jeg tror ikke det er to ord der står umiddelbart i forlængelse af hinanden i synonym ordbogen |
Nej da - man kan sige det er forsøgt, i Rusland kørte man i princip i mange år faste priser på masser af varer, men det skabte vist ikke konkurrence.Techmaster:Jeg ville ønske at mine leverandører kørte med fastprispolitik overfor ALLE, det ville set fra min side skabe lige konkurrence
Det som det skaber, er enten totalt mangel på motivation for at fremstille tingene smartere, hurtigere og bedre, for at kunne vise det i prisen (Rusland og mangel på konkurrence)
Dertil - og det var vel det programmet gik på, skaber det højere priser for alle, både mellemhandlere, underleverandører, og helt ud i sidste led. Det giver færre penge til at bruge på andre ting, sjovt nok og det koster jo så på rigtigt mange måder, både for forbrugere og alle de som kunne ha solgt dem noget for de penge de kunne ha sparet.
Karteller går jo ikke ud på, at alle sætter sig ned, og bliver enige om, at de skal være lige så billige som den billigste. Næh - de skal alle være lige dyre
Nogle karteller går jo i øvrigt slet ikke ud på forbrugeren direkte. Der er mange eksempler på karteller, der bare går ud på at sikre, ex en gruppe håndværksfirmaer, at de på skift vinder entreprisen hos kommunen, til en pris der er alt for høj, for den er kartelaftalt -
vh
Bliv gratis medlem