Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Der findes ikke noget der hedder "MLM-branchen" - BASTA!

Side 5 ud af 8 (75 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Du nævner et eksempel med bilsælgeren. Jeg har det da fint med at købe en mazda af en sælger som f.eks kører Toyota. Det er jo rigtig almindeligt idag at bilforhandlere sælger mange forskellige mærker, eller ihvertfald 2-3 forskellige mærker, så det er da hel normalt ??

Nu var det Keld der vist nævnte et beløb på 6-700 kr, jeg aner ikke hvad det er. Men min troværdighed har det da fint med at anbefale LR eller andre ting, jeg siger jo ikke produkterne er dårlige, jeg foretrækker bare selv noget andet. Bilsælgeren som kører Toyota siger jo heller ikke mazdaen er dårlig, hans valg faldt bare på Toyota da han stod og skulle handle bil selv "og det kan der jo være rigtig mange årsager til" herunder, pris, udvalg på det givne tidspunkt osv"

Hvis jeg anbefaler LR eller andre virksomheder til interesseret folk, kan jeg nævne en masse fordele, mit forbrug af produkterne er bare meget begrænset, især fordi jeg stort set ikke handler den slags produkter ind i husstanden og på den bekostning ville jeg ikke få provision af mine anbefalinger. kan du følge mig ?

At jeg ikke køber LR produkter ind til min husstand er jo ikke det samme som jeg ikke kan stå inden for dem.....jeg kan også godt lide Nike, selv om jeg indirekte godt ved at Puma er lige så godt....følger du mig ?

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Slot:
Medlemsgebyrer...??? Øhh hvem er medlemmer???

Distributørene er medlemmer. De betaler medlemsgebyr hver eneste måned som fordeles på upline, og de mottar en andel av medlemsgebyrene til menneskene i deres downline, Nei, sier du nok, her er det kun salg av produkter. Sant nok, men medlemsgebyret er normalt kamuflert inn i produktprisen for at det ikke skal bli helt åpenbart at det er et pyramidespill. Innmeldingsavgiften er ditto kamuflert som oppstartspakker der man oppfordres til å velge den dyreste hvis man er seriøs i sin satsing.

Martin Slot:
Hvorfor er der flere filialer af diverse ting, det er for at nå ud til flere.

Nettopp, det er en sammenheng mellom antall potensielle kunder og antall matbutikker, sportsbutikker, bensinstasjoner osv. Det er her den virkelige forskjellen mellom vanlig forretning og MLM synliggjøres. Man verver ikke nye distributører for å nå ut til nye kunder, man verver nye distributører fordi distributørene er de som skaper omsetningen gjennom sine egne pliktkjøp. Når produktene er overprisede er det ganske umulig å bygge opp en lojal kundekrets fordi rene kunder som regel finner ut at produktet slett ikke er verdt å betale så mye penger for.

Martin Slot:
Hvis Allan har en forretning som har 1000 kunder, så kan han hjælpe mig til at opbygge lignende, og det er rimelig simpelt vi kender ikke de samme mennesker, hvordan kommer man ud til folk i netværk.

Utfordringen er at det i de fleste selskaper finnes flere distributører enn sluttkunder, fordi en nyrekruttert distributør stimuleres gjennom fast-start-bonuser o.l. til å verve nye distributører fremfor sluttkunder. Det naturlige ville være å starte med å bygge opp en inntektsbringende kundekrets, og når denne ble så stor at det ble for tidkrevende å følge opp, ville det være naturlig å finne en person som hadde lyst til å gjøre det samme, gjerne i sin egen kundekrets. Slik mainstream MLM fungerer er rekruttering av nye distributører hovedfokus, og det er i praksis umulig å tjene penger uten et nettverk av distributører under seg. Det er forretningsmessig like klokt som om McDonalds skulle flytte fokus fra å selge hamburgere til kunder, over til å rekruttere nye restauranteiere som skulle opprette nye restauranter hvor de selv spiser sine pliktinnkjøpte og provisjonsutløsende hamburgere til 500 kr pr. burger, for igjen å prøve å rekruttere nye personer til å starte opp McDonalds-restaurant inntil det er en restaurant på hvert gatehjørne. Det høres veldig dumt ut, og det er det også.

