Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er CO2 og den globale opvarmning verdens største markedsførings-stunt?

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. May 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:11

Nu har jeg ikke set filmen på DR2, men har derimod set den
youtube. Der er, så vidt jeg ved, 4 forskellige udgaver, da man undervejs måtte
ændre i udsendelsen pga. fejl.

For at starte med andelen af CO2 i atmosfæren, så er det
korrekt at CO2 udgør en ganske lille del af atmosfærens luftarter. Det der er kendetegnende
for drivhusgasser (vand (H2O), kuldioxid (CO2), metan (CH4) og dinitrogenoxid
(N2O, lattergas)), er, at de kan absorbere den infrarøde stråling fra jorden.
Dvs. de holder på varmen – ligesom et drivhus. Disse gasser udgør under 1 % af
atmosfæriske luft. Men, at mængden skulle være proportionel med hvor kraftigt
det virker er forkert. Hvis man eksempelvis injektionernes med Ebola, ville man
dø, selvom det kun udgør en ganske lille del af resten af kroppen.

At sådanne ting ikke står i en klimarapport er ganske
logisk, da dette er, at betragte som almen (fag-)viden. Ligesom der ikke står,
at jorden er rund i alle geografi-rapporter, for at tage et eksempel.

Det skal i øvrigt nævnes, at var der ikke en drivhuseffekt,
ville der i gennemsnit være 33 grader koldere på jorden (kilde: Miljøstyrelsen).

”Det er den globale opvarmning, der er årsag til stigning i
CO2.” – Den påstand er, som skrevet står, ganske enkelt forkert. Da der udledes
CO2 af bl.a. afbrænding af kul og olie, opstår der dermed en stigning i CO2,
uden hensynstagen til temperaturen. Det er netop det, som er forskellen fra
tidligere, idet at vi inden for de sidste 200 år har udledt en større mængde af
CO2 i atmosfæren, sammenlignet med den naturlige udledning.

Og ja, der er en naturlig balance (men stadig variabel).
Således er der mange ting som påvirker jordens temperatur: vulkanudbrud,
solpletaktivitet (den vender vi tilbage til), den thermohaline cirkulation
(bedre kendt som golfstrømmen) og jordens bevægelser i verdensrummet.

Det siges endvidere, at havene afgiver mere CO2 til
atmosfæren, men det nævnes ikke, at havene optager mere end de lukker ud. Der
samme med planter, som gennem deres levetid også optager CO2 til energi – fotosyntese.

Så vender vi tilbage til det med solpletaktiviteten, eller
solvinde. I udsendelsen bruges en rapport fra 2 danskere. Det er samme graf,
som også Bjørn Lomborg brugte i sin bog ”Verdens sande Tilstand”. Der er to
ting med den graf. For det første viste den sig, at indeholde fejl – og rent
faktisk kunne man bevise at der var menneskeskabt global opvarmning. Dertil er
det siden hen vist sig, at den slet ikke holder stik (hvorved førnævnte også
bliver uaktuelt). I dag er der ingen sammenhæng, what so ever, mellem solpletter
og jordens temperatur, da solens aktivitet er faldet, mens temperaturen er
steget. Den danske forsker udtaler sådan til Politiken d. 12/7-07:

” Vi har hele tiden
sagt, at klimaet er en effekt af mange forskellige ting. Vi mener, at solen kan
have spillet en betydende rolle gennem store dele af det 20. århundrede. Men
dens indflydelse vil falde fremover, og solens påvirkning kan ikke forklare den
meget kraftige stigning i temperatur, der er sket siden 1985. Det undlader de
at fortælle i programmet”

På en led er det faktisk opløftende, at det rent faktisk er
en menneskelig faktor som er afgørende for temperaturstigningerne, for det
betyder at vi kan gøre noget ved det. En rapport fra Ingeniørforeningen viser,
at det danske samfund vil kunne spare op til 15 mia. kr. om året i 2030 ved, at
satse på øget dansk selvforsyning med vedvarende energi. CO2-udslippet vil være
mindsket med 60 %.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:50
Tak for linket til Noah, Cars4ever.
Det er interessant læsning.

