Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ranke på kendis navne?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Er det ulovligt at ranke på kendissers navne i google?

- I så fald, er det også ulovligt, hvis man laver en biografi/anmeldelse af dem/noget de har lavet?

Derudover - hvordan ligger det med ophavsretten til billeder, må jeg godt vise et billede af dem, uden nogen problemer?    

Med Venlig Hilsen
Nick Nørgaard

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 08:44
du må vel ranke så tosset du vil på alle de ord du kan... det håber jeg ikke er ulovligt da, for så ville Lifehouse og Chris Cornell da komme og sagsøge mig ;-)

Du må også skrive alle de anmeldelser af folk du vil, bare så længe det er din egen tekst... nu er de kendisser jeg har skrevet lidt om Dirch Passer, Otto Brandenburg jo godt nok døde, men deres efterladte kan jo stadig komme efter mig ;-) ..

Billeder skal du have rettigheder til... mange gange vil de jo gerne give lov, hvis de kan se lidt PR i det... gratis omtale er jo altid fedt...men du skal have tilladelse fra ham der har taget billedet til at bruge det... Hvis du selv kan tage et billede er det helt frit og gratis for dig at bruge...

Håber det hjalp lidt... ;-) !

Fra København
Tilmeldt 23. Apr 07
Skrevet kl. 13:50
Okay - så er jeg straks mere rolig:) kom bare lige til at tænke på det, og skulle så lige være garanteret.

Nu kan jeg straks sove trygt om natten igen ;)

Med Venlig Hilsen
Nick Nørgaard

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 13:59
Dato: 18-07-2007 18:45:39
Forfatter:NickN

Hejsa

Er det ulovligt at ranke på kendissers navne i google?

- I så fald, er det også ulovligt, hvis man laver en biografi/anmeldelse af dem/noget de har lavet?

Derudover - hvordan ligger det med ophavsretten til billeder, må jeg godt vise et billede af dem, uden nogen problemer?   

Uanset hvad vil Du aldrig kunne straffes for at ranke på noget som helst i Google, da det ikke er dig der lægger indholdet ud på Google. Det er Google der kommer og tager indholdet fra din side, uden at spørge vel at mærke.

Men Du kan selvfølgelig straffes hvis Du lægger ulovligt materiale ud på din hjemmeside, eller bryder ophavsretten.
Der er dog som jeg ser det, intet til hænder for at skrive en artikel om Dimitri og lægge den på din hjemmeside. Det vil jeg aldrig kunne bonge dig for, medmindre at Du selvfølgelig taler ærekrænkende om mig etc..

Hvis Du derimod køber Adwords hos Google, og bruger søgeord som McDonalds, Microsoft, Amino.dk, Martin Thorborg, så vil der med meget stor sandsynlighed være noget at komme efter.

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra København
Tilmeldt 23. Apr 07
Skrevet kl. 14:04
Okay - tak dimitri:) Så skal jeg nok ikke annoncere via adwords, med den kommende side:)

Jeg tænkte på, når der nu ligger nogle små fraklip fra dem vi anmelders shows, på youtube - er det så lovligt eller kan jeg "bonges" der, for at ligge disse videoer på min side?

Lad os sige, at jeg anmelder danske skuespillere og jeg så laver 1 side kun med fraklip med dem - ska jeg have nogle former for rettigheder til dette, hvis jeg bare henter dem fra youtube?

Med Venlig Hilsen
Nick Nørgaard

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Skrevet kl. 14:14
Du kan godt annoncere via Adwords, Du skal bare ikke bruge søgeord/navne som Du har en fornemmelse af vil kunne bringe dig ud i problemer.
Du kan f.eks. godt skrive:

Kendte Danskere
Læs mere om de kendte på min hjemmeside.
www.domæne.dk

Og så skrive om de personer Du nu ønsker.

Hvis Du blot linker til filmene på Youtube så er der ingen ko på isen, men hvis Du downloader filmene, og lægger dem op på din egen hjemmeside, så bryder Du ophavsretten, hvilket kan medføre erstatninskrav.

Fra København
Tilmeldt 23. Apr 07
Skrevet kl. 19:02
Jeg havde tænkt mig at vise filmen på min side - men youtube giver jo en kode til en, så man kan vise den på ens side - er det lovligt/ulovligt, så længe det er youtubes fil der vises på min side 

Med Venlig Hilsen
Nick Nørgaard

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Skrevet kl. 19:04
Hvis Du benytter den kode Youtube giver dig, er det helt okay :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:05
> Hvis Du derimod køber Adwords hos Google, og bruger søgeord som McDonalds, Microsoft, Amino.dk, Martin Thorborg, så vil der med meget stor sandsynlighed være noget at komme efter.

Det er ikke helt så simpelt. Det er et område der diskuteres meget intenst juridisk i disse år, og der er så absolut ikke enighed - hverken blandt jurister eller domstole, og der er ingen fasttømret retspraksis i Danmark på området.

Der er generelt enighed om, at du ikke må bruge andres varmærker i selve annonceteksten, men det er straks meget mere tvivlsomt når det drejer sig om de ord der trigger annoncen. Hvis du går ned i brugsen og spørger efter "Kleenex" (som jo er et beskyttet varemærke, der dog også bruges af mange som en generelt betegnelse for produkttypen) og de peger hen på hylden med servietter og klude er alle enige om at det ikke er ulovligt, også selvom brugsen måske slet ikke har "Kleenex". Så hvorfor skulle de være anderledes med f.eks. AdWords?

> Hvis Du benytter den kode Youtube giver dig, er det helt okay :)

Igen er det alt for forsimplet sagt. Hvis det materiale der ligger på YouTube er ulovligt, og det er der MEGET der er, så kan du bande på at dem der har ophavsretten kan komme efter dig, hvis du bruger det på dit site - uanset, at du siger at det bare er noget fra YouTube. I lovens forstand er det DIG der publicerer det, på dit website, og dermed dig der er ansvarlig.

Tilmeldt 13. Apr 06
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 22:13
Erstatning kan kun gives når visse betingelser er opfyldt. En betingelse er, at der er lidt et tab. 
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)