Selskapene fordeler seg selvfølgelig på hele skalaen mellom de grove pyramidespillene og de få seriøse MLM-selskapene. WMI hadde f.eks. ikke en eneste kunde som kjøpte produktene bare fordi de fant produktene interessante. Tupperware er i motsatt ende av skalaen, der er kundene i stort flertall, og distributørenes egne kjøp ikke er avgjørende for å oppretteholde omsetningen. I de aller fleste MLM-selskap står distributørene selv for mer enn halvparten av omsetningen, hvilket betyr at de fleste taper penger fordi den reelle verdien de får tilbake i form av produkter til eget konsum ikke oppveier de totale utgifter ved å stå registrert som distributør på auto-ship. De fleste distributører skjønner etter kort tid at inntjeningen på ingen måte stemmer med forventningen, hvilket er årsaken til at gjennomsnittlig "levetid" for en distributør er mindre enn ett år i useriøse MLM-selskaper som Morinda, Kyäni og Asea. Det har ikke noe med at de er late, gjør ting feil eller har feil innstilling, forretningsmodellen er designet for at majoriteten skal tape penger.

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Maler:

Pension har intet med dette at gøre, det er en del af din løn som du sparer op, en gode du formentligt ikke finder i MLM regi.

Ja, jeg mener at man er "slave" af nogen produkter og der findes der mange mennesker som sagtens kan bestride en stilling uden at være "forbruger" af virksomhedens produkt / produkter. F.eks er jeg ret sikker på at du gerne må beholde din mercedes selv om du laver mazda biler og omvendt. Ligesom jeg også er sikker på at Føtex synes det er fint hvis du handler i Rema 1000 engang imellem

Hvad nu hvis der er fyldt op med shampoo i dit skab og du SKAL bare handle for 700 kr selv om du ikke har et behov ?? Det er da lidt halvsurt....så er vi tilbage i at systemet kun fungerer hvis du ønsker at agere sælger og løbende køber ind. Så bliver du ikke længere belønnet for rent faktisk at anbefale firmaet og skaffe nye kunder, du SKAL også rende rundt og lege sælger selv om det ikke nødvendigvis er det som du ønsker. Her udelukker man så mennesker som ikke har lyst til at være sælgere, men som sagtens kan anbefale et produkt...

Ja jeg er ved godt hvad pension er men i visse firmaer er der lavet en fast aftale med et bestemt pensions selskabet (Har selv oplevet det) og den enkelte medarbejder han ikke selv vælge. Dermed er du også slave...

Mht. om skabet er fyldt op med shampo (vi har ikke shampo) så har du jo selv valgt selskab fra start... Du er bekendt med omsætnings kravet. Er der ikke noget med det koster 1.000.000 for at starte en Mac. D butik. Det er da også det valg man tager.

Hvis du ikke ikke kan sælge / bruge det selv/ give det som gave/ til præsentationer/reklame m.m. for en samlet værdi på 700 kr. så vil du aldrig få succes. Desuden så er snakken blevet lidt fordrejet fordi kravet kun er der for at få bonus.. Hvis din bonus er på fx 2000 kr. men du ikke ønsker at bruge 700 kr. så er man da lidt dum hvis man siger nej til en fortjeneste på 1300 kr. Er din bonus på 699 kr. ja så får du produkter for en kr. Men ønsker du ikke denne udgift så køber du bare ikke. Frit valg ikke slave. 

Der findes så mange eksempler i det alm. erhvervsliv hvor man skal have en vis omsætning af et produkt for at  må forhandle det. Det kan være cykler, biler osv. som jeg nævner fordi jeg kender nogen som har oplevet dette. Undskyld de herrer .. Man starter sin egen forretning men vil ikke have nogen produkter.. Ja ok .. sjov indstilling.. Hvis man var pølsemand uden pølser så går det sikker heller ikke. 

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Peter Maler:
At jeg ikke køber LR produkter ind til min husstand er jo ikke det samme som jeg ikke kan stå inden for dem.....jeg kan også godt lide Nike, selv om jeg indirekte godt ved at Puma er lige så godt....følger du mig ?

Dersom du skal følge MLM'ernes logikk her burde det ikke finnes kvinnelige herrefrisører eller menn som selger dameundertøy.

Tilmeldt 22. Dec 10
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det nu altid sjovt at læse de her MLM debatter :-P

Jeg ville dog ønske at folk der overvejer MLM læste hvad forbrugerombudsmanden har at sige om emnet. 