Og tak til dig, Jonas, fordi du vil gå ind i "kampen" og argumentere imod.
Det bliver jo lidt kedeligt, hvis vi alle bare er enige og klapper hinanden på ryggen

OK, lad os se lidt på argumenterne:

For at starte med andelen af CO2 i atmosfæren, så er det
korrekt at CO2 udgør en ganske lille del af atmosfærens luftarter. Det der er kendetegnende
for drivhusgasser (vand (H2O), kuldioxid (CO2), metan (CH4) og dinitrogenoxid
(N2O, lattergas)), er, at de kan absorbere den infrarøde stråling fra jorden.
Dvs. de holder på varmen – ligesom et drivhus. Disse gasser udgør under 1 % af
atmosfæriske luft. Men, at mængden skulle være proportionel med hvor kraftigt
det virker er forkert. Hvis man eksempelvis injektionernes med Ebola, ville man
dø, selvom det kun udgør en ganske lille del af resten af kroppen.

Hvem kan svare præcist på hvilket forhold der er imellem CO2 og H2O vedrørende absorbtion af den infrarøde stråling fra jorden?

Hvem kan svare på at en absorbtion, der sker ude i rummet har nogen som helst indflydelse på temperaturen på jorden?
Jeg sidder og her og har det varmt i haven som følge den direkte solstråling, ikke pga. en lille partikel ude i verdensrummet først absorberer en lille del mere for "vel" herefter alligevel at afgive varmen ud i det store, kolde verdensrum.

At sådanne ting ikke står i en klimarapport er ganske
logisk, da dette er, at betragte som almen (fag-)viden. Ligesom der ikke står,
at jorden er rund i alle geografi-rapporter, for at tage et eksempel.

Er det logisk slet ikke at tage vanddamp med ind i beregningerne?

Her er et par links mere, som trækker i retning af, at filmen har fordrejet nogle ting:
http://www.medialens.org/alerts/07/0313pure_propaganda_the.php

http://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles

Det må de jo så forsvare, hvis de er i stand til det....

Og her er DMI''s redegørelse:
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/solpaavirkning.htm

Læs også denne, som jeg har søgt frem til på Google: http://www.dmi.dk/dmi/sr99-9.pdf

Venlig hilsen,
Christian

Tilmeldt 29. Jun 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 19:54
Hej

Den globale opvarmning er startet af CO2 , men bliver holdt i live af alt det andet der forurener her på jorden.

Filmen med "næsten" præsident Al Gore

Den er ret god og forklarer det på en rimelig simpel måde.

Selvfølgelig er denne også ret farvet for at budskabet kommer frem, men er de fleste reklamer ikke det?.

Hvad betyder det at temperaturen stiger 1 eller 3 grader for den sags skyld, ikke meget skulle man tro, men hvis den grundliggende bevægelse af havstrømmene bliver påvirket vil det have rimelig meget betydning for klimaet på hele kloden.

Vil ikke begynde at skændes om det er det ene eller andet der er synderen og procent delen af CO2 er måske lille, men prøv at regne det om til vægt og hvis vi alle kommer o.o54% af en eller anden gift i vores drikkevand, så tror jeg nok jeg ville springe over, for det ville nok slå mig ihjel.

Det behøver ikke altid at være mængden der gør det.

Ordsproget: kvalitet fremfor kvantitet, kan nok også bruges her. Selvom det er i en negativ betydning.

Tilmeldt 27. May 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 06:21
Hvem kan svare på at en absorbtion, der sker ude i rummet har nogen som helst indflydelse på temperaturen på jorden?
Jeg sidder og her og har det varmt i haven som følge den direkte solstråling, ikke pga. en lille partikel ude i verdensrummet først absorberer en lille del mere for 'vel' herefter alligevel at afgive varmen ud i det store, kolde verdensrum.

Drivhusgasserne danner et lag som holder varmen på jorden. Var der ingen drivhusgasser ville der være i gns. 33 grader koldere på jorden. Med en øget mængde af CO2 i luften, bliver dette lag altså tykkere, og holder derfor på mere af varmen/solstrålernes reflektion.  

Er det logisk slet ikke at tage vanddamp med ind i beregningerne?

Koncentrationen af vanddamp er afhængig af temperaturen: Højere temperatur = mere vanddamp = større koncentration af vanddamp i luften.

vh

Jonas

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 08:49
Kære Aminoer,

Det er meget muligt at CO2 debatten er kørt af sporet, men lad os lige erindre et par ting:

• Jordens befolkning er mere end fordoblet over de seneste 30 år og det er bestanden af husdyr (dyr til fødevarer) ligeledes. Mennesker og dyr udleder massevis af tons CO2 årligt.

• 1 liter olie eller 1 kg kul danner i snit 2,7 kilo CO2. Verdens forbrug af olie er langt mere end fordoblet i de seneste 30 år.

