Jeg kender reglerne for hvornår man kan få fradrag i anden personlig indkomst - ud fra seriøs drift af virksomhed - og hvornår man ikke må Hvad ned moms? Jeg tænker på unge der måske har planer om, at de vil tjene penge på affiliate og eller CEO og jo tror på den, men hvor indtægten bliver meget lille. De opretter så personligt CVR siger vi. Hvis disse så køber ny computer, ipad, iphone 5, printer og hvad ved jeg - til deres firma, og hører os om straksafskrivning og moms fradrag, så svares der jo ofte som om vi taler om en større virksomhed, men i hvilket omfang stiller moms krav om seriøsitet og indtjening? Hvis man ex har negativ moms kvartal 1 og lidt igen i kvartal 2 og så et par kvartaler med 0 registrering, vil moms så stille spørgsmål ved hele berettigelsen i moms tilbagebetaling for alle disse ting, som jo reelt alle almindelige mennesker køber og betaler med moms, og som nu er købt i et CVR hvor skat givet vil kunne stille spørgsmålstegn ved det seriøse i driften ud fra indsats og indtjening? Ved angivelsen får man jo en pop-up hvis den samlet er negativ, så man skal bekræfte at det er korrekt, men er der vejledning for, hvornår man bare kan trække moms fra - uden over lidt på sigt, trods alt også ha seriøs drift, ofte med moms ind, eller liste angivelse der viser salg til udlandet? venligst John H |
Jeg mener det hænger meget godt sammen med reglerne og vurderingerne af, hvornår skat betragter en virksomhed som hobbyvirksomhed. Dog har jeg haft en kunde, som ingen indtægt havde overhovedet i de 2 år de eksisterede, de havde kun udgifter til indkøb, hosting og hjemmesideopbygning, samt telefon og internet, og skat beklagede sig ikke over de løbende negative momsangivelser, der godt nok også var meget små. Imidlertid - da de måtte dreje nøglen om efter 2 år, blev alle aktiver købt af indehaveren, og der skulle svares moms af indtægten, og underskuddet fra hele levetiden kunne ikke trækkes fra i personlig indkomst.