Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Der findes ikke noget der hedder "MLM-branchen" - BASTA!

Side 2 ud af 8 (75 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Allan I:
Det handler ganske enkelt om OMSÆTNING. Hvis det var problem, så ville Franchise og affilliate jo også være pyramidelignende forretning.

Affiliate handlere udelukkende om at skaffe salg og MLM handler om at skaffe forhandlere. Som affiliate skal man ikke betale for at få lov at sælge andres produkter, det skal man som MLM-pusher.

Og jo, MLM er en branche, for størstedelen af alle MLM selskaber er jo skabt med den ene markedsføringsmetode for øje. En webshop benytter oftest mange andre kanaler end affiliate marketing.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:
Affiliate handlere udelukkende om at skaffe salg og MLM handler om at skaffe forhandlere. Som affiliate skal man ikke betale for at få lov at sælge andres produkter, det skal man som MLM-pusher.

Du blander begreberne sammen!

De producenter/forhandlere der UDBYDER deres produkter, driver jo forretning på PRÆCIS samme måde som et MLM-firma. 

Det gælder for dem om at få så mange affilliates som muligt, der kan pushe deres produkter. 

Hvordan ser du forskellen på dette og på at et MLM-firma ønsker mange forhandlere???

Nicolaj Thomasen:
Og jo, MLM er en branche, for størstedelen af alle MLM selskaber er jo skabt med den ene markedsføringsmetode for øje.

Ja, det giver vel næsten sig selv. Hele modellen er jo NETOP bygget op på, at der ikke bliver brugt ressourcer på andre former for reklame. 

I øvrigt skal overskriften jo forståes sådan, at man ikke benytte begrebet MLM-branchen når man skal vurdere enkelt firmaer - og at MLM-branchen trods alt har forskellige forretningsmetoder, selvom de benytter samme markedsføringsmetode. 

Så ja, det er en branche - men ikke en homogen ensartet masse.

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:
Men du læser så heller ikke hvad jeg skrev - INDEN dit indlæg: nemlig at fokus på at skaffe partnere/distributører/forhandlere på ingen måde behøver at være suspekt, ulovligt eller "gråzone-agtigt".

Det siger jeg heller ikke at det er.

Jeg forholder mig, som også tidligere sagt, alene til dit eget udsagn om virksomheder der har det største fokus på at finde nye forhandlere.

Til dit senere indlæg, hvor du sammenligner affiliate marketing med MLM. Der er da MEGET stor forskel.

Mine affiliates skal ikke købe noget af mig, og skal ikke finde nye affiliates. - Eller jo, det må de da gerne, men de tjener ikke noget ved det.

Et system hvor det at hverve nye forhandlere er hovedindtægten vil MEGET hurtigt løbe tør for kunder, uanset hvad det kaldes. - Det er simpel matematik.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så ja, det er en branche - men ikke en homogen ensartet masse.

@Allan

Jeg er på ingen måde interesseret i at deltage i en langvarig debat om MLM, men fandt denne konklusion særdeles sjov! :)

Jeg vil nemlig gerne høre, hvilken branche der kan stilles i sådan en sammenhæng?

Alt hænger sammen i dag - også brancher.

Tager du i banken og får et lån, så handler du med den finansielle branche. Men låner du til en bil via en bank gennem en bilforhandler, så er banken en del af bilindustrien.

Mange såkaldte MLM er i mit hoved en del af konsumentmarkedet. Men da handelsmåden "MLM" efterhånden er så udbredt, bliver de virksomheder, der bruger MLM som markedsføring naturligvis en del af denne industri.

Konklusion - virksomheder er altid opdelt i overordnede brancher i forhold til deres hovedformål for eksistens.

Derfor ser man også mange distributører inden for MLM i Danmark oprette sig som konsulentvirksomheder som hovedbranche, da de føler, det er det de laver som hovedbeskæftigelse med deres MLM-forretning.

Om det så er som det egentlig skal være, det ved jeg så ikke.

