Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af fast ejendom til udlejning

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej I kloge hoveder

Jeg har forelsket mig i et hus - det er en villa, der opdelt i to lejemål - begge er udlejet.

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, men overvejer at lave et ApS, som køber ejendommen. Den købes med henblik på udlejning - og muligvis videresalg efter en mindre istandsættelse. Jeg forventer at købe yderligere ejendomme, hvis alt går vel og denne skal så være en øver/starter.

Nogen råd holdning omkring dette?

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 14:35
Hej.
Jeg læste forleden at boligpriserne er kunstigt høje ca. 40%,  (hvordan man så finder frem til det ?)
og at der på lang sigt forventes en nedjustering af priserne. Ikke for at være en lyseslukker, men så bliver det
jo nok sværere at gøre en god handel med henblik på videresalg  : |

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 15:17
Synes umiddelbart at det lyder som en fornuftig disposition, hvis du har styr på økonomien i handlen. Der har som skrevet været store stigninger på fast ejendom i DK igennem de sidste par år, så det er værd at sammenligne prisen ift resten af markedet.

Hvis du foretager dispositionen og så udvider forretningen til at omfatte flere ejendomme, vil jeg anbefale dig at foretage en fornuftig holding-struktur, hvor du stifter og likviderer selskaber løbende. Så kan du udelukke eftefølgende krav til selskabet, såfremt der bliver tale om byggesjusk. - det er dét de store ejendomsselskaber gør. (nogen vil formentlig anse det som værende en smule uetisk).

Vær opmærksom på, at der kan være nogle problemer i at renovere ejendommen, hvis du har lejere boende. De kan jo ikke nødvendigvis bo i ejendommen imens den bliver renoveret...

Mvh. Karsten

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:01
> og at der på lang sigt forventes en nedjustering af priserne.

Jeg har ikke set en eneste seriøs analytikere påstå det. Og det ville da også stride mod både al fornuft og alle historiske kendsgerninger. Såvidt jeg har kunne finde ud af, har der ikke været en eneste periode i Danmarkshistorien på over 10-15 år, hvor ejendomspriserne er faldet. Indenfor korte perioder, kan de godt falde, men få år efter er de højere end før. Hver gang! Det er stort set det samme man ser på aktiemarkedet. Aktierne kom sig over det store børskrak i 30''erne. Og i dag er aktierne højere end de var måneden før det store dot-com crash.

På lang sigt har investeringer i ejendomme altid vist sig at være fornuftigt. Esktremt hidsige prisstigninger som vi har set det i nogle år, inden det stilnede af, er naturligvis kun midlertidige. Men de kommer med jævne mellemrum. Jeg havde selv en lejlighed i Købehavn i starten af 90''erne, hvor det sidste gang gik amok.

Nogle steder i landet stiger ejendomme stadig ret godt - f.eks. her hvor jeg bor syd for Holbæk i Vestsjælland. Forrige kvartal steg de 7%, og første kvartal i år 3% (2. kvt. i år er ikke kommet endnu), og med en forventet tilvækst her på 10% over de næste år regner de fleste med at stigningerne her vil fortsætte. Andre steder i landet går det den anden vej.
Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 16:22
Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Skrevet kl. 16:40
Hej

Takker for de betragtninger, der er fremkommet hidtil - kom bare med mere.

Ud fra mine beregninger ligger forrentningen af ejendommen + 5,87% - jeg regner med en 6% belåning af de 80% og så rest i egenfinansiering. Er det helt tosset? (skal lige have kigget lidt mere på renteudviklingen og kurserne)

Angående prisstigninger, så er jeg ikke så meget i tvivl om husets værdi, og muligheder fremover. Det er bestemt ikke alle stedet i landet, at huspriserne har taget himmelflugten - blandt andet er der mange steder herovre i det jydske, hvor priserne faktisk endnu ikke (efter min opfattelse) har fundet et realistisk nivaeu efter prisstgningerne. Huset er centralt placeret, så bare grunden har en pæn værdi.

Jeg tror, at huspriserne i hovedstadsområdet vil falde eller blot udligne sig igennem de næste par år - hvorimod priserne i resten af landet vil stige langsomt - og give et mere ensartet prisnivaeu.

Er det smart, at lave holdingselskab med det samme, selvom der først kommer flere selskabet til om 3 - 10 år?

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 17:44
nu kan forrentningen beregnes på flere måder, men om en given forrentning er acceptabel afhænger meget af ejendommens stand, beliggenhed, fremtidigt potentiale, hvad er der af forestående renoveringer mv.

men umiddelbart lyder små 6% da acceptabel hvis der i beregningen bla er taget højde for realistisk vedligehold.

Større velholdte, velbeliggende udlejningsejendomme handles nu og da til en forrentning på ca. det halve.

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Skrevet kl. 18:00
Hej

Ja, men det er kun to lejemål i ejendommen og den er ikke placeret i en af de store byer (København, Århus, Odense), så jeg mener, at den skal op i den forrentning - og jeg har hensat til vedligehold.

Der er ikke aftalt huslejestigning i lejekontrakter, så husleje nivaeuet kan komme til at udhule den gode forretning.
Så er der nogen, der ved hvordan jeg kan finde ud af, hvad værdien af det lejede udgør - altså hvordan jeg kan regulere lejen løbende, så den svarer til værdien af det lejede - det er jo et vidt begreb?

Et andet af mine problemer med ejendommen er, at det er langtidslejere - de har boet der længe og forventer at blive boende. De har overtaget lejemålet uistandsat, og hvad betyder det? - så jeg har budgetteret med 50t. pr lejemål bare for at få dem indflytningsklar til nye lejere, ved fraflytning. Til gengæld kan jeg jo regulere lejen, og aftale trappelejestigning, når lejer udskiftes.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 19:06

At professor Brøchner-Madsen forudser et fald på 40% i boligpriserne skal man ikke tillægge den store betydning,

han er netop på business.dk udråbt til DKs mest pessimistiske professor..

Lad os da håbe at han bliver sparet væk i en sparerunde, hvis økonomien strammer på universitetet.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 03:06
Hej,

Kender ikke den omtalte professor, men det lyder lidt som "Dårlig omtale er bedre end ingen omtale"  

1) Sidste gang jeg slog det op vil Danmarks befolkning "toppe" i 2034

2) Vi har en blændende økonomi og importerer fremmed arbejdskraft fra udlandet som i 60-70erne, og med "generations-hullet" som vi har her i landet er det svært at tro at det skulle ændre sig og give udslag i 40% prisfald, ikke engang hvis nogle idioter vælger at flyve ind i nogle huse igen.

3) Jeg sidder selv og venter på et lille "nyk" nedad, men tør da ikke håbe på 10%, men jeg er også kun lomme psykolog og almindelig gennemsnitforbruger på de flesteområder..

Hvis din økonomi og lokale forhold er til det ville jeg sige.... Go for it....mursten har altid været en god investering set over lang sigt, men det tror jeg så også lige man skal huske på.

/Mojn

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)