Blandt andet
"En forhandler må således heller ikke uden forudgående anmodning rette henvendelse til familie og venner for at sælge sine produkter. Det er kun, hvis vennerne/familiemedlemmerne forudgående har anmodet forhandleren om at blive kontaktet med netop det formål at høre om og eventuelt købe produkterne, at en sådan henvendelse er lovlig.

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker: Det er fint du har din mening det skal du have lov til. Men jeg gider ikke bruge krudt på kommentarer omkring hvem der er medlemmer og hvordan prisen er skruet sammen udfra din mening. Så fair nok du kommentere mine svar, jeg syntes bare din logik er absurd. Hvis du har nogle klare facts om at produktionspriserne er anderledes på MLM produkter så fint smid dem endelig på.

Dit indlæg syntes jeg er ren mudderkast uden supstans...Nej der er ingen der opfordres til at købe den dyreste pakke som standard, priserne er fastsat på forhånd og der er ikke skjult hvor meget der går til distributører.

Det er muligt du har læst en masse MLM positive ting, men hvis man vil læse noget negativt, så skal man nok finde en måde at gøre det på. God fornøjelse med det du laver, der vil ikke komme flere svar fra mig til dig.

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Maler:

Hej Martin,

Du nævner et eksempel med bilsælgeren. Jeg har det da fint med at købe en mazda af en sælger som f.eks kører Toyota. Det er jo rigtig almindeligt idag at bilforhandlere sælger mange forskellige mærker, eller ihvertfald 2-3 forskellige mærker, så det er da hel normalt ??

Nu var det Keld der vist nævnte et beløb på 6-700 kr, jeg aner ikke hvad det er. Men min troværdighed har det da fint med at anbefale LR eller andre ting, jeg siger jo ikke produkterne er dårlige, jeg foretrækker bare selv noget andet. Bilsælgeren som kører Toyota siger jo heller ikke mazdaen er dårlig, hans valg faldt bare på Toyota da han stod og skulle handle bil selv "og det kan der jo være rigtig mange årsager til" herunder, pris, udvalg på det givne tidspunkt osv"

Hvis jeg anbefaler LR eller andre virksomheder til interesseret folk, kan jeg nævne en masse fordele, mit forbrug af produkterne er bare meget begrænset, især fordi jeg stort set ikke handler den slags produkter ind i husstanden og på den bekostning ville jeg ikke få provision af mine anbefalinger. kan du følge mig ?

At jeg ikke køber LR produkter ind til min husstand er jo ikke det samme som jeg ikke kan stå inden for dem.....jeg kan også godt lide Nike, selv om jeg indirekte godt ved at Puma er lige så godt....følger du mig ?

Nu er der jo stadig nogle forhandlere som ikke har andre biler, og igen, så lad os da sige at forhandleren har mazda og toyota så ville det i mine øjne være mærkeligt hvis sælgeren kørte i et mærke der ikke forhandles af dem.

Det er selvfølgelig i orden du ville gøre det sådan, jeg har bare svært ved at forstå hvordan du ville kunne anbefale LR, hvis du selv brugte matas de stribede....Jeg ville ikke anbefale nogen at gå igang, hvis de havde det sådan, men jeg har også været kunde længe før jeg gik igang med forretningen.

Hvis noget er lige godt (Nike), ja vælger man nok det billigste, men jeg kan stadig ikke forstå hvorfor du mener en anbefaling fra dig som ikke forbruger, er troværdig hvis du bruger det samme produkt fra anden producent.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Jamen, min pointe er bare den at man får det "BIL" som man betaler for. Og derfor synes jeg nu at det er troværdigt nok bare bilforhandleren yder mig den service han skal ud fra de penge jeg nu har bil at købe for. Jeg tror de fleste bilsælgere har prøvet at sælge flere forskellige bilmærker, derfor synes jeg ikke der er noget forkert i at køre et andet mærke end det man sælger. Man kan jo ikke bare skifte bil fordi man også skifter job.

På samme måde er det hos mig, det er min kone der handler parfume og den slags produkter ind. Jeg kender en LR forhandler og ved da produkterne er udmærkede. Jeg har jo også nogen stående her men min kone er bare til andre mærker, det er jo ikke ensbetydende med at LR ikke dur.

