Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man når fotografen ikke leverer det forventede produkt og forlanger betaling?!!!

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
@ Cookie. Jeg hverken kan eller vil gore mig til moralsk moralsk dommer i denne sag. Jeg forholder mig alene til de juridiske muligheder som traedstarter har. Jeg har hverken set billeder eller har fagligheden til at bedrooms dem. MEN som i alle andre forhold maa man bruge de milder, som er til raadighed hvis man ikke er tilfreds med det leveret. Du vil vel heller ikke selv Betale for en ydelse eller varer som du ikke er tilfreds med selv

Jo jeg ville anlægge helt samme betragting for mig selv som her. HVIS ikke jeg mener at kunne pege på noget hvor jeg har god mulighed for at vinde sagen i byretten - så er den ubehagelige løsning, at jeg betaler. Det handler om, at hvis man kan sige - der er lovet HD kvalitet og ikke får det, eller 146 billeder - og man fik 130 - eller størrelsen eller andet fagligt man kan gøre indsigelse mod, så er det klart jeg ikke betaler. 

Her ved vi blot, at der er leveret det antal der var ønsket og ikke noget om skarphed ikke er der, men at stemningen ikke blev den ønskede. Der er tydeligvis ikke lavet en skriftlig beskrivelse af opgaven der kan bruges til at sige, det her duer ikke. Så mener jeg faktisk - og vi skal ikke være enige, at så hænger man på betalingen når fotografen har brugt sin tid og leveret - var det 146 billeder.

Naturligvis ville jeg protestere, og prøve om jeg kunne få skudt om - her var vel et tilbud om billigt omskud (en time om jeg husker ret) - det ville jeg tage og jeg ville være med i processen. Det er en let løsning ofte, at vælge at sige nej og tag mig i byretten- Jeg har prøvet det en del gange i min tid, hvor kunder har prøvet den mod mine virksomheder, og vil gerne sig, at jeg ikke husker EN eneste gang hvor den er gået hjem for kunden, de har tabt fladt i byretten. Min påstand er her, at byretten næppe vil lægge vægt på noget som helst andet end ren aftale og faglighed. Er kvaliteten skarp og det lovede antal i lovede opløsning leveret, så taber vor trådstarter. Dommeren vil ikke lytte på 3. parts fotograf der siger, at motivet kunne være bedre valgt og stemningen ikke er som ønsket af trådstarter - kun om det er den rette vare der er skudt og forventede skarphed.

Med fotografer - også person billeder til virksomheder, bør man være med inde over (en af ens medarbejdere i alle fald) og se med på computeren eller kameraets skærm- Det er så tudenemt idag med digitalfoto, at være med inde over, og kræve vinkler og andet anderledes hvis man synes det ser galt ud.

Så jo, hvis ikke jeg havde noget konkret fagligt at indvende - ud over stemningen og udtrykket - ville jeg ikke udsætte en leverandør for byretten, selvom det er min mulighed - jeg ville indgå en aftale - skyde om billigt eller se om ikke jeg kunne aftale en mindelig løsning, og så lære mig at jeg skal beskrive min opgave og gerne selv se med over skulderen.

I alle fald kan det jo være sjovt at få høre hvad det ender med, om der skydes om, eller om den virkeligt skal hele vejen ind og besvære domstolene Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:54

Henrik Koudahl:

Historien er jo underordnet. Mit svar var konkret på et konkret spørgsmål. Det interessante for trådstarter er hvad han kan gøre i en situation, hvor han er utilfreds.

Om han så har fået den varer som han har bestilt er netop op til retten at afgøre.

Enig! Yes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11

Martin E. Jensen:

Henrik Koudahl:

Historien er jo underordnet. Mit svar var konkret på et konkret spørgsmål. Det interessante for trådstarter er hvad han kan gøre i en situation, hvor han er utilfreds.

Om han så har fået den varer som han har bestilt er netop op til retten at afgøre.

Enig! Yes

ikke enig Big Smile - man skal ikke gå i retten uden at være meget overbevist om at man har noget helt konkret at vinde den på i forhold til det aftalte og bestilte, og det mener jeg altså ikke at kunne læse her, hvor det er en "stemning" der ikke rammes - en præsentation der ikke viser varen som ønsket - men jo ikke mod nogen form for beskrivelse og ingen tekniske klare fejl. 

Alt for mange ting trækkes over retten i spild af tid ved jeg fra mange advokater - ofte fordi folk mener, at bare de nægtet at betale, så dropper fordringshaveren den - et pres jeg mener man skal tage moralske overvejelser alvorligt overfor trods alt. Jeg mener man skal ha rigtigt meget konkret i forhold til misligeholdt aftale -  at lægge frem før man bruger rettens tid - men det er jo en holdningssag.

Som nævnt, hvis trådstarter får en advokat ind over på et tidspunkt fordi fotografen faktisk vælger at tage den i retten, kunne det være sjovt at høre, om der er konkrete ting nok til at tage rettens tid -

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12

Hvis og hvis - pointen er stadigvæk at her både klages over stemning, kunst og teknik.

Vi har hverken kendskab til produkt eller aftaler. Hvor går grænsen for et moralsk korrekt svar. Pointen er jo at det er fuldstændigt ligegyldigt hvad vi mener der kan være problemet. Det er alene trådstarter der kan sige hvor langt han er klar til at.

