Det har du fuldstændig ret i Mikael. Men hvis kunden er meget besværlig, kan det nogle gange bedst betale sig, at droppe kunden fuldstændig. |
Nu er jeg heldigvis ikke webdesigner, men jeg har da haft et par kunder igennem tiden som er blevet fyret på gråt papir. Typisk er udfordringen at forklare på en pæn måde at de ikke aner hvad de snakker om og at de skal lade os vælge det bedste for dem :-)
Der er et par early warnings som jeg kan anbefale at holde øje med:
1 - Det her er nemt at lave, jeg kunne selv lave det hvis jeg gad.
2 - Det her er en hurtig lille opgave.
3 - Jeg kan første betale om 60 dage.
4 - Siden skal være fuldstændig magen til den gamle ... bare med de her ændringer.
5 - Den tidligere programmer/webdesigner var et fjols fordi ...
Lidt uddybning :)
1 og 2: Mr. know-it-all , han ved oftest ikke en klap selv ... og du får ham _aldrig_ til at tro på at du ved bedst. Glem ha!
3: Fattigrøven ... UD til højre ... kan du ikke betale så gå i banken, hvis ikke banken vil låne dig penge vil jeg heller ikke.
4: SKRIV EN KRAVSPECIFIKATION FOR<BIIIP> ... så svært er det altså heller ikke ... jeg skrev en i en brandert i sidste uge og fik kommentaren tilbage "Det her er den bedste kravspecifikation jeg har set i hele min karriere"
5: Jo jo ... der findes webdesignere og programmører der er nogen fjolser, typisk er det dem der sælger sig selv for billigt og underestimerer opgaven ... når jeg byder 50.000kr på en opgave kommer der som oftest et eller andet fjols og byder 2500kr for det samme arbejde ... de fleste projektlederen kan gennemskue den slags og sorterer dem fra. Dem som ikke gør .. ja. Lad os bare sige, at hvis din tidl. programmør har været et fjols så har DU ikke gjort dit arbejde godtnok, og det er dermed din skyld, og hvis ikke du har erkendt det så har du ikke lært af dine fejl, og så skal jeg ikke handle med dig :-)