arbejde, som ikke overensstemmer til det mundtligt eller skriftligt aftalte, er det nu ikke sådan at jeg straks truer med at gå rettens vej. Det er fotografen der kommer med to forslag : 1. at vi afslutter samarbejdet og at jeg betaler (for denne "ikke levering", 2. at han laver en ny photo shoot, hvor han tager betalt på time basis. Og nej, det er ikke 1 time vi taler om her- han mener faktisk at det er taget ham 15 timer (med assistent!!!) at lave disse billeder, med tre slags rekvisita og et 146 klik;) Ja, undskyld- jeg har aldrig udeladt at betale mine regninger - men dette er bare ikke rimeligt. Det er her jeg synes at fotografen skal tage hans professionelle ansvar op- og søge efter en dialog med kunden. At bare forlange en betaling for et så ubrugbart slutprodukt - auch, det gør man bare ikke. Jeg vil ikke partout sige at kunden altid har ret, men i mit firma gør jeg f.eks meget ud af det med kundepleje og at indgå i en dialog med kunden. Er produkten gået i stykker får kunden en erstatning eller en ny vare. Er det en vare de har måttet vente urimeligt længe på, får de rabat etc. etc. Det er jo trods alt tilfredse kunder vi lever af.
Og ja, det jeg så har lært er netop at selv skulle deltage meget mere i processen og/eller at bede om flere billeder til godkendelse, i en tidlig fase.
Og hvorvidt det ender med byretten kan jeg ikke svare på endnu....;) Men tak for al input...det er både intressant og lærerigt at læse alle disse indslag og følge diskussionen- TAK!:)