Men egentlig "homogene" brancher findes ikke. Bare tag en tur på hvilken som helst messe og se hvordan brancher smelter sammen;)

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Allan I:
Så længe det er PRODUKTomsætning der er firmaets primære indtægtskilde, så er det fuldstændig ligemeget om der er 100.000 partnere/forhandlere og kun en enkelt kunde - det er stadig hverken ulovligt eller at betegne som en pyramide. 

Nei, du tar fullstendig feil. Som jeg har skrevet tidligere, minst 90 % av WMIs omsetning stammet fra produktsalg, men de ble likevel funnet å være et ulovlig pyramidespill. Det samme kan sies om Herbalife i Belgia og MonaVie i Tyskland.

Jeg kan bruke det raskt voksende MLM-selskapet Asea som eksempel. De selger saltvann på flaske til et par hundre kroner literen. Man kan lage et tilsvarende produkt hjemme på sitt kjøkken for et par kroner literen, altså er produktet priset ca. 100 ganger høyere enn reell markedspris. Det er to årsaker til at dette likevel selger som varmt hvetebrød, og det er ulovlige helsepåstander og forretningsmuligheten. De som registrer seg får en betydelig rabatt, men hva hjelper vel det? Hadde rabatten vært 90 % ville man fortsatt ha betalt 10 ganger produktets reelle verdi. I Asea stammer tilsynelatende all omsetning fra produktsalg, ingen belønnes direkte for å verve noen. Innmeldingsavgiften er altså kamuflert inn i produktprisen og man blir selvfølgelig snytt selv om man kjøper produktet med god "rabatt". Det er denne sammenblandingen av produktpris og "pay to play" som gjør det krevende for myndighetene å stoppe slike selskaper fordi de må foreta en grundig vurdering av produktenes reelle markedsverdi.

Når produktene er priset mange ganger høyere enn sin reelle verdi vil det selvfølgelig være få personer som tiltrekkes av produktene alene. De som ser potensialet i å tjene penger lar seg da verve som distributører. Er man svak for illusjonene om de store inntektene sluker man som regel også produktreklamen rått, og smører gjerne ekstra på når man markedsfører produktet og forretningsmuligheten muntlig til familie og venner.

Konklusjonen er altså at et nettverkskonsept som har 100.000 distributører og 1 kunde ikke trenger å være ulovlig eller uetisk, men det er teoretisk sett. Alle som har kjennskap til hvordan slike konsepter oppfører seg vet at en slik ubalanse mellom distributører og kunder er et nokså sikkert tegn på pyramidespill. Et MLM-selskap som har hovedfokus på å verve flere distributører fremfor å selge produkter til sluttkunder vil oppføre seg som et pyramidespill, matematisk forutbestemt til å la de aller fleste distributører gå med tap.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:
Du blander begreberne sammen!

Hvilke begreber blander jeg sammen?

Allan I:
Hvordan ser du forskellen på dette og på at et MLM-firma ønsker mange forhandlere???

En webshop ønsker ikke nødvendigvis mange affiliates, de ønsker sig mange salg. Et MLM-firma ønsker sig mange forhandlere, fordi det i sig selv genererer en indtægt, enten via indskud eller et tvungent køb af sortiment. Er det ikke også korrekt forstået, at man i nogle MLM-selskaber skal købe for et vist beløb til sig selv hver måned, for at kunne opretholde sin status i netværket?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Allan I:

Men du læser så heller ikke hvad jeg skrev - INDEN dit indlæg: nemlig at fokus på at skaffe partnere/distributører/forhandlere på ingen måde behøver at være suspekt, ulovligt eller "gråzone-agtigt".

Så længe det er PRODUKTomsætning der er firmaets primære indtægtskilde, så er det fuldstændig ligemeget om der er 100.000 partnere/forhandlere og kun en enkelt kunde - det er stadig hverken ulovligt eller at betegne som en pyramide. 

I så fald ville MATAS' og COOP's kundeklubber også være grænsende til pyramide! 