Her er min pointe bare - Jeg synes LR er udmærket og hvis jeg ville arbejde med MLM ville jeg være tvunget til at forbruge produkterne og det går ikke herhjemme. Her adskiller systemet sig fra f.eks bilsælgeren, bare fordi du står og sælger en mercedes har du ikke nødvendigvis selv råd til en, eller bare fordi du sælger B&O har du heller ikke det store tv derhjemme. Men derfor kan du vel godt stå inde for produkterne ??

På samme måde tror jeg egentlig godt jeg kan stå inde for LR´s produkter og på sin vis anbefale systemet, min kæde hopper bare af når jeg SKAL forbruge på et vist beløb pr måned.

Jeg forstår godt de gør det for at opretholde en omsætning og skabe loyale og stabile forbrugere, jeg synes bare det er ærgeligt, for det gør pludselig produkterne sekundære og omsætningen primær - for hvis produkterne er gode nok, så sælger de sig selv...

håber du forstår min pointe...

 

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin Slot:
Hvis du har nogle klare facts om at produktionspriserne er anderledes på MLM produkter så fint smid dem endelig på.
¨

Produksjonsprisen kan være veiledende, men det er markedsverdien som er interessant. Asea bruker helt sikkert mye penger på å produsere sitt "mirakelvann", men det har fortsatt ingen nevneverdig markedsverdi.

Martin Slot:
Dit indlæg syntes jeg er ren mudderkast uden supstans.

Ja, det synes du nok, men alt trenger ikke være dekkende for ditt MLM-selskap, tråden handler om MLM, ikke om et bestemt selskap.

Martin Slot:
Nej der er ingen der opfordres til at købe den dyreste pakke som standard, priserne er fastsat på forhånd og der er ikke skjult hvor meget der går til distributører.

Igjen er det ikke sikkert at dette forekommer i ditt selskap, men det er slik i mange MLM-selskaper, og kompensasjonsplanene er ofte designet for å få det til å se ut som om man har størst mulighet til å tjene penger hvis man går inn med den dyreste startsummen.

Asea er også åpne om hvor mye av salgssummen som går som provisjon til distributørene, MLM-selskapene konkurrerer ofte om å ha høyest utbetalingsprosent. Det som holdes skjult for distributører og kunder er forskjellen mellom produktprisen og produktets reelle markedsverdi. Hvis man da betaler 600 kr måneden for fruktjuice som har en markedsverdi på 100 kr, betaler man indirekte 500 kr i deltakeravgift pr. måned.

Martin Slot:
God fornøjelse med det du laver, der vil ikke komme flere svar fra mig til dig.
 

Nei, du kaster vel ikke perler for svin? 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes tråden fint viser min indledende pointe. 

Der fokuseres udelukkende på de negative ting, som er en blanding af sandheder, gamle rygter og eksisterende myter - og vigtigst af alt - en fordrejning af sandheden, der skal få det til at lyde som om, at de ulemper der findes ved MLM-konceptet er unikke for MLM, hvilket på ingen måde er sandt, hvis man kender bare det mindste til almindelig forretningsdrift.

Langt de fleste ulemper, findes på præcis samme niveau i alle andre brancher - f.eks. det "tvungne" produktkøb og startpakker.

For noget tid siden, var der en Amino der eftersøgte dyrefodder, og en grossist inden for dette skrev, at det kunne han hjælpe med. Eneste krav var, at man lagde en minimumsordre på kr. 10.000,- og hertil skal siges, at det er HVER GANG man bestiller. 

PERSONLIGT ser jeg det som nøjagtig det samme, som at NOGEN MLM firmaer, har "tvungne" varekøb. På årsbasis er MLM-firmaets "tvungne" varekøb dog stadig LANGT under det, som nogen grossister tager i traditionel forretning. 

Derudover kan jeg sagtens se det logiske i tvungne varekøb, for hvis en forhandler ikke har noget varekøb i en given måned, så betyder det, at han hverken selv bruger produkterne og det betyder samtidig, at han heller ikke har noget direkte produktsalg i den pågældende måned - og altså ingen reelle kunder.

