Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man når fotografen ikke leverer det forventede produkt og forlanger betaling?!!!

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 30. Jun 11
Indlæg ialt: 9
Fra  byPiippola Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ejer en lille interiør produkt virksomhed, hvor jeg i april måned for første gang har hyret en fotograf til at lave stemnings billeder af mine produkter. Vi har mødtes to gange og per mail aftalt pris, antal billeder og at optagelsen skal bestå af en serie stemnings billeder, både nærbilleder og billeder længere væk, med miljø.

Jeg godkender det første billede der bliver sendt til mig, men med kommentarer. Det næste der sker at jeg to dage efter modtager 146 fotos, som slet ikke lever op til mine forventninger, hverken til stemning, kunstnerisk eller teknisk kvalitet. 

Det kunstneriske kan man jo altid diskutere og have mange uenigheder omkring og hvorvidt det er pænt at billederne bliver skåret på den ene eller anden måde- men det er et faktum at han ikke har fotograferet mine produkter i de grupperinger som de nu hører i. Som interiør "rekvisita" har fotografen benyttet sig af tre slags genstande på alle billeder- og de fremgår lige så skarpe som mine produkter, faktisk står de foran mine produkter på nærmest alle billeder. Der er heller ingen dybde eller interiør miljæ at anspore på nogen af billederne.

Udover det, har alle stearinlys der fremgår på billederne været tændt (jeg har mange lysestager i min kollektion), hvorefter de er blevet slukket, således at er der en masse billeder af lysestager med slukkede, sorte væge. Stemningsfuldt? Absolut ikke!!!;(

Da jeg giver udtryk for at jeg ikke kan bruge disse billeder og at de ikke lever op til det aftalte resultat, modtager jeg en besked om at der er to muligheder- jeg kan få optaget nye billeder imod en time takst eller at vi afslutter samarbejdet - hvilket er den løsning jeg vælger (vil ikke betale ekstra for en opgave som jeg ikke regner med at han kan løfte). Herefter modtager  jeg en faktura på 1 dags arbejde med assistent (som svarer til det halve af det oprindeligt aftalte beløb). Betaler jeg ikke regningen vil jeg automatisk ryge  til inkasso.
Hvor kan jeg henvende mig om dette? Findes der et ankenævn, som uvildigt vurderer om det stykke arbejde en fotograf har lavet ikke lever op til de aftaler og de krav der er stillet? 
Jeg har vitterlig ikke lyst til at betale denne regning og føler mig snydt for slutproduktet!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person
Der er mig bekendt ikke noget ankenævn der, og er han med i et så skal han oplyse dig om det

Jeg tror bare det er at betale. Han har brugt tiden og leveret billederne og ingen ret vil kunne afgøre den uenighed
Fremover, følg processen så du ser hvad han skyder og kan følge pricessen
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 12:08
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror også at det rent juridisk kan være svært at komme igennem med.
Det vil jo nok kræve en retsag, hvor du skal finde "eksperter" der kan godtgøre at fotografen ikke har leveret det der er aftalt - efter almindelige fotografiske standarder. Men som su selv er inden på så kan det blive en vanskelig diskussion, da smag og stil er svære størrelser at diskutere.

Men jeg synes da klart at det er dårlig stil af fotografen - som du beskriver det. Og du vil jo bestemt ikke anbefale ham til andre.

Jeg har flere gange haft kunden med under optagelsen, når det har været ting, som skulle have et helt bestemt udtryk.
Det kan du jo overveje en anden gang. Måske ikke til alle billeder - men til de første - så langt at du vurderer, at fotografen og dig er enige om udtrykket.
For fotografen kan det faktisk også være en fordel - fordi man så med det samme ved at billederne er godkendt..

Tilmeldt 8. Aug 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Jeg vil mene, at der er noget at gøre.

Der findes ikke noget ankenævn, men alm sund fornuft og aftale loven burde være nok.

Jeg er fotograf, og jeg vil gerne vurdere de billeder du har fået lavet, og vejlede dig, så godt jeg kan.

Du kan give mig et kald på 40812626, - eller sende mig en mail på: mbs@maxmedia.dk, - så kan tage den derfra.

VH

Michael Bæk Simonsen

Tilmeldt 30. Jun 11
Fra  byPiippola Skrevet kl. 14:07

Nej, det har du nok ret i - men når han ikke har leveret billederne i følge det aftalen-  eller i høj resolution-ja, så har jeg meget svært fot at skulle acceptere det. Men du har ret- fremover vil jeg helt sikkert følge processen! Tak for input!

Tilmeldt 30. Jun 11
Fra  byPiippola Skrevet kl. 14:09

Tak for svar, Dirch. Du har ret i det med at følge processen- det vil jeg hel klart gøre fremover!

Tilmeldt 30. Jun 11
Fra  byPiippola Skrevet kl. 14:12

Tak , Michael- det lyder godt, jeg ringer til dig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg tror bare det er at betale. Han har brugt tiden og leveret billederne og ingen ret vil kunne afgøre den uenighed

Som i alle andre tilfælde, hvor man ikke føler at man har modtaget den varer man har bestilt. Gør indsigelse mod regningen. Så kan den ikke sendes til inkasso og den pågældende fotograf må så vælge byretten.

Byretten kan vælge at lade et par uvildige fotografer se om billederne lever op til den standard man måtte forvente.

Det korte af de lange: Gør indsigelse og se om fotografen vil tage den i byretten.

/Henrik

Tilmeldt 30. Jun 11
Fra  byPiippola Skrevet kl. 15:15

Super, tak, Henrik! Da jeg allerede har nået at vise det færdige resultat til et par fotografer, føler jeg mig nu rimelig sikker på at uvildige fotografer i en evt byretssag ville stå på min side! Så jeg står vid min "ret" i at ikke skulle betale for et  resultat, der i så høj grad ikke lever op til det aftalte!

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 15:24
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:
Det korte af de lange: Gør indsigelse og se om fotografen vil tage den i byretten.

Tak for det svar Henrik. Jeg skal ikke selv bruge det lige pt., men hvor er det godt med noget præcis rådgivning :)

/ Brokop

http://brokop.com/

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)