Der var en anden tråd hvor en flytte sin indkomst til 2014 for at indgå topskat. Skal man svare sådan en tråd for det er jo o bund og grund jo at snyde samfundets for nogle midler i statskassen....

Moral kan være godt men der er ingen grund til at afstå sine juridiske muligheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30

Henrik Koudahl:
Moral kan være godt men der er ingen grund til at afstå sine juridiske muligheder.
Nej da - men heller ikke grund til at trække ting hvor man selv har været ansvarlig for manglende aftale grundlag ind i en kostbar ret - som trussel mod leverandøren jo ofte fordi man ikke selv tror den ender i retten, men som rent pres mod leverandøren

Ret skal naturligvis være ret, og vist KAN der være ting vi ikke har hørt her som gør det fint at køre den i retten - Jeg siger bare, at man ikke skal gøre det uden at ha rigtigt meget på fødderne i forhold til brudt aftale - og man skal ikke vente retten tager stilling til det kunstneriske, kun til teknik + billederne er af de ting det drejede sig om, skarpe nok og i lovet antal

Så jo - vist kan trådstarter ha en sag - den er bare ikke oplagt som jeg har læst den og så bruger JEG ikke selv rettens tidSmile

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35

Og det er jo netop det sidste som vi ikke har mulighed for at bedømme.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45

Henrik Koudahl:
Og det er jo netop det sidste som vi ikke har mulighed for at bedømme.....

enig og netop derfor JEG vælger at sige, pas på med at tage den i retten for jeg har ikke læst noget der tilsiger sejr der - Det mener jeg er fuldt så godt et råd som et om at lade være at betale og se om leverandøren så trækker den i retten.  Jeg skal ha læst meget mere konkret aftalebrud for at råde til at lade den gå til byretten. To lidt forskellige tilgange blot Smile

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Tegnerne ApS Skrevet kl. 11:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis jeg var dig, ville jeg sluge den der kamel og betale regningen - og så finde en anden fotograf!

Jeg ved, det lyder af røv, men som du selv skriver, så godkender du første billeder (dog med kommentarer). Det svarer jo til at jeg som grafiker laver et udkast til kunden, som kunden så godkender - med kommentarer. Hvis så kunden i sidste ende ikke vil bruge mit design, så skal han da alligevel betale for det stykke (for-)arbejde, jeg har gjort.

Du skriver i øvrigt at beløbet på fakturaen er på det halve af det oprindelige aftalte beløb, så så stort kan tabet da heller ikke være.

Har du en aftale på skrift omkring udformningen af fotos m.v. lavet i samarbejde med fotografen? Ellers kan det jo være svært at bevise, at han netop ikke har gjort det stykke arbejde, du har bedt om. Der kan vel også være noget fortolkningshalløj bag; at du har bedt fotografen om noget stemning er jo lidt et flyvende begreb. Jeg tager ikke fotografens eller dit parti, men prøver blot at belyse sagen fra begge sider, og min konklusion er: noget gik galt.

Så summa summarum: betal regningen, betragt det som en værdifuld lektie, og kom videre. Og glem så alt om bekostelige ankenævn, klage- og retssager - vi lever jo trods alt blot i lille Danmark, og ikke store Amerika. ;)

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 11:57

Som de andre fotografer i denne tråd kunne jeg også meget godt tænke mig at se et par eksempler på de billeder du har fået og hvilken pris du har aftalt for dem. 146 redigerede billeder er i mine øjne enormt mange, men det er svært at vurdere uden at kende mere til produkterne, miljøet, prisen og hvad, der ellers er aftalt med fotografen. Send eventuelt et link til billederne i en privat besked, hvis du ikke vil have dem ud i den offentlige tråd.

Tilmeldt 30. Jun 11
Indlæg ialt: 9
Fra  byPiippola Skrevet kl. 12:30

Dennis Møller:
Må man spørge hvad du gav for det? Og hvad dine forventninger var til 146 retoucherede billeder?

Der er altid 2 sider af sagen så jeg er egentlig nysgerrig hvad du gav for den mængde billeder.

Hej Dennis:) Der er tale om 146 retoucherede billeder i et lille format - ikke retoucherede!  Aftalen er lydet på 8-10 stemnings produktbilleder med grafiske elemeneter, både close-ups og billeder med mere interiør .

Jeg er helt enig i at der altid er flere sider i en sag -  jeg har selv en baggrund som fotograf, og har selvfølgelig min mening om hvornår billeder rent kompositions mæssigt ikke  "spiller" - men i dette tilfælde er der udover det kunstneriske (som kan diskukteres) så mange tekniske faktorer/fejl, der kan påpeges og der gør at billederne ikke vil kunne bruges til formålet, netop at skabe en stemning og en interesse for produkterne.

Desværre oplevede jeg at fotografen holdt på sin ret om at han havde overholdt hans del af aftalen, og at billederne levede op til det aftale - hvorefter han ønsker en timetakst for fortsat samarbejde. Det i sig selvt, synes jeg, er dårlig kunde pleje. Og jeg vil selvfølgelig aldrig turde at indgå i fortsat samarbejde, når premisserne er stejle....;(

Mvh,

Taina

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)