Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår kan man risikere generelt at få nægtet købsmoms retur - hvis ikke firma er "seriøst"

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender reglerne for hvornår man kan få fradrag i anden personlig indkomst - ud fra seriøs drift af virksomhed - og hvornår man ikke må

Hvad ned moms

Jeg tænker på unge der måske har planer om, at de vil tjene penge på affiliate og eller CEO og jo tror på den, men hvor indtægten bliver meget lille. De opretter så personligt CVR siger vi.

Hvis disse så køber ny computer, ipad, iphone 5, printer og hvad ved jeg - til deres firma, og hører os om straksafskrivning og moms fradrag, så svares der jo ofte som om vi taler om en større virksomhed, men i hvilket omfang stiller moms krav om seriøsitet og indtjening?

Hvis man ex har negativ moms kvartal 1 og lidt igen i kvartal 2 og så et par kvartaler med 0 registrering, vil moms så stille spørgsmål ved hele berettigelsen i moms tilbagebetaling for alle disse ting, som jo reelt alle almindelige mennesker køber og betaler med moms, og som nu er købt i et CVR hvor skat givet vil kunne stille spørgsmålstegn ved det seriøse i driften ud fra indsats og indtjening?

Ved angivelsen får man jo en pop-up hvis den samlet er negativ, så man skal bekræfte at det er korrekt, men er der vejledning for, hvornår man bare kan trække moms fra - uden over lidt på sigt, trods alt også ha seriøs drift, ofte med moms ind, eller liste angivelse der viser salg til udlandet?

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:47

Jeg mener det hænger meget godt sammen med reglerne og vurderingerne af, hvornår skat betragter en virksomhed som hobbyvirksomhed. Dog har jeg haft en kunde, som ingen indtægt havde overhovedet i de 2 år de eksisterede, de havde kun udgifter til indkøb, hosting og hjemmesideopbygning, samt telefon og internet, og skat beklagede sig ikke over de løbende negative momsangivelser, der godt nok også var meget små. Imidlertid - da de måtte dreje nøglen om efter 2 år, blev alle aktiver købt af indehaveren, og der skulle svares moms af indtægten, og underskuddet fra hele levetiden kunne ikke trækkes fra i personlig indkomst.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:49

Det er jo nok lige netop reglerne omkring hobbyvirksomhed, som SKAT nok vil bringe frem, hvis de ved efterfølgende kontrol vil stille tvivl ved om virksomheden drives med overskud for øje. At man historisk set ikke har set voldsomt mange af disse domme ligger nok primært i perspektivet (muligheder for indtægt i forhold til tidsforbrug fra SKAT's medarbejdere), samt at værktøjerne ikke helt har været dér.

Hvis der er noget og komme efter, tror jeg helt sikkert vi i fremtiden kan se flere af sådanne sager, da SKAT med de seneste års elektonisering af indberetninger mv. har fået større og bedre værktøjer til rådighed.

Hvis disse så køber ny computer, ipad, iphone 5, printer og hvad ved jeg - til deres firma, og hører os om straksafskrivning og moms fradrag, så svares der jo ofte som om vi taler om en større virksomhed, men i hvilket omfang stiller moms krav om seriøsitet og indtjening?

I den forbindelse er det jo så lige værd, at huske: En ipad er i skatteteknisk forstand vurderet som en PC og som udgangspunkt er der kun (under gældende regler med "fri PC") kun til hensigt, at man skal besidde en enkelt PC'er og ikke et uanet antal. Der har været sager/forespørgsler hvor fx. en tekniker i marken argumenterede for at kunne have en ipad som tillæg til alm bærbar PC stillet til rådighed, da dette var et værktøj som kunne lette hverdagen markant i forhold til målinger mv. "in the field". Dermed ikke sagt, samme dom kan anvendes universelt for der ligger mange gode argumenter og dokumentation til grund for dette.