Så kald det sgu da det, som det er! - Det jo i dit tilfælde bare en rabatklub, som man skal betale x-antal tusinde om året for at være medlem af.

Men det er jo ikke sådan det bliver solgt over kommende distributører. Det bliver jo solgt som genvejen til de nemme millioner.

Og gu fanden er det pyramide - Tegn strukturen på et papir og du får en pyramide, dermed ikke sagt det er ulovligt eller skidt, MEN DET ER EN PYRAMIDE. Alle lever af dem under sig, og de kunder som de skaffer. PUNKTUM

Og mit synspunkt er at produkterne bare er skalkeskjul for at kunne drive de her pyramide forretninger. Hvorfor skal man betale fx. flere tusinde når man opretter sig. Ja ja man får sin egen "Webshop" - jesus christ, det man får er et subdomæne, som man kun selv kan logge ind på. Det koster altså ikke 5 flade ører at oprette.

Derudover er der ofte et årligt gebyr - til hvad!!! - Materiale som man selv skal printe fra nettet, viser det sig så

Ergo overskuddet genereres på baggrund af sælgernes og distributørernes gebyrer og ikke på de solgte produkter. Jeg så en enkelt gang et offentliggjort regnskab for et stort selskab. Overskuddet lød på et millionbeløb på under 40 millioner for hele europa. Og ved at tage antallet af medlemmer og gange med det årlige gebyr udelukkende, så burde overskuddet have været på flere milliarder (og så var indmeldelsesgebyrerne ikke regnet med). Det vidner jo bare om, at produktkommisonen langt fra kunne finansiere foretagendet, og at man var dybt afhængig af gebyrer fra sælgerne.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Allan,

Du kan da ikke oprette en tråd og lave et statement der hedder "der findes ikke en MLM Branche" Der findes da i den grad en MLM Branche, grundlæggende en branche hvor afkastet kommer via Network marketing. Det er der jo skrevet 1000 bøger om, om den branche så er god eller skidt, det er en helt anden sag.

Men MLM branchen fungere på en særlig måde fordi fundamentet i alle disse virksomheder går ud på at hverve medlemmer / kunder og mindske brugen af reklamepenge. Så er det rigtigt som det også er skrevet, at mange brancher smelter sammen og MLM forgrener sig ind i mange konkrete faggrupper, men uanset hvad er det grundlæggende fundament i denne slags virksomheder MLM.

På samme måde findes der håndværker branchen som forgrener sig ind i mange faggrupper, men hvor afregning og fundament fungerer på en anden måde, der er ikke provisioner til en masse mennesker i forskellige led og derfor ved du præcis hvad du betaler for og til hvem.

I bund og grund må man vel selv om hvad man synes, men jeg vil da betegne MLM som en overordnet branche. Hvad der konkret står i ordbogen ved jeg dog ikke :-)

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:
En webshop ønsker ikke nødvendigvis mange affiliates, de ønsker sig mange salg. Et MLM-firma ønsker sig mange forhandlere, fordi det i sig selv genererer en indtægt, enten via indskud eller et tvunget køb af sortiment. Er det ikke også korrekt forstået, at man i nogle MLM-selskaber skal købe for et vist beløb til sig selv hver måned, for at kunne opretholde sin status i netværket?

Nicolaj antal af personer i et mlm firma er ikke det samme at det genererer en indtægt. I alle de seriøse selskaber handler det om omsætning og flytning af vare. Jo flere vare jo mere indtægt.. Ikke anderledes end grundfos eller lego. 

Jo i mange selskaber skal man købe produkter for at være berettet til bonus.. Om man så sælger dem eller bruger dem selv det er op til den enkelte. Men du får det til at lyde som man bliver smidt ud hvis man ikke bruger det selv, dette er ikke rigtig. Lige netop omsætnings kravet er vigtig at forstå. I mit eget selskab snakker vi om 600-700 kr. pr måned alt efter hvilken produkter der er tale om. Dette giver dig ret til bonus og lavet for at det er fer. Man kan ikke bare oprette sig og så tjene penge uden selv at yde noget. I øvrigt så kan jeg slet ikke lave være med at bruge produkterne og det giver samtid personlig produkt oplevelse. Hvis man ikke har en omsætning  bliver man ikke smidt ud men man får heller ikke løn..

