Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket program til programmering af hjemmeside??

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tobias.

Professionelt arbejder jeg med SharePoint / ASP.NET, og udvikler således i Visual Studio. Til PHP brugte jeg i en periode Zend Studio, forsøgte så med Netbeans for PHP, men begge virkede simpelthen for klodsede og performance-tunge, så jeg valgte at gå tilbage til en helt simpelt tekst-editor (gEdit). Ulempen er at der ikke er hjælp til at skrive koden (altså at programmet ikke viser dokumentation og foreslår kode-funktioner).

Hvis du bruger Windows, ville jeg anbefale dig at kigge på TSW Web Coder. Kasper der arbejder med det har gjort det i - så vidt jeg husker - mere end 10 år. Jeg havde æren af at lege "distributør" for ham da jeg var en ung knægt. Han er hamrende dygtig og laver fantastiske programmer.

Nu jeg lige har dig, så vil jeg da gerne invitere dig til et kursus jeg afholder (det er gratis). Nu skriver du jo netop at du ønsker at arbejde med udvikling af hjemmesider specifikt, og det er netop det vi kommer til på kurset. Det er en fordel hvis du har kendskab til HTML, CSS og evt. PHP for at få det fulde udbytte. Men der bliver også en masse hjælp som ikke kræver kendskab til disse ting. Kurset afholdes først d. 13. juli, så du har god tid til at lege lidt med det først.

Held og lykke med det :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg bruger Sublime Text 2 til at kode i og Transmit til FTP/SFTP/etc. 

Tilmeldt 29. Nov 11
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 14:48

Tak for svaret Carsten! :) 

Men kan du/nogen sige mig hvilket "kode sprog" (html/css/javascript) er nemmest at lære eller skal man lære alle?

Tilmeldt 29. Nov 11
Skrevet kl. 14:54

Tak for svaret Jimmy!

Og tak for invitationen men tror ikke det er noget for mig, da jeg først nu begynder på prøve at sætte mig ind i det... Har indtil videre ingen kendskab med Html/css osv.... :) Men det er det jeg vil prøve at lære. Da jeg syntes det kunne være ret sejt at lave sin egen hjemmeside.

Har indtil videre kun ok. kendskab til Indesign Adobe, men det har nok ikke noget med det at gøre...

:-)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 15:15

Tobias Steffensen:

Tak for svaret Carsten! :) 

Men kan du/nogen sige mig hvilket "kode sprog" (html/css/javascript) er nemmest at lære eller skal man lære alle?

Du bør starte med HTML, da det er den grundlæggende teknik til opbygning af hjemmesider. Herefter bør du kaste dig over CSS, som bruges til at styre udseendet af din hjemmeside. Lidt firkantet kan man sige at HTML er data og grundstruktur mens CSS er layout/udseende. JavaScript kan du bruge til at tilføje dynamisk funktionalitet til din hjemmeside direkte i browseren, mens eksempelvis PHP kan tilføje funktionalitet på serveren, som ofte bruges til databehandling.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 15:18

Hvis din passion er at bygge hjemmesider, med særligt fokus på udformning af det grafiske, vil jeg anbefale dig at lave det i et CMS, og så bruge dine evner i grafiske programmer som eksempelvis PhotoShop eller Gimp. Der vil gå lang tid før du kan kalde dig rutineret hjemmeside-udvikler. Men hvis din passion modsat netop er koden, så "go for it". Der findes en masse gode tutorials på nettet. Spørg Google :)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:35

Tobias,

Man kan faktisk lave stort set alt i Javascript i dag. Jeg synes at det er et nemt sprog at komme igang med, og jQuery (et Javascript library) giver mange muligheder.

Til serverside programmering er der også Javascript frameworks som Node.JS og Ember.js. Ellers kan PHP også være et godt udgangspunkt.

Mvh Carsten

Tilmeldt 29. Nov 11
Skrevet kl. 16:37

Ok så alt i alt ville det være fint at starte med at øve sig i Wordpress? :)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 16:46

Tobias Steffensen:

Ok så alt i alt ville det være fint at starte med at øve sig i Wordpress? :)

Det synes jeg bestemt giver mening, ja. Du kan sagtens dyrke lidt HTML og CSS kodning i Wordpress og andre CMS systemer. De fleste systemer tillader dig at se og redigere HTML-koden til dine indholdssider.

Da jeg var en ung knægt, startede jeg med at lave hjemmesider i Frontpage. Det var lige så nemt som at lave dokumenter i Word. Men jeg lærte utroligt meget af at kigge på den bagvedliggende kode, som Frontpage producerede.

Der findes også andre systemer end Wordpress. Eksempelvis:

http://www.cmsmadesimple.org/ (brugervenligt CMS)
- http://sitemagic.org (det som jeg arbejder på - specielt udviklet med fokus på web-designeren - meget nemt at bruge)
- http://www.wix.com/ (hosted løsning - så kan du komme i gang uden at skulle købe webhotel - enormt brugervenligt har jeg hørt)
- http://cloudsprout.dk (vores egen Lundbys CMS. Jeg tror ikke det er helt klar til brug endnu, og det er mere kompliceret end ovenstående - men for de mere øvede og grafisk orienterede bliver det et rigtig stærkt værktøj).

Derudover naturligvis også Joomla og Concrete CMS. Der er enormt mange spændende systemer på markedet, så gør dig selv en tjeneste, at leg lidt med flere af dem. De har alle forskellige fordele og ulemper :)

Fra Danmark
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 17:06

Jeg er også på Sublime Text 2, som allerede er  nævnt tidligere. Den er super lightweight og har en god FTP samt god syntax highlighter. Ellers har jeg også brugt Notepad++ en del.

Jeg synes mest bare det er smag og behag. 

Lav madplan med vores madplanner - www.madplanuge.dk

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)