Ovenstående to faktorer er - uanset om CO2 er totalt overdrevet og opreklameret - skadelige for jorden som helhed. Vi forurener og vi ødelægger jordens ressourcer. Dette er der formentligt ingen af jer, der vil bestride?

Derfor vil jeg sige at ligegyldigt hvad, så er de tiltag, som man gør for at reducere CO2 udledninger helt i tråd med at søge at genskabe lidt balance i regnskabet. Sagen er jo, at vi producerer mere og mere grøn el, der ikke i samme omfang tærer på ressourcerne eller forurener.

Det eneste, som jeg vil beklage og som jeg diskuterede med en energikonsulent i Thai-Dansk Handelskammer forleden dag - er at vi bruger så meget tid og penge på at få U-landene til at producere CO2-neutral energi - og samtidig gør vi ikke meget i Danmark - for Ulandene skaber jo kvoter til os. Blot igår var der en artikel om, at stort set ingen danskere kender eller interesserer sig for deres elforbrug? Start her istedet for at gå ud og købe kvoter i udlandet. Udlandet er ligeså interesserede i at reducere energiforbruget som vi er, men nu er der pludselig guld at spinde på det, fordi vi tropper op med store pengeposer. Denne energikonsulent, som jeg talte med, følte sig lidt som en malkeko. Alle vil have hans penge - og så er det ligesom kørt lidt af sporet, ikke sandt?

Det var mit indspark.

De bedste hilsner fra en MEGET varm del af kloden, kaldet Bangkok!

PS: Iøvrigt har jeg en kunde i Kenya, som uden støtte fra EU eller andre, har købt mit energibesparende produkt og nu sparer 19,3% diesel olie på et kæmpe kraftværk. Se, der er altså nogen i Ulandene, der kan tænke selv og interesserer sig for at reducere forbruget.

Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 16:34
Årsagerne til Global opvarmning er blandt andet en større koncentration af Co2 i atmosfæren som er menneskeskabt.

Heraf er 2 grunde der er væsentlige, som er menneskeskabte.

1. Vores afbrænding af olie, kul og gas

2. Vores rovdrift på skovene

Sidste punkt, bliver aldrig debatteret i denne sammenhæng men er den væssenligste som vi burde fokusere på. Fakta er at en trejdedel af verdens skove er forsvundet de sidste 60 år. De ikke bare indeholder ufattelige mængder Co2, men optager det også mens de lever, da det er blandt andet er det de vokser af.

Når en så fundamental Co2 sluger fjernes eller reduceres til en trejdedel samtidig med at vores forbrænding er mangedoblet, øger det selvsagt koncentrationen af Co2 i atmosfæren.

Det er ikke Co2 alene der er synderen her... Skyer dannes af vanddamp, skyer holder på varmen og forhindre udstråling... altså drivhuseffekt.

Et godt kraftigt dansk bøgetræ ca. 100 år gammelt indeholder 100 kubikmeter vand. Tænk på hvor meget vand, der har været bundet i den tredjedel af skovene som med tiden er fordampet, har dannet skyer, har regnet, fordampet osv...

Men det skræmmende af det hele er at det nu er selvforstærkende... jo varmere, desto flere orkaner, storme... træer vælter. Mere vand, oversvømmelser, træer skyller væk... Tørke, skove brænder...

Plant et træ eller 10, nu... også selvom det først vil indeholde en væssentlig vand og Co2 mængde om 20 år.

Mvh

Tommy Duus

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 18:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Det skal lige siges at jeg ikke har set den aktuelle udsendelse, men jeg har også altid haft svært ved at tro på den udlægning af den globale opvarmning man normalt får i medierne.

Dato: 20-07-2007 15:11:06
Forfatter: Jonas Witt Hansen
Så vender vi tilbage til det med solpletaktiviteten, eller
solvinde. I udsendelsen bruges en rapport fra 2 danskere. Det er samme graf,
som også Bjørn Lomborg brugte i sin bog ”Verdens sande Tilstand”. Der er to
ting med den graf. For det første viste den sig, at indeholde fejl – og rent
faktisk kunne man bevise at der var menneskeskabt global opvarmning. Dertil er
det siden hen vist sig, at den slet ikke holder stik (hvorved førnævnte også
bliver uaktuelt). I dag er der ingen sammenhæng, what so ever, mellem solpletter
og jordens temperatur, da solens aktivitet er faldet, mens temperaturen er
steget. Den danske forsker udtaler sådan til Politiken d. 12/7-07:

” Vi har hele tiden
sagt, at klimaet er en effekt af mange forskellige ting. Vi mener, at solen kan
have spillet en betydende rolle gennem store dele af det 20. århundrede. Men
dens indflydelse vil falde fremover, og solens påvirkning kan ikke forklare den
meget kraftige stigning i temperatur, der er sket siden 1985. Det undlader de
at fortælle i programmet”

Vedr. solpletaktiviteten, så må jeg indrømme at jeg har været tilhænger af den siden jeg hørte om den første gang, for nogle år siden. Og jeg synes derfor der er helt forkert at undlade den fra de klimamodeller der arbejdes med.