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Så kald det sgu da det, som det er! - Det jo i dit tilfælde bare en rabatklub, som man skal betale x-antal tusinde om året for at være medlem af.

Men det er jo ikke sådan det bliver solgt over kommende distributører. Det bliver jo solgt som genvejen til de nemme millioner.

Tak Simon! 

Du hopper jo lige præcis i med begge ben, og demonstrerer på fornemmeste vis hele meningen med mit indlæg. 

NEJ - det er ikke en rabatklub, og i LR, som er det selskab jeg repræsenterer, er der ingen årlige gebyrer og jeg har ikke hørt nogen LR-partnere kalde det en nem vej til millioner, men en MULIGHED for at tjene ekstra penge ved at starte som forhandler, lige så vel, som der er også er en MULIGHED for at tjene ekstra penge ved at åbne en webshop.

DERFOR valgte jeg netop også den lettere provokerende overskrift, for selvfølgelig er der noget der hedder MLM-branchen, men problemet er bare, at folk tror de kan sige noget klogt om specifikke produkter og specifikke firmaer, baseret på deres samlede viden (eller mangel på samme) om hele MLM-branchen - og det kan man selvfølgelig ikke.

Simon Peter Langkilde Jakobsen:
Og gu fanden er det pyramide - Tegn strukturen på et papir og du får en pyramide, dermed ikke sagt det er ulovligt eller skidt, MEN DET ER EN PYRAMIDE. Alle lever af dem under sig, og de kunder som de skaffer. PUNKTUM

Ja, det er en pyramide, for det er stort set alle firmaer jo, hvis du tegner deres organisationsdiagram, og dem i toppen lever af dem i bunden - lige meget hvor du kigger hen. Så at kalde det et specifikt problem inden for MLM-branchen er direkte stupidt.  

Det er også muligt hos os at tjene penge - uden nogensinde at oprette en eneste forhandler, så igen TAK - fordi du med al tydelighed demonstrerer hele min pointe med indlægget, nemlig at man ikke kan bruge hele branchen til at udlede noget som helst. 

Man er nødt til at kigge på hvert enkelt firma. 

Simon Peter Langkilde Jakobsen:
Og mit synspunkt er at produkterne bare er skalkeskjul for at kunne drive de her pyramide forretninger. Hvorfor skal man betale fx. flere tusinde når man opretter sig. Ja ja man får sin egen "Webshop" - jesus christ, det man får er et subdomæne, som man kun selv kan logge ind på. Det koster altså ikke 5 flade ører at oprette

Fordi det ER et skalkeskjul - hvis der er tale om et ulovligt pyramidefirma - men hvis det er et reelt MLM firma, så må du da meget gerne bevise din påstand - for i så fald er alle MLM-firmaer ulovlige - og så er det sgu da mærkeligt at mange af dem har fået lov at overleve i over 30 år. 

Og nej, hos er der ikke gebyr for at oprette sig - så IGEN demonstrerer du hele meningen med mit indlæg. Det giver INGEN mening at udtale, at "sådan er hele MLM-branchen" - med mindre man selvfølgelig har lyst til at fremstå som en tosse, der tager fejl hele tiden. 

Simon Peter Langkilde Jakobsen:
Derudover er der ofte et årligt gebyr

Nope - bruger vi heller ikke...

Simon Peter Langkilde Jakobsen:
Ergo overskuddet genereres på baggrund af sælgernes og distributørernes gebyrer og ikke på de solgte produkter.

Forkert igen...

Så endnu en gang TAK for din fine demonstration af nødvendigheden af mit indlæg. Big Smile

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Side 2 ud af 8 (75 indlæg)