Jeg tror dog i bund og grund ikke det handler om folk vil "svindle" med SKAT/moms og SU (jo, nogen vil helt sikkert - det kan aldrig undgås), men grundlæggende handler det om, at en større andel af befolkningen har fået indsigt i, at der kan være fordele i selvstændig drift af virksomhed og i denne forbindelse ønsker, at maksimere sine muligheder. Herudover er der formegentligt mange arbejdsløse, som tænker de kan lave lidt ekstra arbejde ved siden af hvor de er nysgerrige på muligheder for dette sammen med kontanthjælpen/DP. Største problem i det hele ligger i bund og grund i, at vort nuværende skattesystem på ingen måde gør det tilgængeligt for den almene dansker, at kunne gennemskue alle sine muligheder, fordele og ulemper. Herunder er en klassisk genganger, at mange tror de kan lukke deres virksomhed og lige glemmer den krølle på halen, at alle aktiver (også dem som er fuldt afskrevne) skal købes ud til en repræsentativ værdi.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 15:22

Cef:
Største problem i det hele ligger i bund og grund i, at vort nuværende skattesystem på ingen måde gør det tilgængeligt for den almene dansker, at kunne gennemskue alle sine muligheder, fordele og ulemper. Herunder er en klassisk genganger, at mange tror de kan lukke deres virksomhed og lige glemmer den krølle på halen, at alle aktiver (også dem som er fuldt afskrevne) skal købes ud til en repræsentativ værdi.

Heri giver jeg dig meget ret Cef. Jeg støder jævnligt på det spørgsmål, fra kunder, hvor det ikke er gået så godt som de havde troet, og så ønsker at gå tilbage som lønmodtager. Men det er jo nok heller ikke dem jeg har som kunder, der er problemet, men mere dem der forsøger at gøre det hele selv for at spare penge. Endnu en af de store grunde til, at jeg ALTID anbefaler et samarbejde med en fagkyndig, for der er bare så mange faldgruber, selv for fagfolkene. Det vidner diverse fora om - incl. vores tråde Smile

Jeg synes så bestemt også det er på sin plads, gang på gang at pointere - som Cookie gør i ny og næ - at en virksomhed skal drives med et overskud for øje. Om dette overskud så kun er mindre, og måske i sidste ende vil kunne resultere i en vurdering fra skats side som hobbyvirksomhed, vil jeg slet ikke være dommer overfor. Til gengæld kan jeg kun fremskynde de unge mennesker til at blive iværksættere, for det er de små og nye skud på stammen, der bliver til min alderdoms velstand Stick out tongue 

Når jeg råder og vejleder herinde, tager jeg ikke stilling til (medmindre det er totalt tykt og driver ned af væggene af skatte- og momssnyd), hvorvidt spørgeren har tænkt sig at snyde med nogle af delene, det er og bliver aldrig min opgave at dømme folk, medmindre jeg er vidende om bevidst uomtvistelig snyd.

Og Cookie - det sidste var ikke møntet på dig, for jeg synes du gør et kæmpe stykke arbejde herinde, og dine advarsler er fuldt ud begrundede Wink

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32

Cef:
Det er jo nok lige netop reglerne omkring hobbyvirksomhed, som SKAT nok vil bringe frem, hvis de ved efterfølgende kontrol vil stille tvivl ved om virksomheden drives med overskud for øje

Så dumme er de ikke hos SKAT. Der ved de godt at begrebet "hobbyvirksomhed" ikke findes i momsretten, men derimod alene hører til skatteretten. I forhold til moms er det begrebet "økonomisk virksomhed", som er det interessante at diskutere. Praksis har gennem tiden vist at den momsmæssige definition ikke altid falder sammen med den skattemæssige definition.

Omvendt medgiver jeg at en lang række af de faktorer, der kan have betydning for afgørelsen af om der momsmæssigt er tale om økonomisk virksomhed er sammenfaldende med skatteretten. Men det er ikke afgørende for at du stadigvæk kan have en situation, hvor SKAT kan i forhold til skatteretten kan slippe igennem med at dømme hobbyvirksomhed mens der i relation til momsretten er tale om økonomisk virksomhed.

For at afgøre om der foreligger økonomisk virksomhed i momsmæssig forstand kræver det en konkret vurdering af den enkelte virksomhed. Her vil det næppe være rentabelt at fokusere på de små virksomheder, som beskrevet af Cookie.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36

Gode svar - Jeg tror skam ikke det er for at snyde, når jeg brugte eksemplet med en afiliate der starter med computer, ipad og phone 5 - som virksomhed med momsfratræk, så er det ikke fordi jeg tror der ligger noget som helst ønske om snyd i det fra de som spørger herinde.

Jeg tror rigtigt mange læser om iværksætteri og mener at affiliate og CEO betyder CVR og momsregistrering og at alle der gør det så også køber alle disse ting med fuldt momsfradrag, også selv om det viser sig, at virksomheden måske bare henter nogle få hundrede kroner ind.