Hos os har vi skruet det sådan sammen, at man kun behøver egenomsætning i den måned man ønsker at få udbetalt provision. Med andre ord kan man bruge et helt år på at opbygge et netværk, og så i 12. måned kan man lave egenomsæting og dermed opnå provision 

Kravet om egenomsætning på et helt år er dermed ca. kr. 700,- i vores MLM-firma, sammenlignet med kr. 10.000 i traditionel business, eller kr. 1.500,- som jeg har set flere "almindelige" grossister har inden for vores produktområde. (igen - minimum 1.500 for HVERT køb på shoppen) 

- det kommer dog sjældent til at se sådan ud i virkeligheden, da man meget gerne i løbet af året skulle få et par kunder, som man sælger produkter direkte til - og dermed får man jo automatisk en egenomsæting. Bruger man også produkterne selv, vil man i langt de fleste tilfælde ligge OVER det tvungne køb - og det er derfor slet ikke et issue. 

Min pointe er - at hvis man har et problem med de såkaldte "tvungne varekøb" i MLM - så vil man i det hele taget få det svært med at agere forhandler - også i traditionel business, da der er minimumskrav rigtig mange steder, og har man ikke nogen personlige køb, betyder det, at man ikke har nogen personlige kunder, og dette er også en vigtig forudsætning i MLM, at man har BÅDE partnere og "almindelige" kunder. 

GILETTE har også krav til deres forhandlere om, at de ikke må forhandle lignende produkter - et krav, man også ser hos nogen MLM-firmaer, men igen, ikke noget, der er unikt for MLM. 

Peter Maler:
Her adskiller systemet sig fra f.eks bilsælgeren, bare fordi du står og sælger en mercedes har du ikke nødvendigvis selv råd til en, eller bare fordi du sælger B&O har du heller ikke det store tv derhjemme. Men derfor kan du vel godt stå inde for produkterne ??

SELVFØLGELIG kan en mand sælge damesko, eller en voksen kan sælge legetøj til børn. Men jeg ville da langt hellere spørge mine mandlige kolleger og venner om hvilken barbarskum de bruger, end at få en trunte i Magasin eller Matas til at sælge mig en. 

Hvis jeg spørger i Magasin om hvilken barberskum der er bedst til at undgå røde knopper på halsen, så kan trunten kun fortælle mig, hvad der står på flasken, eller hvad producenten siger i reklamen. 

Men hvis jeg spørger en, der SELV bruger produktet, så vil jeg mene, at jeg får et langt mere brugbart svar - SPECIELT hvis det er en ven, for man skal da være et skarn, hvis man lyver over for sine venner og familie omkring et givent produkt - OGSÅ selvom man gerne vil sælge det til dem. 

At "MLM-folket" skulle være ekstra amoralske eller uetiske og lokke deres venner, hører man også en gang i mellem, men som jeg ser det, har det INTET med MLM at gøre, om folk lyver over for deres venner eller ej - det har noget med personen at gøre. 

Jeg har også en gang i mellem fået kommentarer omkring, at "MLM-folket" ofte sælger på de vilde rejser og de vilde oplevelser man kan opnå. 

Og ja - selvfølgelig gør man det. Og SAMTLIGE af de traditionelle virksomheder jeg har været ansat i, har gjort det samme. Nogen lover weekendophold for topsælgerne - nogen tager hele salgsafdelingen på skiferie hvis de når målet, og nogen har en stjerneklub eller lign., hvor de bedste sælgere kommer på ture til Dubai, New York mv. med alt betalt - og de får diplomer, og bliver ført frem på scenen til klapsalver fra mange 100 personer. Det lyder som MLM, men dette er altså helt almindelige firmaer. 

Så min pointe er, at hvis man INSISTERER på at finde fejl ved MLM, så kan man sagtens, men hvis man ønsker at blive klogere på konceptet, så er man altså nødt til at se ud over de gamle myter, og man er nødt til at lave en reel sammenligning - man kan ikke nøjes med KUN at kigge på halvdelen af fakta, og derfra uddrage, at det er MLM, der har et problem. 

Sidst men ikke mindst, så er sælgerne i de firmaer jeg har været ansat i også blevet trænet i indvendingsbehandling, UPS'er, ROI etc., hvilket de fleste tager som en helt naturlig del af salget - men hvis en MLM'er begyder at svare på klassiske indvendinger, så er han pludselig suspekt, amoralsk eller ude på at lokke folk i fordærv. 

Hvis ikke ovenstående giver bare nogenlunde mening, så må vi nok konstatere at er det fordi folk ikke VIL forstå - eller alternativt, at jeg ikke formår at gøre det tydeligt på skrift. 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Side 5 ud af 8 (75 indlæg)