Forfatter: Danmarks rumcenter

Danmarks Rumcenter baserer sin virksomhed inden for dette
område på egne forskningsresultater - observationelle, eksperimentelle og
teoretiske. Disse resultater er publiceret internationalt og tyder på, at
Solens varierende aktivitet er den største og mest systematiske bidragyder til
de naturlige klimasvingninger. Dette sker gennem Solens indflydelse på den
kosmiske stråling, som påvirker aerosoldannelsen og dermed skydannelsen i
Jordens atmosfære. Selvom en fysisk mekanisme, der knytter kosmisk stråling til
aerosoldannelse, er fundet eksperimentelt på Danmarks Rumcenter, har ingen
klimamodeller endnu prøvet at medtage en sådan effekt.

Derudover er der så mange kilder til udledning af drivhusgasser som man meget sjældent hører om. Her kan bl.a. nævnes
1) Der er kæmpe moseområder i den Sibirske tundra, og efterhånden som permafrosten trækker sig tilbage, frigives der enorme mængder methanhydrat fra disse områder.
2) Der findes enorme mængder methan bundet i is under havbunden mange steder (man anslår at det er op imod 80.000 gange mere methanhydratgas end konventionel naturgas kilde). Denne methan kan frigives ved fx undersøiske mudderskred (der er teorier om at det er sådanne methanhydrat udslip der har været skyld i de mærkelige hændelser der er sket i bermuda trekanten)
3) Muddervulkaner.. Jeg har læst en artikel Illustreret Videnskab nr. 8/2007, hvor man anslår at muddervulkaner kan stå for at levere 10% af den methanhydrat der er i atmosfæren.
4) Risdyrkning, teorier antyder at vi ville have haft en istid nu, hvis det ikke var fordi mennesket  ryddede store skovarealer og anlagde risterasser (som afgiver methanhydrat)
5) Flere mennesker kræver mere mad= flere husdyr, som fx køer og får der "udleder" en del methanhydrat
6) der bliver mindre havis, vand absoberer mere varme, og det giver endnu en selvforstærkende effekt

Det jeg vil understrege med overstående er, at der er utroligt mange kilder til drivhusgasserne i atmosfær
Fra Valby
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 21:25
Jeg har heller aldrig troet på CO2 hypotesen - også før de danske forskere fremlagde deres resultater.

Udover at det videnskabeligt er meget tyndt at opstille modeller baseret på nogle hypoteser, hvor en stor del af input er gæt og extrapolering af data, har jeg også altid syntes det var forkert fra en filosofisk synsvinkel.
Der er noget meget narcissistisk over at erklære sig selv som vejrets hersker.

Men uanset om her bliver varmere eller koldere, er det en selvopfyldende profiti. Modellerne kan jo justeres fra år til år, så de passer til virkeligheden og dermed kan denne millardindustri fortsætte sit cirkus i en uendelighed.

Jeg er ikke i tvivl om at klimaet ændrer sig og vil ændre sig mere i fremtiden, det behøver jeg ikke at være forsker for at forudsige. Det der gør mig vred, er at vi (samfundet/staten) bruger flere og flere penge på ikke at alene at holde liv i hele den industri der er opbygget til at vedligeholde hypotesen, men også på at udføre CO2 begrænsende tiltag og handle med fiktive kvoter. Hvordan skal jeg forklare mine børn, at vi hellere ville bruge penge på hele det cirkus end på at forbygge de fremtidige klimaændringer, der kommer.

/Marcus

-- ScanvoX --

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:49
Tak for alle jeres indlæg, som er både interessante og giver et meget mere nuanceret billede end det, som er den fremherskende i medierne.

Jeg håber, at nogle forskere, som er dygtige til at gennemskue tingene kunne komme med en mere overbevisende rapport om, hvordan tingene hænger sammen end det makværk vi har set til dato.

Venlig hilsen,
Christian
Side 2 ud af 4 (35 indlæg)