Det er i alle fald interessant, at der ikke nødvendigvis er sammenfald mellem momsmæssig og skattemæssig definition selvom der altså så også ofte vil kunne være sammenfald.

Det, at man ved momsindberetning får advarsels popup hvis man angiver negativ samlet moms, kunne jo ses som, at moms ved mange gentagne kvartaler af den slags, ville gå ind og se, om det her nu også var en seriøst drevet virksomhed eller ej - for det må jo være let at lade systemet udpege de med negativ moms i ex 8 kvartaler og 0 udlandshandel i indberetning - og så hente en forklaring, men jeg tror det er korrekt, at der ikke checkes så meget. Måske vil det være noget der kan ændre sig efterhånden som der måske opstår flere af typen, men igen - jeg tror ikke det er snyd der ønskes, bare måske ind imellem håbefuld tilgang til et eller andet som så ikke giver den store indtægt, og netop typisk køb af ting som alle andre jo også køber

Jeg synes iværksættere er supervigtige - ville bare blive lidt klogere på reglerne, for vi sidder her ofte og svarer - yes yes du trækker alt op til 12.300 fra og yes yes købsmoms osv og ind imellem til nogen der som i en tråd igår selv beskrev, at der nok ikke blev nogen aktiviteter lige det første år og i alle fald nok ingen indtægt - og 0 aktivitet må jo faktisk betyder, at selv om man har CVR, så vil både moms og alm. fradrag være lige i overkanten

Iøvrigt nyt for mig (som så meget andet Smile), som CEF skrev, at ex en computer og en Ipad som udgangspunkt ikke uden speciel begrundelse findes i en personlig virksomhed fordi de begge er computere, men det er så en anden sag. Jeg ville tro de fleste kunne begrunde, at deres ex afiliate og SEO skal chekces efter på begge platforme osv.

Tak for jeres svar i alle fald

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:20

Som et lille ps - så havde SKAT for godt 10 år siden en kontrolinstruks, som blev taget meget bogstaveligt. Da skulle SKAT ved første negative angivelse kontrollere årsagen inden den negative moms blev udbetalt.

Jeg ved ikke hvornår dette ophørte, men jeg formoder at hvis den daværende kontrol gav udbytte, at man så ville have bibeholdt denne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:18

Henrik Koudahl:
eg formoder at hvis den daværende kontrol gav udbytte, at man så ville have bibeholdt denne
Givet - det var vel også lidt tidligt at skulle kontrollere - men hvis systemet sagde ex 4 eller 6 kvartaler og samlet negativ moms og ingen udlandssalg - så havde det måske givet mening - Nå det er heller ikke vigtigt, jeg ville bare vide hvad der var af systemkrav til mange negative moms indgivelser og det er så individuelle bedømmelserSmile

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:41
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Henrik Koudahl:
Som et lille ps - så havde SKAT for godt 10 år siden en kontrolinstruks, som blev taget meget bogstaveligt. Da skulle SKAT ved første negative angivelse kontrollere årsagen inden den negative moms blev udbetalt.

Dette har jeg faktisk selv oplevet for år tilbage. Jeg var ansat i en virksomhed, hvor vi periodevis havde negative momsangivelse for to cifrede millionbeløb. Dette var dog ikke noget nyt, men havde stået på i årevis.  På et tidspunkt bliver vi så kontaktet af en medarbejder fra SKAT, som ikke kunne forstå, at det kunne være rigtigt.
SKAT kom så på besøg og endevendte alle bilagene. De var der en hel arbejdsdag. Heldigvis var det ikke helt spilt. De fandt et bilagkaffe hvor vi uberettiget havde løftet momsen. Vi blev belæst om regler for moms af personaleomkostninger, men slap med en henstilling og så vidt jeg husker efterangav vi aldrig de 40 kr. Big Smile

Jeg beklager hvis dette har bragt den eller gode og seriøse debat af sporet.

Stig

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 07:11

En kontrol som bliver udført i dag, er ved indberetning af virksomhedsoplysninger i årsopgørelsen. Hvis ikke omsætningen, svarer til momsindberettet, kommer der en advarsel. Man kan så derfra lave en bemærkning om hvorfor og hvordan.
Jeg vil umiddelbart tro denne kontrol giver skat et billede af hvor der kan være gifler med momsen.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)